Annons:
Etikettallmänt
Läst 744 ggr
Lexie82
6/22/15, 1:24 PM

Sen kastrering?

Jag har nyligen köpt en golden hane på 2,5 år. Det finns en del c-höfter och såna grejer i hans stamtavla, och han har dessutom problem med återkommande förhudskatarr. Jag funderar därför på att kastrera honom.

Vad har ni för erfarenhet av att kastrera en så pass "gammal" hund? Av vad jag har läst så ska det hjälpa mot förhundskatarr, men får det även bort andra hormonella beteenden eller är det för sent för sånt? Tänker på att han morrar åt hanhundar men inte mot tikar, kissar/markerar på varenda liten grästuva under promenader, nosar och slickar på fläckar i gräset (där jag gissar att tikar kissat).

Ni som kastrerat vuxna hundar, hur har de påverkats?

Annons:
AnneN
6/22/15, 5:47 PM
#1

Hur en hund påverkas av kastrering varierar mycket mellan olika individer, en del märks det ingen skillnad alls i beteendet, andra blir bättre medan en redan rädd eller osäker hane kan bli ännu mer osäker. 

Kan rekommendera att läsa detta blogginlägg innan du bestämmer dig http://andershallgren.blogg.se/2014/december/tank-efter-innan-du-kastrerar-din-hund.html

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lexie82
6/22/15, 7:46 PM
#2

#1 Fast den artikeln pratade ju mest om att man inte ska kastrera av bekvämlighet. Och jag funderar på kastrering främst på grund av den återkommande förhudskatarren.

AnneN
6/22/15, 7:59 PM
#3

#2 Jo men tänkte att den ändå kan vara bra att läsa då även olika beteenden kan påverkas både positivt och negativt även om det var förhudskatarren som var huvudorsaken till kastreringen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Persifone
6/23/15, 1:17 AM
#4

Har en kastrerad mops hemma, ingreppet skedde när han var runt 4 år. Han blev lugnare med tikar och mer tillfreds med livet. Inga andra skillnader förutom ökad matlust.

Har även en tik som kastrerades när hon var 10 år pga livmoderinflammation. Hon är bara extra matglad och har fått mer päls, inga andra förändringar.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Mlyy
6/23/15, 3:39 PM
#5

Min var precis som du beskriver att din är! Vi kastrerade honom i våras pga förstorad prostata. Han blir 4 år i mitten på augusti. Det har blivit absolut mycket bättre med revirkissandet! Han kissar inte på varje fläck längre osv. Innan kastreringen revirmarkerade han även inne och det har försvunnit helt, så är så himla glad över det! Angående morrandet mot andra hanar har blivit lite bättre.

Liten boll
6/30/15, 6:58 PM
#6

Min tik var ungefär i den åldern när hon kastrerades. Jag har inte märkt nån skillnad på det.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Annons:
Upp till toppen
Annons: