Annons:
Etikettveterinär-sjukdomar-hälsa
Läst 1905 ggr
sali
2015-08-06 19:32

viktnedgång vad gör jag nu ?

Hej. Jag har en blandrastik på ca 6 år, hon har aldrig haft svårt att hålla hullet och lägger gärna på sig lite extra speciellt runt löp då hon blir skendräktig och så så hon börjar lägga på sig strax innan löpet börjar. Sedan ca 3 veckor har hon gått ned först långsamt (hon började löpa strax efter nedgången började, BRUKAR dock gå upp då) första två veckorna men sista veckan nu har hon rasat och idag när jag varit ifrån henne ser det ut som hon gått ner ännu mera bara över dagen. När hon började gå ner hade hon i flera år ärit mäster komplett men strax efter vi började med carrier chicken and rice så började viktnedgången lite smått kan man säga, det är längre sen men för tre veckor sedan när jag började märka den mer tydligt gick jag tillbaka till mäster och då jag trodde hon gick ner av foderbytet och nu bara fortsätter hon neråt. Jag kan täkna hennes ben, recben och ryggrad och höftben sticker ut så hon är ibehaglig både att klappa och se på, hon är avmaskad. Jag är frustrerad för jag ökar och ökar maten och senaste veckan har jag tom dragit ner på motionen men det fortsätter, har ni några tips eller är det bara veterinären som gäller ? Har provat färskfoder förr med jag kräks av lukten och synen och hon totalt hetsäter det så hon kräks istället. Mvh Sali

Annons:
Honestyisdead
2015-08-06 19:39
#1

Ja det bör kollas av veterinär.

AnneN
2015-08-06 20:15
#2

Då jag tolkar det som att hennes viktminskning är onormal för att vara henne så rekommenderar jag i första hand att kontakta veterinär och göra en grundlig undersökning.

Skulle det visa sig att det inte är något medicinskt fel på henne kan du börja fundera på foder med högre näringsinnehåll.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

sali
2015-08-06 20:34
#3

Jag har pratat med en veterinär igår hon tyckte jag skulle komma imorgob så blir upp tidigt och boka tid ! Hon va blek i slemhinnor i munnen och ögonen ikväll men normal puls och temp så jag håller ett litet extra öga inatt !

AnneN
2015-08-06 20:56
#4

#3 Vi håller tummar och tassar för att det inte ska vara något allvarligt fel. Håll oss gärna uppdaterade om hur det går.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

sali
2015-08-06 21:18
#5

Ikväll pratade jag med veterinären menade jag, vet inte vad jag tänkte på !

sali
2015-08-06 21:19
#6

Det ska jag göra

Annons:
sali
2015-08-07 09:14
#7

Pratat med vet idag, tycker jag ska prova avmaska en gång till då det va längre sedan än jag först trodde.

sali
2015-08-09 10:48
#8

Djurskötaren ringde upp efter några minuter och hade pratat med vet, tyckte jag skulle låta bli avmaskning och kolla upp henne istället först så på tisdag har vi tid.

AnneN
2015-08-11 12:22
#9

#8 Hoppas veterinären kan hjälpa er idag

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

sali
2015-08-11 14:45
#10

Tack ! Dom tog blodprover och ska kolla lever och njurar samt en odling på urinen så ska jag ringa imorgon !

AnneN
2015-08-11 15:09
#11

#10 Då fortsätter vi hålla tummarna

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

sali
2015-08-12 09:49
#12

Hon har en uvi med snabba aggressiva bakterier så hon har troligen haft den länge helt symptomfri från den. Vet tror det är anledningen till avmagringen :)

AnneN
2015-08-12 13:05
#13

#12 Vad skönt att det inte var något allvarligare, det går ju relativt lätt att behandla 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
sali
2015-08-12 16:05
#14

Ja helt underbart !!

Ravynsfair
2015-11-10 00:24
#15

TS, Hur gick det för er? 
Kom hon upp i vikt efter behandlingen?

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

sali
2015-11-19 18:18
#16

Ja hon har gått upp i vikt och mår bra nu :)

Upp till toppen
Annons: