Annons:
Etikettjakt-spår-sök
Läst 1964 ggr
AnneN
2015-07-20 17:03

Vilken hastighet har hunden vid spårning?

Ser ofta diskussioner på många forum om vilken hastighet hunden/ekipaget håller vid spårning (oavsett vad det är för typ av spår), ser ofta folk som klagar på att de är helt slut efter ett spår för att hunden mer eller mindre springer hela vägen och likaså föraren.

Så nu undrar jag vilken hastighet har ni i spårandet med era hundar?
Är det du eller din hund som bestämmer tempot?
Har din hund varit springande i spåret men att du lärt in ett lägre tempo? Hur gjorde du det i så fall?

Ni som låter hunden springa/gå väldigt snabbt i spåret, hur långa spår orkar du/din hund gå? 

Skulle du/hunden orka med ett "skarpt spår" (eftersök av skadat vilt/försvunnen person) som kan vara allt från några minuter/hundra meter till flera timmar/kilometer?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Ravynsfair
2015-07-20 20:36
#1

Hector mer eller mindre springer igenom spår (han tycker ju att det är såå kul och spännande) men har jobbat ner hastigheten en hel del genom nötning av "IPO-spår" där det krävs extrem noggrannhet för att det ska vara korrekt gjort. 
Visst är han fortfarande intensiv och jag får hålla emot hårt periodsvis men överlag har IPO-spåret gjort stor skillnad. 
Vi ska nöta vidare, vill kunna göra ett anlagsprov i viltspår, lite jobbigt om man har en hund som jobbar likt en duracellkanin då. 😞

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Mysisa
2015-07-20 23:50
#2

Min hund är ganska långsam, hon är noga när hon spårar och vill inte missa nånting. Hon har hela tiden fått bestämma tempot själv, när vi spårar är det hon som är "bossen" det är hon som har nosen och det är hon, bara hon som klarar jobbet som jag ber henne att utföra, självklart ska hon då få göra jobbet på det sätt hon anser vara bäst

minavitas.wix.com/kennel

Wellcraft
2015-07-21 00:15
#3

Elviz spårar otroligt fort, han går direkt på målet och är i sin egen värld.
Jag låter honom ha det tempot, trots att han rasar fram över spåret så missar han aldrig något.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Maja2
2015-07-21 08:35
#4

En av mina hade så rasande bråttom i spåret. Jag började då lägga näringsspår, dvs godis lite här och där för att få ner farten, även i viltspåren. Slutmålet var ju fortfarande klöven. Det har funkat alldeles utmärkt och nu håller hon ett behagligt tempo

Upp till toppen
Annons: