Annons:
Etikettbeteende
Läst 912 ggr
Azeman86
6/18/15, 12:59 PM

Lära hunden gå ihop med katt

Hur får man en liten hund att funka bättre ihop med katterna och tappa lite mera intressen för dom? Är hundvakt som vi är lite då och då, så vi vill få det att funka. Om katterna hoppar ner på golvet från bokhyllan eller så så ska hon inte rusa dit och skrämma upp dom igen, och min ena katthona kan även ge igen då hon backar inte för en hund. Hunden var mycket värre för några dagar sen då hon gnydde, skällde och ja, ville jaga dom lite för mycket. Hon lät verkligen som om vi plågade henne bara för att hon såg katterna. Men hon är nu mera avslappnad och mycket mera tyst, så långt har vi kommit nu med lite träning. Men katterna vill ju komma ner med utan att hon rusar dit. Katterna är något hundvana med, allafall mina två pojkar. Medans katthonan tycker si och så om hundar, så vill gärna inte att hunden rusar fram till henne. Även om hon kanske skulle lära sig sin läxa, men hon har en överbeskyddande matte så vore bra att hon inte sprang fram till henne, gärna såklart inte dom andra två heller - som är mycket bättre med hundar än vad honan är. Vill få lite råd över att hunden inte ska springa fram till dom så fort dom rör sig, är påväg ner, eller att jag klappar dom eller ens pratar med katterna. Då kan hon få upp intresset för katterna igen. Men är annars lugn numera. Hon lär sig snabbt, men är lite envis med och dövörat slår till ibland. :)

Annons:
AnneN
6/19/15, 2:14 AM
#1

Det kan ta en hel del tid att få en hund med jaktinstinkter till att sluta jaga katter. Det jag gjort när jag introducerat sådana hundar med min katt (extremt hundvan katt och älskar hundar) så har jag satt grindar för att separera dem så att de kan se varandra men hunden kan inte komma åt katten och jag har fortsatt ha det så tills hunden slutat bry sig om katten på andra sidan grinden oavsett vad katten gör. När det väl fungerar bra med grinden så kan jag testa att öppna grinden, men ändå se till att katten har ett ställe där den får vara ifred dit hunden inte kan ta sig.

Blir hunden då stressad och ska jaga katten igen så backar jag och stänger grinden mellan dem igen.

Endel hundar har det räckt med att grinden är stängd mellan dem ett par timmar, andra har jag haft hos mig ett par veckor innan det fungerat till 100%.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: