Annons:
Etikettaktiviteter-allmänt
Läst 1891 ggr
Ravynsfair
5/6/15, 6:01 PM

Hur aktiverar ni er hund?

Precis som rubriken lyder så undrar jag hur ni medlemmar aktiverar er/-a hundar utöver de vanliga promenaderna. 

Allt från träning inom någon specifik gren t.ex Agility till enkelt godisletande i hemmet. 
Berätta gärna vad ni har för hund och dess ålder. 

Jag har en 2årig Schäfer/Dogo Argentinomix som jag aktiverar med ->
* Dog Parkour - både inomhus och utomhus i varierande miljöer. 
* Personspår 
* Viltspår
* Vardagslydnad t.ex inte dra i koppel och hundmöten
* Tävlingslydnad
* Rallylydnad 
* Canicross (Jogging med hund)
* Klövjning under långpromenader 
* Drag med skrinda (måste dock renovera skrindan nu)
* Flirtpole & Springpole 
* Fritt spring vid uteritter med hästen (ej nu när det är koppeltvång)

Vill prova på Agility men hunden är för feg för tillfället, jobbar på självförtroendet och förmågan att arbeta en bit ifrån mig.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Annons:
fridarebecka
5/6/15, 7:10 PM
#1

Har en 1,5 årig mudimix.

Vi tränar(planerat) canicross, bikejoring(skidor på vintern), dragweight, rallylydnad, k9 nosework och spår(hittills spårar han bara ätbart). Det brukar bli ca 3 pass fys i veckan och 3 pass mentalt i veckan, ca.
Sen så brukar vi även lägga in dogparkour, godissök(i träd, gräs och inne), och vardagslydnad i vardagen.🙂

IngaTrnqvist
5/7/15, 12:09 PM
#2

Har en snart 7-årig blandning med papillon och schipperke. Vi tränar rallylydnad, lydnad, Freestyle, htm, Agility (väldigt enkelt för skojs skull), kantarellsök, treibball och lite dog parkour på promenaderna. Sen tränar vi mycket tricks, och han kan över 100 st. Funderar även på att börja jogga/springa när jag hittat en vettig sele (inte canicross). Det mesta gör vi på hobbynivå, men tävlar rallylydnad och planerar på att debutera htm nästa år.

AnneN
5/8/15, 12:05 AM
#3

Oj vi har väldigt varierande aktivering beroende på vilken av hundarna det är och vad jag är på humör för att göra. Men några av aktiviteterna är:

  • Spår (godis, person, vilt)

  • Söka leksaker

  • Söka godis på marken

  • Godisträd

  • Jaktapportering (endast Valle)

  • Rallylydnad

  • Tävlingslydnad (endast Valle)

  • Agility

  • Dogparkour

  • Hundspel (Nina Ottossons)

  • Shejping/trix

  • Hundmöten/skvallerträning

  • Kurragömma

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ikatza
5/11/15, 7:35 PM
#4

bra fråga och bra idéer :) 
har en 5 månaders typ setter / border / springer spaniel (?) blandning 

tränar vardagslydnad (kom, apport, gå i koppel, stanna etc)
sen brukar jag lägga ut godisbitar och träna "sök" - hon börjar även första "sök" på några av sina leksaker som hon börjar kunna namnet på… (wee :) )
kör regelbundet lite lätt agility-initiering  och lydnadskurser med andra hundar / Valpar och även "träningspromenader" där vi går flera hundar och tränar diverse möten, och inkallning/lydnad även i grupp. 

Funderar på om vi ska köra mer typ spår och sök eftersom hon nog är en jakthundsblandis och tillbringar redan en stor del av promenaderna nosen klistrad i marken. :) fast hon verkar inte så intresserad av fåglar och kaniner (än så länge iaf?!). 

hon är riktigt duktig tycker jag, och har börjat självmant t.ex att stanna upp och sätta sig / lägga sig i diket (beror på hur vägen ser ut) när det kommer bilar - så har börjat säga "bil" istället för att bara ropa in henne.. vill nog testa lite mer Agility sen, och när hon blivit äldre ska vi jogga och vandra mer i berg och så (canirando heter det här i frankrike :) )

Ravynsfair
5/11/15, 7:49 PM
#5

Så kul att så många svarar! 
Hoppas att fler delar med sig, bra med tips till alla som fastnat i vardagen och inte riktigt vet vad de ska göra för nytt med hunden :)

#1 Låter som grym variation, fortsätt så 😃

#2 Är så impad över att han klarar av över 100 trix! 
Såg att du var på tävlingarna i Smålandsstenar den 1a maj! (Såg foton på FB) 
Uppfattade inte om du tävlade men om du gjorde, hur gick det ?
Hade tänkt åka dit och titta men det hanns inte med, är där varje år och tittar annars, är ju så kul!   (Bor i Gislaved, bodde i Smålandsstenar förut)

#3 Ja, även här varierar det med aktivitet efter mitt humör (och väder) men det är bra variation du fått in iallafall 🙂
Många bra enkla som man kan göra i hemmet också, perfekt inspiration! 

#4 Oj, vilken kul blandning! 
Väldigt bra med just "träningspromenader", det är något man borde öva på oftare! 
Något man kanske borde göra, samla ett gäng och bara köra på.
Krävs ju inte så mycket heller. 
Gillar din idé med att ropa "Bil!", min gör likadant när vi går längs skogsvägar, stannar till och allt som ofta lägger sig ner och inväntar mitt kommando för att fortsätta. 
(När han är lös, i koppel håller han sig strax bakom mig vid bilmöten)

Låter som att du har en bra plan för vovven i övrigt och kul att ni är i Frankrike!

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

IngaTrnqvist
5/11/15, 8:07 PM
#6

#5 ja, tricks är bland det bästa han vet! Vi skulle tävlat rally i smålandsstenar, men jag kände att vi inte var redo, så var bara där och kollade (brukar också kolla varje år). Tävlade denna helgen istället i Jönköping. Nämen, jag bor också i Gislaved (eller ja, Anderstorp, men är i Gislaved flera gånger i veckan).

Annons:
Ravynsfair
5/11/15, 8:14 PM
#7

#6 
Önskar att min vore intresserad av sådant, riktigt envis gosse och är det inte roligt nog så är det inte värt mödan om det så bara gäller "sitt fint" vilket vi jobbat på i över ett år nu, haha! 
(kan om jag stödjer honom men själv, nej nej, inte kul och så går han iväg)

Ah, att bara titta är ju också nyttigt! Både för en själv och för hunden som får känna in sig i miljön. 
Hector har lite för mycket kottar i öronen just nu,  det är pipa på alla vovvar och skita i matte som gäller *suck*. 

Gick det bra på tävlingen i Jönköping? Lär ju varit mer liv där än i Smålandsstenar? 
Ja, vad kul! Jag jobbar i Anderstorp, haha!

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

IngaTrnqvist
5/11/15, 8:29 PM
#8

#7 det är ju lite olika, men får anpassa sig till sin hund :) Miljöträning är superbra, men Brownie brukar vara hemma med syster när vi är iväg, eftersom han ofta blir stressad när det är många hundar på liten plats, som det är i agilityn. Det gick helt okej i Jönköping, inga uppflyttninsresulat, men inga nollor som vi fått innan. Blev 57p på första rundan och 66p på andra :) Jönköping BK är jättefin och stor (!) Fast även om det var 50 x 2 startande var det väldigt lugnt vid tävlingsområdet. Är ju rätt mycket liv i Smålandsstenar ändå, både på tävling och annars. Annat än om man jämför med Gislaved-Västbo BK där det i princip bara finns folk som kör lydnad och bruks ;) Haha, världen är liten :)

Ikatza
5/12/15, 10:59 PM
#9

#5 ja, promenaderna är en bra idé! hundarna har plötsligt liksom inte lika bra hörsel när dom är i grupp :D
det är en kompis som är hundtränare som åker runt och har såna promenader på olika ställen, så man upptäcker nya promenadstråk också, super! sen har hon Agility initiering och lydnad och sånt också, alltid på olika ställen (hon har inget "eget" ställe att vara på så det blir t.ex lydnad på stranden en tidig söndagmorgon eller Agility bredvid rugbyplanen.. bra med miljöombyten :)

Upp till toppen
Annons: