Annons:
Etikettweight-pull-drag
Läst 2020 ggr
BlueAmazon
2015-12-09 20:33

Kickbikes med hund

Hej, Vi har en hund som har otroligt mycket energi och älskar att springa. Vilket nästan alla hundar gör. Men i vår hunds huvud så är det bara springa, springa, springa och ännu mer springa som finns i hans huvud. Han drar för mycket för att kunna ha honom springandes brevid cykel utan att man skulle välta eller i värsta fall köra av vägen. Han vill alltid ligga först. Har nu funderingar på införskaffa en kickbike för att kunna hänga med i hans hastighet och han ska få springa av sig. Han har inte gjort nåt liknande tidigare men visar goda egenskaper att dra och vilja springa så det vore värt att försöka. Varför jag tittar på just kickbike är för att den är lättast att dra och lättast att komma av. Vad har ni för erfarenhet av detta? Vart får man tag på en? Hur var det för er när ni började lära hunden att dra kickbike eller drag överlag? Kom med tips och idéer, så diskuterar vi, allt är välkommet för utom dåligt! Tack på för hand! :)

Annons:
VildaVittra
2015-12-09 20:44
#1

Kickbike kräver mer benmuskler av dig än en vanlig cykel samt fullt fungerande knän eftersom man ändå står en bit ovanför marken. 

Du har inte funderat på en trehjulig cykel? Och en spark vintertid?

Hur det var? Tja, full skyddsmundering då ingen av mina hundar var inkörd, men jag överlevde.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BlueAmazon
2015-12-09 21:11
#2

Har kollat lite på olika varianter, jag är inte omöjlig att ändra på mig. Men kändes som kickbike skulle var än bättre grej eftersom den inte väger så mycket och det bara är en hund, men det kanske inte gör någon större skillnad när kommer upp i fart och det ändå bara ska vara på raka vägar. Kan du rekommendera någon speciell sida man kan skrolla runt mellan alternativ? Helst svensk. Går det att beställa via en större cykelaffär? Har räknat med att det kan bli en hel del krångel och träning innan det kan börja flyta på och man får det att fungera. Men övning ger färdighet.

VildaVittra
2015-12-09 21:26
#3

#2 Fördelen med en riktig cykel är att du kan hjälpa till mer när det är tungt. Och ja, man kan beställa trehjulingar, men de bästa priserna får du nog via nätet. De dyker även upp på blocket under trehjulig (inte trehjuling) eller handikappscykel till lägre priser än en helt ny.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BlueAmazon
2015-12-09 22:30
#4

Tusen tack för tipsen! Ska kolla vidare :) Förmodar att du i någon form också gör detta med hund. Uppskattas det av dina hundar? Tycker dom det är roligt?

VildaVittra
2015-12-09 22:36
#5

#4 Hehe, jag har huskies(+ en polarterrier som fryser rumpan av sig), så ja, jag gör detta med mina hundar, men jag använder en vanlig cykel (spark vintertid), saknar en hel del självbevarelsedrift (vanligt hos slädhundsförare). 
Hundarna älskar det, då behöver de ju inte gå och söla som under koppelpromenader.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

BlueAmazon
2015-12-09 23:35
#6

Ska testa och se om man kan få hunden att gå framför cykel, vem vet! :) Med träning och övning borde man få resultat. Får se hur länge man håller sig på vägen bara, haha! :)

Annons:
VildaVittra
2015-12-09 23:43
#7

Bär hjälm och gärna en säkerhetsväst. ;)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

supernatural
2017-02-01 20:51
#8

Åhh nä men vad roligt det skulle vara 🤪 Det kanske man måste testa…! Vad rekommenderar ni för sele? Jag ska köpa en Rukka Form sele till min hund, för att använda i vardagen, kan man ha den till cykel-tolkning också? 😃

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Upp till toppen
Annons: