Annons:
Etikettagility-freestyle-rallylydnad-frisbee
Läst 1733 ggr
Ravynsfair
10/6/15, 9:49 PM

Hectors Rallylydnadstråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var det kursstart för oss i Rallylydnad. 
Tänkte starta en tråd där jag delar med mig av tankar från varje kurstillfälle samt våra träningar hemma. 
Lite som en kursdagbok ungefär, som ni får vara med och läsa. 
Nyttigt för mig som har dåligt minne, att dela med mig öppet såhär triggar mig till att skriva, hur enkelt är det inte att "göra det imorgon istället" när man skriver i en bok hemma? 

Kursstarten var kl10 och vi samlades i ett "klassrum" där kursledaren hade en halvtimmes  introduktion i grenen. 
Jag var väldigt nervös då jag hatar att umgås med nya människor, särskilt under press likt kurser men men, jag måste ju också socialtränas likt min hund 😉

Vi fick testa på att använda klicker (gjorde ett par övningar) och fick i läxa att lära in handtarget till nästa vecka för att underlätta under kommande kurstillfällen. 
Hector är redan inklickad och vet vad handtarget är så repeterar lite trix där target behövs istället.

Vi är 5 stycken i kursen, Hector är störst och äldst. (2.5år)
Alla hundarna är hanar och yngsta är 14 månader så vi hade lite att hålla koll på eftersom Hector ibland har otroligt svårt för jämnåriga hanar. 

Att sitta i ett trångt "klassrum" med dem var alltså grym passivitetsträning för honom, han fick dock ett ryck när en "fralla" - som ägaren själv sade, var väldigt tjurig av sig, retade upp Hector genom att ligga och stirra/småmorra ett bra tag. 
Lyckades avbryta det och dessutom återfå ögonkontakt riktigt fort.
Korv till belöning! + att ägaren till "frallan" flyttade sig så att hundarna kunde lugna sig. Klok ägare! 
Hade kunnat undvika det helt om jag bett Hector vända sig om när frallan börjat.

Därefter var det dags för det praktiska. 
Litet träningsrum på ca 10x15m (är större men är avspärrat med tunga gardiner) med speglar på väggarna.
Inga fönster alls, lagom klaustrofobiskt och som bäddat för kaos. 
Jag var ganska nervös men försökte behålla lugnet och tänka positivt. 
Hade ju de allra godaste belöningarna med mig.
Korv, Renost på tub och kampleksak! 

Hectors hjärna var i högvarv men lyckades få honom att koncentrera sig på mig. 
Vi gick igenom 4 skyltar i tur och ordning (som vi sedan fick i läxa att lära oss med hjälp av handtarget) där jag medvetet valde att vara sist i ledet. 
Gick som i en oval i rummet där momentet skulle utföras i mitten av rummet. 

Missade med att kräva lite extra utrymme för oss vilket resulterade i att Hector small av lite grann på Frallan igen, avbröt honom fort och vi kunde återgå till momentet. 
Där fick han sin "superbelöning" i form av kampleksak, nu var kontakten med honom dessutom ännu lite bättre än förut. 
Han småtjurade lite imellanåt men inget mer än ett lågt morr. 
Överlag stolt över honom, för ett år sedan hade det där inte funkat alls. 

Vi rastade hundarna och körde en liten bana i slutet av kursen, enbart riktningsskyltar för att få känna på hur det är att gå en bana. 
Hector stängde av hjärnan och hade bara fokus på att gapa och skrika. 
Han hade nått sin gräns för tillfället, tog en timeout och promenerade lite till, lekte och busade. Vi kom tillbaka lagom till vår tur till banan. 

Kände att nu jäklar, nu känns det bra.
Jag var riktigt peppad och det kändes SÅ roligt! 
Hector hade fullt fokus på mig och struntade i de andras pipande. 
(Han märkte väl av min extremt positiva känsla)
Gick banan och han skötte sig med bravur, behövde bara småprata lite vid ett par tillfällen där jag behövde ha med honom i svängarna. 
Vi kom i mål och Hector fick megabelöningen igen, kursledaren var impad av hur bra han skötte sig och sen var dagen slut vid 12.15 ca. 
(Måste skryta med att vi var de enda som klarade banan utan nosande, hihi😃)

Har skrivit ut alla rallykorten i fickformat, valt ut dem vi fått i läxa så här ska det tragglas på promenaderna! 😃👍

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
Ravynsfair
10/7/15, 8:45 PM
#1

Gått igenom läxan från kursen och ptja, vi behöver träna mer på externbelöningen. 
Märks att vi glömt bort det ett tag och bara kört godis ur hand det senaste vilket jag helst inte vill göra, det funkar ju inte på tävling.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Ravynsfair
10/14/15, 9:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Igår var det dags för 2a kurstillfället vilket inte riktigt gick som förväntat. 
Hoppades på att Hector skulle hålla sig i skinnet gällande Frallan men det visade sig att ägaren var sjuk, så lucky oss om man får säga så. 

Vi samlades i det lilla träningsrummet för att gå igenom läxorna vi fick förra gången. 
Hector verkade ha tappat örnen helt, kontakten lyste med sin frånvaro.
 
Han kunde inte för sitt liv koncentrera sig på mig och vad jag ville. 
Hade 4 olika godisar, korvbitar, mjukost på tub och leksaker med mig. 
Nada. Som om någon rensat ut hela hjärnan på honom, satt där som tjuren Ferdinand och ignorerade oss alla genom att lukta på sina blommor (vittringen från dagishundarna vägg i vägg). 

Nåväl, vi tog en liten rast efteråt och skulle sedan gå igenom de nya momenten. 
Då var det som att Hector återuppstått, öronen funkade igen. 
Kontakten var där och han satte vart enda moment på första försöket. 
Men så tappade han fokus och brann av på stackars Sheltien som är yngst i gruppen, lyckades avbryta och avleda honom fort. 

Sheltien är lite nervös och otålig, skäller och studsar runt i mellanåt, vet inte riktigt vart han ska ta vägen och jag antar att det stör Hector på något vis. 
Stackaren hamnade dessutom lite i kläm under förra kursdagen då Hector brann av i klassrummet. 
Antar att Hector dessutom kopplar Sheltien med Frallans negativa energi. 
Är det möjligt? 

Vi fortsatte öva en liten stund på momenten och sedan var det genomgång av nya läxan och sedan avslut för dagen. 
Alla hundarna var trötta och ville hem, energin var inte på topp hos någon av dem idag. 

På vägen hem från kursen passade jag på att klämma in lite passivitetsträning och platsliggning (+ ställande som vi övade på innan kursen) i storstan. 
Blev ett par platsliggningar på 2 minuter med människor cirkulerande omkring. 
Klockan var dessutom ca 12.30 så det var mitt i lunchrusningen.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Ravynsfair
11/2/15, 1:07 PM
#3

Känner att jag vanvårdat denna tråd lite, haha. 
Vi tragglar på med rallyn, momenten sitter bra för Hector men det är fortfarande jag som krånglar ihop det helt. 

Vid förra kurstillfället blev jag så uppstressad av förvirringen och pressen (vi ses som "bäst" i kursen då vi är de enda med tävlingambitioner) att tårarna började rinna av frustration när vi skulle köra en hel bana. 
Fick ta en paus på 10minuter för att lugna ner mig, skyltarna gick bara inte in i huvudet. 

Det positiva den dagen var att Hector helt och hållet ignorerar Frallan, de försöker snarare leka med varandra. 
Sheltien var vid förra tillfället värre i sitt skällande och ägaren har fortfarande inte vett att försöka avbryta den. 
Hector sköter sig bra men i mellan åt tröttnar han på skällandet och då slinter det för honom. 
Tur att han är enkel att bryta och få fokusen åter. 

Imorgon är det kursavslut med en "minitävling". 
Hoppas att jag har hjärnan med mig då, har tränat en hel del på egna banor för att minska min förvirring och osäkerhet på skyltarna när de kommer i följd.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Ravynsfair
11/2/15, 1:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Måste ju dessutom passa på att skryta med Hectors fina specialbeställda halsband 😃
Tanken är väl att ha det som tävlingshalsband, jag klär mig boho/hippieinspirerat så självklart ska voffe matchas 👍

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Upp till toppen
Annons: