Annons:
Etiketthunden-och-lagen
Läst 1635 ggr
Lexie82
2015-04-29 10:30

Återbetala handpenning?

Skulle behöva lite hjälp, då jag har svårt att hitta något bra svar när jag googlar.

Jag hjälper till som admin på en facebook-sida för omplacering av hundar. Vi har som regel att det inte är tillåtet för medlemmar att skriva i sina annonser att handpenning ej återbetalas, eftersom konsumentköplagen inte tillåter det.
 Men vad gäller när man säljer en blandras och alltså inte är reggad som uppfödare? Då räknas man ju inte som näringsidkare och andra lagar gäller. Får man behålla handpenningen om köpare ångrar sig då?

Är det någon som har en källa på vad som gäller så vore det kanon!

Annons:
AnneN
2015-04-29 11:10
#1

Konsumentköplagen gäller väl även om man inte är registrerad?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lexie82
2015-04-29 11:32
#2

Någon sa att det då är köplagen som gäller istället, och där hittar jag ingen information alls om vad som gäller angående handpenning, men någon sa att man får behålla handpenningen då,

Joppo
2015-04-29 15:06
#3

Försvinner inte hela poängen med handpenningen om den alltid måste återbetalas oavsett om kunden köper hunden eller inte? Syftet med handpenningen är väl att vara ett slags finansiellt stöd om kunden drar sig ur? Det låter väldigt konstigt att man inte skulle kunna skapa ett sådant avtal.

[Shettisar]
2015-05-05 12:57
#4

Pratade med Konsument verket och de sa så här gällande handpenning / icke näringsidkare: Om du som privatperson handlat av en annan privatperson gäller inte konsumentlagstiftningen. Istället gäller köplagen. Köplagen är inte tvingande. Det innebär att köpare och säljare kan komma överens om andra villkor än de som står i lagen.

Det beror alltså på vad ni avtalat om.

AnneN
2015-05-05 16:01
#5

#4 Tack det var bra att veta 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: