Annons:
Etiketthundar-i-media
Läst 971 ggr
AnneN
2015-04-16 23:18

Tvingas betala efter hund skällde på häst

Kan bli dyrt med hundar som skäller på sånt som finns utanför tomtgränsen.

http://www.expressen.se/nyheter/tvingas-betala-efter-hund-skallde-pa-hast/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
VildaVittra
2015-04-16 23:25
#1

Lite förvånad är jag, hunden sprang ju inte ut på vägen och ryttaren borde setts som medvållande då den red på en häst som inte klarar störningar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JonnaCecilia
2015-04-17 00:09
#2

Känns jäkligt tveksamt när hunden ändå höll sig på tomten! Hundar på landet kan ju vara gårdshundar med syfte att vakta. En helt annan sak om den sprungit ut på vägen. Så mycket saker mitt 4 åriga fullblodssto blev rädd för när jag köpte henne. Jag var 14 men inte fan sprang hon ner i diket! (Hade inte ens sadel första månaden och det kom ibland en hel koflock springandes mot stängslet på sin hage och brölade på oss. Hon var livrädd. Försökte springa iväg men icke. Var med mer rutinerade hästar som kunde lugna henne med. Sen fick hon gå i en hage med både kor och hästar, så hon vande sig.) Fjanterier att ens stämma hundägaren tycker jag om det i tidningen stämmer, skulle vilja läsa domen.

AnneN
2015-04-17 00:17
#3

Visst man bör försöka lära hundarna att inte göra utfall mot folk/djur utanför staketet, men samtidigt så om man har en häst som är så lättskrämd och man inte kan kontrollera hästen så har den inget ute på vägen att göra!

Sedan att den tydligen dessutom ska ha varit opererad för lösa benbitar tycker jag att det låter som att den inte vore lämpad för allt för stora påfrestningar/hård träning vilket det krävs för att komma någonstans inom travtävlingarna.

Är faktiskt förvånad att hundägaren döms till att betala så hög summa då jag inte tror att hästen hade så högt ekonomiskt värde, delvis pga tidigare skada.

Har själv haft hästar då jag var yngre och om hästen var lättskrämd eller att jag av annan anledning kände att jag inte skulle kunna kontrollera den med allt som kan hända längs en väg så gav jag mig inte ut på vägen med hästen heller.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

JonnaCecilia
2015-04-17 07:48
#4

Precis. Den hästen hade lika gärna kunnat bli skrämd av en fågel i en buske, ett lekande barn eller en bil som körde förbi.

Fridaaaa
2015-04-17 09:11
#5

Låter högst märkligt! Låter lite som att itne hela historien kom fram.

Mina skäller om det rider förbi men skickar inom, håller koll med så att jag upptäcker före. Men deras hästar skiter i hundar.Viktig träning anser jag speciellt om man ska ut och rida/köra, då är det väldigt viktigt. Har man så pass osäker häst är det ju inte så lämpligt att ut och rida/köra själv.

Skulle de stämma en bonde med traktor som ska till sin åker med då om hästen blir rädd?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2015-04-17 19:36
#6

Vi har stött o blött denna händelse på buke, för er som är intresserade:
http://www.bukefalos.com/threads/strikthundagaransvar-gar-aldrig-att-i-fragasatta.1305234/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: