Annons:
Etikettbeteende
Läst 3699 ggr
Firinella
2015-11-21 20:41

Inte rumsren

Nu behöver jag lite hjälp o tips från er med erfarenhet. Har en snart 6 mån valp stor ras som jag inte får helt rumsren. När vi är borta o hon är med är det inget problem då kan hon hålla sig i 4 tim utan problem men här hemma ska ihon göra inne men inte så jag ser det. Har jag henne innestängd på kvällen med mig o de andra hundarna tex i vardagsrummet håller hon sig. På natten är hon i sin bur som hon gillar o gnyr på morgonen när hon vill ut. Snälla tips någon.

Annons:
AnneN
2015-11-22 00:24
#1

Enda tips jag kan komma med är att börja om från början med rumsrenheten och kämpa vidare. Min tik blev inte 100% rumsren förrän efter första löpet.

Hade det varit så att hon kissade inne även då ni är i samma rum hade man kunnat misstänka uvi.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lillakia
2015-11-25 05:35
#2

Vad är det för ras? Vissa raser sägs vara svåra att få rumsrena nämligen.

Firinella
2015-11-28 23:01
#3

Hon är blandning mellan golden o Berner sennen.

Firinella
2015-11-28 23:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4
[LoveUnite]1
2015-11-29 13:12
#5

Jisses vilken fin hund!!! 🙂

Min tös blev inte 100% rumsren förrän vid 1 års åldern, hon var i stort sätt rumsren men det kunde hända en nr 2 olycka någon gång ibland, speciellt i bilen också… Medan vår första tös var strikt rumsren redan vid 4-5 månaders ålder och gjorde aldrig något inne sedan dess under alla sina 12,5 år.

Så… vissa hundar har nog bara lite svårare att hålla knip.

Hur som… Ge det tålamod, vissa hundar tar det lite längre tid. Å bli inte chockad om hon kissar inne vid första löpet också, är en förvirrande tid för de unga damerna.

Tea2
2015-12-02 19:40
#6

Gud vilken hund, snyggaste färgen

Annons:
[Saltpinne]
2015-12-03 08:26
#7

Snälla ha henne inte i bur på natten. Det är väldigt olagligt av en anledning!

lillakia
2015-12-03 22:23
#8

Nä, en så stor hund har man inte i bur…

Ellen89
2015-12-08 23:08
#9

Min hund alskar sin bur, TS har inte sagt att dorren ar stangd heller. #8 Det beror inte pa storleken pa hunden om hunden ska vara i bur eller inte, det beror pa traning osv.

[BonzoandBonnie]
2015-12-13 00:34
#10

Åh så fin :D Jag har tvärtemot, båda mina Valpar 6 o 7 månader gör gärna men inte ofta ifrån sig hemma hos andra :( Men hemma iaf så hade en av dom en speciell plats han ville gå till o göra sitt så vi satte för kompostgaller så han inte kunde gå dit :) Så då sa han till om han behövde, (pep vid dörren). Hoppas de funkar för dig om hon har nåt speciellt ställe :) lycka till

Firinella
2015-12-21 11:40
#11

Nu har jag kommit på varför hon gör inne. Går jag ifrån henne (o de andra hundarna) tex ner i källaren för att sätta på en maskin tvätt då protestkissar hon eller bajsar fast hon precis varit ute. På natten är hon instängd i mitt sovrum o då håller hon sig men får hon gå i flera rum på natten så gör jon inne. Hur kommer man tillrätta med sånt?

Firinella
2015-12-21 11:42
#12

Tack för att ni tycker att hon är fin. Hon är förutom problem med rumsrenhet en pärla 😍

AnneN
2015-12-21 19:07
#13

#11 Det tycker jag låter som att ni behöver börja om från början med Ensamhetsträning så hon blir helt trygg med att inte ha dig hos sig 24/7.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Frida B
2015-12-21 23:31
#14

#11 Tro mig, hon protestkissar inte. Det är mer en överslagshandling på stress. Som AnneN säger bör du jobba på att få henne tryggare utan dig :) Sen har hon inte problem med rumsrenhet. Hon är valp, Det kan ta upp till ett år att få Valpar rumsrena, så detta är helt normalt :) Riktigt fin färg och teckning, helt otroligt!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Firinella
2015-12-24 09:27
#15

Upplever inte henne som stressad men hon är försiktig mot nya människor. Tack för era råd!

Frida B
2015-12-24 09:49
#16

Nej men hundar är experter på att inte visa sådant. Men du kan ju inte veta hur hon är utan dig?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

komigentammie
2015-12-24 21:58
#17

Nr 1. Instängd i bur är inte enligt lagen ok. *
"På natten är hon i sin bur som hon gillar o gnyr på morgonen när hon vill ut." <- detta stycket som jag syftar på, låter som instängd i bur. 
Nr 2. Börja om från början. 
Nr 3. Bli inte irriterad. 
Nr 4. Belöna, belöna, belöna. 
Nr 5. Gör hen inne, gå ut direkt varje gång.

Ang. ensamhetsträning: två skypekonto så du kan ha koll via mobilen från en dator med cam.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Upp till toppen
Annons: