Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 834 ggr
spacesheep
2015-12-07 21:05

Fråga om rasblandning; jakt och vall

En bekant till mig går i valptankar och har sett en annons på en blandning som hon blev nyfiken på. Så hon frågade mig vad jag trodde om den, och jag känner att jag inte har tillräcklig koll på vad utfallet kan bli, så jag kan bara spekulera. Främst för att jag inte har någon egen erfarenhet av en sådan vall/jakt-blandis. Så därför ber jag om er expertis, om ni inte har erfarenhet så spekulera gärna med mig ändå 😃

Det är tydligen en tjuvparning, pappan är gråhund och mamman är en blandning av BC och sheltie. Det ska vara väldigt trevliga föräldrar som båda är bra familjehundar. Hur kan man tänka sig att valparna kan bli? Utseendemässigt är inte det mest intressanta, de är urgulliga och kommer antagligen fortsätta vara det. Men rent beteendemässigt; är det problematiskt att kombinera så mycket jakt och vall? Det lär bli en hund som kräver mycket fysisk motion, men kan jakt- och vallinstinkterna kollidera? Vad kan tänkas bli dominant? Lär det bli en instabil hund? Vad är det "värsta" och "bästa" som blandningen kan resultera i? 🙂

Annons:
AnneN
2015-12-07 21:12
#1

Det kan bli en hund som är extremt vallintresserad, en kan bli mycket jaktintresserad eller så kan det bli så olyckligt att den blir både vall- och jakt.

Jag skulle rekommendera din kompis att fundera över om en renrasig hund av varje av dessa raser hade passat dem, om svaret inte är 100% ja på samtliga raser råder jag dem att leta vidare för man kan inte veta säkert förrän hunden börjar bli vuxen vilka rasegenskaper som slår igenom på just den individen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

thea_thea
2015-12-07 21:13
#2

Kan inte sluta bra. Rekommenderar inte en vall/jakt blandning till någon faktiskt.

Vixxen
2015-12-07 21:14
#3

Svårt att säga! Kan bli både och… har varit med om trevliga resultat med fullt vanliga familjehundar, men lika många fruktansvärda/störda hundar som avlivats före 1 års ålder… Blir svårare att förutspå ju fler raser som är inblandade.

Ikatza
2015-12-08 11:53
#4

vet inte allmant, men vi tror att varan ar jakt/vall blandning - hon ar valdigt pigg och glad,  behover aktivering, alskar att jobba och kan verkligen koncentrera sig pa en uppgift. T.o.m nar hon var yngre kunde hon fokusera lange och holl intresset uppe for en uppgift lange (nar jag tycker att det racker fortsatter hon att foresla saker att gora ett bra tag.. ). 

hon alskar att sniffa runt - foredrar det framfor boll eller lek och sant - foljer garna ett spar nar hon far ett (om jag inte ropar tillbaka, fast hon springer aldrig sadar jattelangt bort heller, man vet ju aldrig - hon ar faktiskt inte varldens modigaste :) )
hon vallar kossor och far sjalvmant, honsen ar svarare da hon blir mer uppspelt nar dom flaxar runt, men vi tranar lite pa det, och annars ar hon van vid dom sen liten sa hon lamnar dom ifred annars. 

sa allt som allt en trevlig och energisk unghund att jobba med som gillar att gora saker :)
och som nog kommer  bli valdigt bra pa Agility (hon alskar att klattra, hoppa, leka etc - klattrar sjalvmant upp pa allt mojligt)

spacesheep
2015-12-11 19:31
#5

Tack så mycket för riktigt bra svar! Hon insåg att det inte var en särskilt klok blandning. Och jag kunde hänvisa till era kloka svar istället för att själv vara den som trampade ner helt på idén, hehe. OskyldigSå efter mycket betänketid har hon valt att släppa valpannonsen och leta vidare efter något mer passande. Det du sa #1 är riktigt klokt, och det som fick henne att tänka om. Hon vill gärna ha en vallhund men inte en jakthund. 

Härligt att du har lyckats få ett guldkorn dock #4! :)

AnneN
2015-12-11 19:38
#6

#5 Vad bra att din vän fick sig en tankeställare och inte bara valde valp utan att tänka på de olika rasegenskaperna 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
spacesheep
2015-12-11 23:02
#7

#6 Jo precis, tror att valparna var för söta att se på, då blir man lätt lite blind för nackdelarna. 😉

Upp till toppen
Annons: