Annons:
Etikettallmänt
Läst 898 ggr
Lhasa
2015-04-28 09:18

Omplacera hund?

Jag söker tips på vad jag ska tänka på. Jag köpte för några veckor sedan tillbaka en tik som inte längre hade det bra i sitt hem. Jag sålde henne dit som valp och allt var bra fram till för ett tag sedan. Efter lite resonemang med ägaren köpte jag tillbaka henne för att kunna hitta ett nytt bra hem åt henne. Hon fyller 2 år i Juni. Jag vet nu bara inte hur jag ska bära mig åt. Jag är så rädd att hon ska bli en "flytthund". En hund som får hålla på att flytta omkring… Det vore så hemskt! Jag vet att det är svårt att hitta bra hem till vuxna blandraser. För mig är inte pengarna det viktiga, men vill inte att någon köper henne bara för att hon är en billig hund heller. Förlåt för mitt röriga inlägg men jag är väldigt tacksam för alla tips jag kan få!

Annons:
Tuva-Lena
2015-04-28 09:39
#1

Det är alltid trist  när en hund måste omplaceras, dom tappar ju lite av den trygghet de har byggt upp i det hem de växte upp i.

Varför ville man inte behålla henne? Var  hon "stökig" eller berodde det på att ägarna saknade kunskap om hur man hanterar en hund? Hade de inte tid med henne - egentligen en dålig ursäkt tycker jag, för man skaffar ju inte en hund om man vet att man jobbar mycket t ex..  Har hon lagt sig till med olater, d v s att hon är svår att ha att göra med, är olydig o s v, så skulle jag vilja tipsa dig om att få henne att lägga av med dem. Ta bort alla de spår av brist på lydnad som hon möjligtvis kan ha fått med sig från de förra ägarna. Då blir hon lättare att omplacera och dessutom kan du annonsera med att du har en lydig hund som du vill omplacera. Annars kan ju risken vara stor att hon blir en "flytthund" som du skriver, och hundar förtjänar bättre än så.

Var också noga med att ta reda på vad slags människor det är som vill ta hand om hunden. Ett litet "förhör" om vilka intressen de har, hur de jobbar och vilken kunskap om hundar de har förstås. Hoppas att din lilla tik får ett bra hem!❤️

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Lhasa
2015-04-28 09:51
#2

Tack så mycket för ditt svar! Hon är oerhört lätt att ha att göra med! Snäll, trevlig, barnkär osv. Hon är absolut ingen sk. "Problemhund" Hon viftar på svansen för det mesta och är en allmänt lycklig tjej. Anledningen till att jag köpte tillbaka henne var att ägaren hade bytt jobb så hon satt ensam från morgon till kväll. Han hade slutat sköta pälsen på henne så hon var som en pälsmatta. Nu är hon klippt och badad. Hade jag kunnat ha kvar henne hade jag haft det, men det vore inte juste. Jag vill kunna ge mina hundar den tid som de behöver.

TjockaBerta
2015-04-28 13:40
#3

Vilka raser är det i henne?

>>>Malum domesticum<<<

Lhasa
2015-04-28 15:28
#4

Hon är ShihTzu & Lhasa Apso

Gollums Fru
2015-04-28 15:29
#5

Om du vill skulle du ju kunna be någon omplaceringsorganisation att ha en annons på sin sida? Då kanske eventuella köpare som ser annonsen är mer seriösa än på typ blocket :)

Jasa nej saja!

Lhasa
2015-04-28 16:13
#6

Tack så mycket! Det har jag inte tänkt på! Jag ska kolla upp det mer. Hon förtjänar att vara någon snäll människas ögonsten! Och jag vet att hon kommer att sänka mycket glädje!

Annons:
Fialialej
2015-05-01 14:45
#7

Se till att omplaceringen tar tid. Besök nya hemmet flera gånger, och bjud hem dem till dig. Låna först ut hunden över dagen, över helgen eller över en vecka, för att se om familjen passar tillsammans med hunden. Ha tät kontakt under en tid. Allt för att vara säker på att det nya hemmet är vad det utger sig att vara. Bestäm dig för vilken typ av hem du är ute efter och säk rätt på just det.

"På natten är alla katter svarta"

Upp till toppen
Annons: