Annons:
Etiketthundmat
Läst 3531 ggr
smellcaramell
2015-12-03 05:08

Foder viktuppgång

Söker ett nytt foder till en tik som bor deltid hos mig och just nu äter ett skitfoder rent ut sagt. Dock är hennes andra hem väldigt lata och tiken lite speciell så har några krav: (är själv inte så insatt alls i fodervärlden för hundar)

1. Det ska vara torrfoder.(tiken måste ha fri tillgång och dessutom inte möjlighet till förvaring i frys).

2. Lättillgängligt, lätt att hitta, helst i djurbutik, i nödfall så man kan beställa hem (Arken zoo och Djurkompaniet är de djurbutiker som finns i stan).

3. Helst lite mjukare bitar och smakgaranti då det är en väldigt kräsen dam som vägrar äta det mesta (kan gå fram till en stor skål med korv, nosa lite , fnysa och gå därifrån). Är det inte mjuka bitar måste det istället vara små bitar.

4. Energirikt. Tiken är i dagsläget underviktig och skulle behöva gå upp något i vikt, något hon inte gör med det foder hon har idag. (Förmodligen för det är typ världens sämsta foder..).

Alla tips mottages tacksamt, men det är inte möjligt att börja BARFa eller ge färskfoder.

Annons:
Maja2
2015-12-03 10:20
#1

Vilket foder äter hon nu`?  Hur gammal är hunden? Ålder?

smellcaramell
2015-12-03 18:01
#2

Hon äter något billigt skitfoder från ICA, hon är 10 år och en blandras mellan Shih tzu, Lhasa apso, Spansk vattenhund och Yorkshire terrier. Helt frisk och kry om man bortser från att hon är något underviktig.

Maja2
2015-12-03 19:43
#3

Vad innehåller det fodret? Vad heter det? Har hon alltid ätit samma foder?

smellcaramell
2015-12-03 19:45
#4

#3 Vet ej vad fodret heter, men det spelar ju mindre roll nu också eftersom att jag vill ha tips på ett bra foder :) Hon har testat igenom hela ICAs fodersortiment i princip i jakt på mat hon faktiskt äter så hon har inte ätit detta foder jämt utan har bara gjort det senaste 3 åren kanske, dock har hon alltid varit mer eller mindre underviktig (inte "hjälp vad smal hon är" utan snarare att hon är lite för smal för sin kroppsbyggnad).

Maja2
2015-12-03 20:57
#5

#4 , det spelar jättestor roll tänker jag.  Om hunden är 10 år, så spelar det stor roll.  Vilket foder ger Du när hon är hos dig?

smellcaramell
2015-12-03 21:17
#6

#5 Samma foder som hon har i andra hemmet, får med en plastpåse så det räcker den tiden hon är här så jag vet inte. Varför spelar det stor roll vad hon har för foder nu tänker jag? Vill ju bara ha tips på bra torrfoder, och ingen kommer ju rekommendera det foder hon har nu hur som helst :)

Annons:
Hiro
2015-12-03 23:09
#7

Svårt då hon har vida korsningar i sig, hon borde ju gå på ett seniorfoder men samtidigt ett högenergi för att få upp henne i vikt (om hon klarar fettet)

AnneN
2015-12-03 23:37
#8

Kanske testa Orijen Senior, det har relativt små kulor i jämförelse med många andra foder.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2015-12-03 23:58
#9

Jag tänker att om hon ätit ett foder i 10 år, så spelar det roll med tanke på vad det innehåller i form av både mängd protein, vilket slags protein, och vilken fetthalt. Att byta foder efter 10 år, kan vara sämre, oavsett vilket foder hunden gått på, om man drastiskt ändrar ffa proteinet

Maja2
2015-12-03 23:59
#10

Om du inte vet vilket foder hon har, hur vet du då att det är ett skitfoder? Frågar i all välmening, inte för att kritisera

smellcaramell
2015-12-04 21:51
#11

#9 och #10 som sagt har hon inte ätit samma foder mer än ett par år eller så. Vet att det är ett skitfoder då jag kollat igenom alla foder på ICA (handlar på samma ICA som de andra ägarna) och de innehåller massor utav spannmål, grönsaker och socker, något jag läst mig till inte är optimalt när man vill få hunden att gå upp i vikt.  Dessutom massor utav färgämnen och liknande som jag också helst undviker. Med det fodret hon äter idag är hennes mage inte i topptrim (väldigt varierande konsistens och mängd). Hon bajsar väldigt mycket i förhållande i sin storlek och ofta något löst, vilket tyder på att hennes foder inte är optimalt för henne.

Som sagt vet jag inte exakt vilket hon foder hon äter men det är ju inte bra för henne så därför tänkte jag leta tips på något bra foder. Djuraffärerna häromkring brukar sälja på en det de tjänar bäst på (billigast inköp, dyrast pris för de som handlar och det hunden måste äta massor av för att hålla hullet.

Kan även tillägga att jag med fri tillgång inte menar att hon måste ha fri tillgång hela tiden, utan hon äter inte upp den mat hon får på en gång, tar oftast minst 4 timmar innan hon ätit upp maten i skålen, som det är nu fyller man på så fort den är tom/nästan tom eftersom att hon ändå inte går upp i vikt av det men hittar vi ett foder hon går upp i vikt av så kommer hon få mer begränsad mängd om hon börjar lägga på sig för mycket. Hon är väldigt speciellt vad gäller mat och äter till exempel inte direkt ur skålen utan bär iväg torrfoderbitar och äter upp dem i endera sin korg eller på någon matta/säng. Om man lägger upp för mycket mat i skålen äter hon inte alls o.s.v.

Maja2
2015-12-05 06:17
#12

Har ni möjlighet att ge henne färskfoder?

smellcaramell
2015-12-07 18:21
#13

#12 tyvärr inte, inte plats i frysen+ att maten ligger framme minst en timme innan hon äter den (har tidigare bott med katter med högre rang så hon är van att katterna alltid äter först och när de är klara får hon äta). Hon har fått prova blötmat/färskfoder i omgångar men har då ratat den så den blivit förstörd och fått kastas bort. Hon matvägrar hellre och kräks galla än att äta färskfoder/blötmat som det verkar tyvärr..

Sitter och kollar igenom vilka alternativ det finns om kvällarna men det är ju en sådan djungel! Och jag kan dessutom rätt lite om hundmat så det är väldigt svårt att hitta något som kan passa..

Annons:
Maja2
2015-12-07 18:45
#14

Jo, foderdjungeln är oändligt stor.

smellcaramell
2015-12-07 18:49
#15

Fick just reda på att hon idag äter ICAs egna foder för vuxna hundar några utdrag från innehållsförteckningen(observera att jag inte skriver av allt rakt av utan plockar de delar som jag fattat som viktiga i ett foder, skriv om det är något speciellt ni undrar över):

sammansättning:

Spannmål/korn 4%

Kött och animaliska biprodukter (oxkött 14%)

Grönsaker (morötter 4%)

Analytiska beståndsdelar:

Råprotein 21%, råolja och råfett 11%

För att få upp henne i vikt så har jag fattat det som att hon behöver mer protein/fett, tittat lite och det foder som jag tittat mest på nu är Orijens valpfoder, det har ju då 38% protein och 20% fett, kan man ge ett valpfoder till en äldre hund? Idag äter hon 2-4 nävar av ICAs foder/dag, rekommenderad mängd för hennes vikt är strax över 2 dl (gissar att en näve är ca 1dl) så känns som att det vore bra att öka  rätt mycket på näringsvärdet i fodret eftersom hon äter så pass mycket vissa dagar och ändå inte går upp i vikt..

AnneN
2015-12-07 20:32
#16

#15 Om ni väljer att ge henne Orijen så tror jag inte hon behöver äta valpfodret utan bättre att ge något av vuxenfodren, de är alldeles tillräckliga för att få upp en hund i vikt. Min blandis som väger ca 20kg äter ca 3dl/dag uppdelat på 2 måltider och håller bra vikt på det.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

smellcaramell
2015-12-07 23:38
#17

#16 ja det kanske fungerar men jag är rädd att alla de vuxenfoder som finns här har för stora kulor för henne, hon vill endera ha små kulor eller mjuka/sega kulor(då gör det inget att de är stora). Delvis därför jag kollade på valpfodret som brukar ha mindre kulor :) Får ju dock se vad som finns i butik men finns det inget vuxenfoder med små bitar så lutar det åt valpfodret om det går att ge henne det då :)

AnneN
2015-12-07 23:49
#18

"17 Orijen Adult har relativt små och lättuggade kulor som passar även för små hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2015-12-08 18:55
#19

#17  Jag skulle inte ge valpfoder till en gammal hund. Det handlar om annat än storleken på kulorna, när man tittat på foder.

smellcaramell
2015-12-09 02:47
#20

#19 jo jag vet därför jag frågar, jämförde innehållet med seniorfodret och de var mycket lika så därför jag undrade, varför kan man inte je valpfodret till en vuxen hund när innehållet är nästan samma? Skillnaden är att det är mer fett och protein samt växttråd i valpfodret i övrigt är skillnaden bara tiondelsprocentenheter .. :)

Annons:
Maja2
2015-12-12 07:53
#21

#20 Vuxenfoder innehåller mer kalcium framför allt, men det är klart att det går att tillsätta givetvis :)

sali
2015-12-15 22:08
#22

Jag gav valpfoder vi vann på en inofficiell utställning till min 6 år gamla blandistik hon blev helt fel, söbderstressad med myror i baken pep och skrek, kunde sitta och stirra på väggarna och jaga osynliga saker i oändlighet, hon fick för mycket energi av valpfodret så hon blev helt galet understimulerad så jag rekomenderar inte valpfoder till en hund som inte gör av masdor energi på att växa!

smellcaramell
2015-12-16 18:38
#23

Köpt en liten provpåse med Orijens vuxenfoder nu bara för att kolla om hon öht äter det, hon är som sagt extremt kräsen! Hoppas på det bästa nu!

AnneN
2015-12-16 21:50
#24

#23 Håller tummarna

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

smellcaramell
2015-12-16 22:52
#25

#24 provade att ge henne 10gram utblandat med hennes vanliga foder och hon gick direkt dit och åt upp allt det nya fodret, får se om det fortsätter så, för då får jag köpa större säckar! Dock brukar hon kunna börja rata maten när hon märker att den återkommer varje dag så än är jag inte överlycklig så att säga ;)

AnneN
2015-12-16 23:12
#26

#25 Om hon snabbt tröttnar på ett foder kanske du kan variera mellan olika smaker inom samma märke, dessa tex har ganska bra foder och har tom ett paket med 3 olika smaker á 4kg/st

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

smellcaramell
2015-12-16 23:21
#27

#26 det är inte smaken i sig hon tröttnar på utan snarare att hon får uppmärksamhet i början när man ger ny mat (man står ju och håller alla tummar och tår för att hon ska äta) men sedan när det blir vardag har man ju inte tid att stå och titta på henne när hon äter, speciellt inte när hon äter många småportioner på en dag istället för två-tre större som de flesta andra hundar. Hon går oftast och äter kanske 4-5 torrfoderbitar, max åt gången, med minst en timme mellan gångerna och det är ju inte hållbart att "vara med henne" då.. :) Men hon verkade gilla detta torrfoder trots att det är hårda bitar så förhoppningsvis kan hon kanske fasas över från fri tillgång till fasta mattider nu.. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: