Annons:
Etiketthundmat
Läst 2824 ggr
AnneN
10/1/15, 1:32 AM

Vilket foder ger du din hund?

Det finns en hel djungel av olika foder, torrfoder, färskfoder, BARF, blötfoder, osv…

Därför undrar jag vad du ger din hund för foder och vad som fick dig att välja just det fodret? 
Berätta gärna även hur stor hund du har och hur mycket foder den får per dygn.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
AnneN
10/1/15, 1:52 AM
#1

Velvet äter Orijen Adult (torrfoder), hon väger ca 10-20 kg och äter totalt ca 3dl/dag.
Orsaken att jag valde just detta foder till henne är att vi höll på med uteslutningsmetoden för att se vad i fodremedelsväg som hon är allergisk mot, hade under ca 2 års tid testat massa olika foder, allt från vanliga billiga foder som man hittar i matbutiker till dyra veterinärfoder men inget hjälpte. Tillslut kände jag att jag kan inte hålla på testa fler foder utan att göra en ordentlig kontroll över vad som är gemensamt för alla de foder vi hittills hade testat, så satte mig och gjorde en lista över alla foder vi testat (nästan 100 olika sorter) och enda gemensamma nämnaren för alla var att de innehöll någon typ av spannmål. 
Letade på nätet efter ett spannmålsfritt torrfoder (har för liten frys för att kunna ge färskfoder/barf) och hittade just Orijen som var det enda spannmålsfria torrfodret jag hittade på svenska marknaden då. Efter 2 veckor med detta foder var Velvet för första gången i sitt liv fri från klåda!
Nu har hon ätit Orijen Adult i över 7 år och mår fortfarande utmärkt av det.

Numera finns det många fler spannmålsfria torrfoder på marknaden och de blir allt vanligare, men för 7 år sedan var de väldigt ovanliga.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
10/1/15, 1:52 AM
#2

Valle äter Oliver´s Active Grain Free (torrfoder), han väger ca 33-35kg och äter ca 5 dl/dag.
Jag valde detta foder till han för att då han kom till mig som omplacering var han alldeles för smal, han fick med sig ett foder från Hundköket men han hade svårt att öka i vikt och muskelmassa, om jag försökte öka fodermängden så blev han lös i magen och bajsade enorma mängder.
Testade ge han samma foder som Velvet, men det blev han också dålig i magen av.
Började då ge han Oliver´s Adult Grain Free vilket han fungerade jätte bra på. Iallafall ända tills vi började öka aktiveringen och motionen, då rasade han snabbt i vikt igen och då jag ökade fodermängden så funkade det bara till en viss gräns, men ökade jag lite till (vilket behövdes) så blev han lös i magen igen. Så då testade jag att fasa över han till Active i samma märke och han har ätit det nu hela sommaren och hösten, han har hittills hållit bra vikt och är jättebra i magen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ravynsfair
10/1/15, 4:38 PM
#3

Hector äter en del Nordic Bas (enklast att få tag på och det funkar suveränt) och en del Bozita Robur Active & Sensitive.  
Varierar lite från dag till dag och hur mycket det är kvar av vardera sort. 

För tillfället har vi inte frys nog för att kunna ge enbart färskfoder. 
(Vi är ju numera 2  i hushållet förutom hunden, när jag var själv kunde jag ge enbart nordic då jag inte hade särskilt mycket mat i frysen)

Torrfodret (förutom Carrier Lamm & Ris) är det enda han inte blir dålig på efter en tid. 
Som om magen vänder sig ut och in efter en viss period med samma torrfoder, varit så sen han var 7månader och är idag 2,5år. 

Vi letar frys, därefter kommer vi gå över helt på Nordic som grund. 
Fylla ut och variera med fler märken när det är erbjudanden osv.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Fridaaaa
10/1/15, 5:17 PM
#4

Nordic färskfoder (spannmålsfri) och mush vaisto. De älskar det,mer naturligt för dem att äta och bra innehåll.

Standart torrfoder till Lillan. Ett av de bästa alternativen eftersom jag måste ge henne torrfoder. Inte massa spannmål och sånt i.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IngaTrnqvist
10/1/15, 8:16 PM
#5

Brownie barfas. När han började få sura uppstötningar och kräkningar av torrfodret som många prisade till skyarna (som funkade bra för Brun i några månader) så bestämde vi oss för att skaffa en till frys och köra rått. Körde Mush Vaisto ett tag, numera mest egenkomponerad barf, men även med inslag av färskfoder/färdigbarf beroende på vad vi får tag i. Brownie är en aktiv blandras, väger 5,5 kg och äter ca. 150 gram om dagen.

Ikatza
10/2/15, 12:21 AM
#6

Ikatz äter mestadels torrfoder. Hittills har hon mest ätit Bosch Junior (tyskt märke), eftersom hon fick det hos tjejen som hittade henne och det verkade funka - hon gick upp i vikt bra och så. Sen var det lite si och så med aptiten ett tag nu i sommar, så vi har testat lite olika, hon verkade mest tröttna efter ett tag, och tyckte alltid det var godare hos kompisarna.
Nu har vi börjat med Natural Choice Puppy (lamm och ris) och det verkar hon gilla! Efter den här säcken tänkte vi gå över till samma märke fast adult om hon fortsätter äta bra. Hon väger runt 20 kg och får 350 g torrt per dag.

Sen (mest som lite extra gott) får hon även matrester om det finns lämpligt (typ ris, pasta, grönsaker, kött, inget salt eller sås, och inget med tillagade ben) eller sånt som blir över från matlagning (vissa kött eller kycklingdelar som blir över vid styckning, grönsaker etc) - och råa köttben att tugga på (kan fås hos slaktaren eller när vi köper cote de boeuf och delar med ben i, eller när grannen har slaktat ett får ^^).
Hon och katten får samsas om köttbitar, grönsakerna är det bara hon som gillar :)
(och hönsen äter typ allt annat :) )

Annons:
lillakia
11/13/15, 8:43 AM
#7

Sigge får Royal Canin Maxi plus. Blank päls och magen funkar perfekt! Hade valpfodret också och gjorde ett hopp till pedigree ett tag för royalen kom inte i tid… Katastrof jämfört med royal!

[LoveUnite]1
11/13/15, 10:46 AM
#8

Min hund är 10,5 år sedan hon blev ca 9 år har vi gått över till Hills J/D Mobility Reduced Calorie.

Innan dess åt hon Royal Maxi.

1 mått morgon och 1 mått kväll.

Vet jag att hon kommer få annat mums minskas måtten lite.

Sedan kan hon få en dentastix, lite småsaker från oss under dagen, diska tallrikar efter middagen, ibland får hon vår mat som middag och då får hon inget av sitt foder på kvällen. Någon gång ibland råa märgben, grisöron osv.

lillakia
11/13/15, 4:03 PM
#9

Sigge får 2 stora cup-mått på kvällen annars äter han inte ;)

IngaTrnqvist
11/14/15, 6:02 PM
#10

Brun äter Standardt för tillfället, inte uppskattat hos Herrn. Ska försöka komma igång med barfandet så fort som möjligt igen, även om jag funderar på att göra det lite bekvämare för mig och ha Priima NK som bas.

Maja2
11/14/15, 6:43 PM
#11

Alla mina hundar får Pondus spannmålsfria färskfoder
Staffe, 19 kg 400 g per dag
Podencomix 14 kg 300 g per dag
podengomix 8 kg 150 g per dag
bodeguero 8 kg 150 g per dag

fridarebecka
11/17/15, 3:24 PM
#12

Trassel är en aktiv mudiblandis som väger 14 kg, han äter 250 gram voh per dag plus något annat gott som topping. Hade han bara fått voh så hade han behövt mer än 250 gram men vi har valt att toppa färskfodret med något annat för att få lite variation, oftast blir det köttrester från älg, äggula eller köttiga ben som toppning.

Upp till toppen
Annons: