Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 2246 ggr
vallhund
2015-04-11 03:37

Designer dogs

Plankat rakt av.

"Jag ska designa mig den ultimata hunden. En unik hund som bara kommer att finnas ett fåtal av.
Från den första rasen kommer den få dessa positiva egenskaper: Lättlärd, väldigt allround, lättskött päls, respektingivande ( jag vill att andra ska tycka så om min hund)
Nu finns det vissa negativa sidor. Den är lite för stor, fäller som ett as, är väldigt aktiv och krävande och det förekommer lite klåda och ledproblem och den drar gärna på vilt. Men det ska jag fixa till med ras nr två.
Andra rasen: Fäller inte, lugn, robust, frisk ras, inte speciellt krävande, smutavvisande päls och den ser väldigt charmig ut. Det är en gårdsras som håller sig hemma och städar undan lite möss och råttor.
Negativt är dock att den är lite för liten, PRA förekommer ( men det finns ju inte hos första hunden så det problemet löser sig självt) och den är lite svårmotiverad men det jämnar ju också ut sig med den första :)

Jag kommer alltså att få en lättlärd allroundhund som inte kräver mycket. Den kommer gå här hemma på gården och ta en å annan mus. Den kommer inte att fälla men ändå ha en underhållsfri päls som tål väder och smuts. Till utseendet kommer den vara charmig och respektingivande. Den kommer vara fri från PRA-anlag och riskerna för klåda och HD är minimala. Storleken blir väl ca 15 kg. Hur perfekt som helst.
Jag har båda ingredienserna hemma för att koka ihop den här drömjycken. Rasen ska jag kalla Dvärgschäfnaser (lite komplicerat, jag vet:angel:) . Jag har en Dvärgschnauzer som gärna vill bli pappa och två godkända schäfertikar som förtjänar att bli mamma:love:

(eller så får jag en hund med klåda som fäller än värre och med åren blir blind och får kassa höfter. Under tiden är den hyperaktiv och hittar ständigt på egna uppgifter att lösa och rymmer så fort den ser något röra sig i buskarna eftersom jag inte hade tänkt aktivera hunden nämnvärt mycket mer än med promenader. Fördelen är att grannskapet numera är fritt från alla djur i storlek med en större råtta och neråt. Trist på katten bara…)"

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
AnneN
2015-04-11 03:53
#1

Ja det som står inom parentesen låter väl mer troligt än resten 😛

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Michaela-N
2015-04-11 09:54
#2

Designer dogs har ju funnits i alla tider, att korsa olika raser med varandra för att få fram nya egenskaper är inget nytt. Så varför är det så fel att "designa" fram nya raser nu för tiden, medan det var helt accepterat för kanske ett sekel sen?

anche
2015-04-11 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

När det gäller gener och vad som ärvs så brukar friska sk bra gener dominera över sjuka gener så risken för sjukdomar minskar vid första generationens blandras. Dom andra egenskaperna är nog mer svårförutsagda. Jag har en blandras som är schäfer/bordercollie/golden. En fantastisk stabil hund. Hon tar det lugnt när vi är hemma. Går fint i koppel. Otroligt social. Älskar människor och är nyfiken och blir glad när hon träffar andra hundar. När vi är i inhägnad där hon kam springa fritt så ser man att hon springer som en bordercollie. När hon var under 1,5 år såg man att hon ville valla men det verkar ha försvunnit. Nu är hennes hobby utomhus att grävabdjupa gropar, bada i djupa vattenpölar/gropar och bara njuta av att få vara lös. Hon gillar att spana på fåglar förståss. Trots att många skriver väldigt negativt om att blanda schäfer med vallhund så blev hon en så underbar hund. Hennes bror som vi också känner är också en härlig hund med många bra egenskaper. Lycka till om du bestämmer dig för att våga para dina hundar. Bilderna är på Bella min blandras.

AnneN
2015-04-11 20:10
#4

#3 Risken för genetiska defekter/sjukdomar minskar i första ledet endast om man blandar raser som inte har samma genetiska defekter/sjukdomar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Frida B
2015-04-11 21:43
#5

Hahahahaha detta inlägget gjorde min kväll 😂

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
2015-04-12 03:31
#6

Kan ju verkligen bli en mardrömsblandning. Om man vill ha en stor arbetande schnauzer finns ju riesen..? Fast det är klart. Det är fritt att drömma. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
zakkris
2015-04-12 13:38
#7

Haha man kan tänka mycket men  mycket kan gå fel. Det är bara att se ´på min blandras. (dock andra generation) Tibetansk terrier och lapsk vallhund, två arbetande hundar som vill jobba med människan, vad fick jag jo en hjärnskadad hund som är valp livet ut verkar det som. Avel av blandraser har jag alltid varit för, men man ska alltid vara medveten om konsikvenserna. Hade inte min hund varit så otroligt snäll och go hade jag avlivat henne pga hjärnskadan, men hon lever ett bra liv trots detta, bara jag som får jobba hela tiden då hon kräver mycket, så hon får leva vidare :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

shelbyeleanore
2015-04-17 11:52
#8

#7 - hur menar du med att din hund har en ''hjärnskada''?

zakkris
2015-04-17 14:18
#9

#8 vet du hur ett autistiskt barn är så vet du hur min hund är. Och tro mig ingen hund är som hon i psyke och beteende.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

vallhund
2015-04-17 19:30
#10

#9 När blev autism en hjärnskada?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Elitist
2015-04-17 22:01
#11

#10 Ja man kan ju verkligen fråga sig när autism blev en synonym för en "hjärnskada".  Rätta mig om jag har fel men enligt personen som skrivit #7 och #9 verkar det nästan  vara helt okej att överväga att avliva sin hund enbart för att den är krävande och drar därefter jämförelser till autistiska barn gällande hundens beteende. Skall man resonera likadant som man gör kring hundar när det gäller människor som har autistiska barn så skulle vi nog leva i en väldigt hemsk och dömande värld. Väldigt smaklöst att jämföra autistiska barn med hjärnskadade hundar!

vallhund
2015-04-18 04:18
#12

#11

+1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

shelbyeleanore
2015-04-18 16:18
#13

Att en hund är krävande och kanske svår att jobba med, alternativt har vissa problembeteenden grundar inte i en hjärnskada. Det ligger helt hos ägaren att kunna ge hunden det den kräver.

Annons:
zakkris
2015-04-19 08:48
#14

Har jag någon stans sagt att jag skulle ta bort min hund????
Jag älskar henne även fall hon är pain in the ass mestadels av tiden.

Jag har vant mig vid att ha en 12 veckors valp hemma dygnet runt året om, hon är min älskling ändå sen kan ja väl få klaga över att blandraser itne alltid blir som de ska.

Ni kan ju inte döma mig, och jo autism är en form av hjärnskada, eftersom hjärnan inte kan hantera den information personen uppfattar! Och hundar kan ha liknande sjukdomar som människor, ADHD är vanligt bland hundar exempelvis. *** JAG ÄLSKAR MIG HUND OCH SKULLE ALDRIG AVLIVA HENNE FÖR ATT HON INTE ÄR SOM ALLA ANDRA! BARA PÅPEKADE ATT BLANDRASER KANSKE INTE BLIR SOM MAN TÄNKT SIG

*** Redigerat av sajtvärd

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

vallhund
2015-04-19 09:01
#15

Skärp dig!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

zakkris
2015-04-19 09:29
#16

Men ni kan ju itne bara hoppa på mig utan att jag ska få förvara mig, det är ju *** mobbing

*** Redigerat av sajtvärd

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Elitist
2015-04-19 13:51
#17

#16 Du kan ju dock inte skriva vad som helst och sedan tro att det inte kommer bli reaktioner. Menar du på att även ADHD är en hjärnskada nu? Varken ADHD eller autism är en "hjärnskada" eller en sjukdom, enligt psykiatrin är det  neuropsykiatriska funktionsnedsättningar vilket är två helt olika begrepp. Du använder dig utav en retorik som går att jämför med den Hitler använde sig av när du drar paralleller mellan hundar och människor som enligt din uppfattning uppvisar kognitiva funktionsnedsättningar och är därmed "hjärnskadade". 

Det finns otaliga personer som har någon utav dessa diagnoser och som troligtvis blir mycket kränkta om de läser vad du skriver. Hur kan det var okej att skriva sådana nedlåtande  saker om individer som innehar hjärnor vilket hanterar information annorlunda och sedan inte tåla att folk reagerar? Det är dina kommentarer som är mobbing i sådant fall inte reaktionerna på dem, reaktionerna är enbart en negativ biprodukt som du själv skapat.

Börja med att utbilda dig inom området du tänker skriva om nästa gång du drar paralleller mellan djur och människors kognitiva beteenden. Enbart för att hjärnan hanterar information på ett annorlunda sätt och man har vissa exekutiva svårigheter så förtjänar man inte att bli kallad hjärnskadad.

Läs igenom dina kommentarer en gång till så kanske det går upp för dig att ditt sätt att uttrycka dig på är tämligen osmakligt.

Yuuuhanna
2015-04-19 15:44
#18

#3 Jag har en schäfer/ BC/ Golden Retriever. Han är en jättensnäll och underbar hund, absolut! Men han är definitivt osäker i grunden och blir väldigt osäker i "jobbiga" situationer. Jag tycker inte man ska avla på border collie/ schäfer. Det kan bli jätte bra, det kan bli jätte dåligt och man vet aldrig. Hur stabil ens egen hund är, så fungerar genetik lite mer komplext.


Frida B
2015-04-19 17:31
#19

zakkris- Hur vet du att hunden har en sk hjärnskada? Kollat med veterinären? Eller är det endast någonting du antar? :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Bellet
2015-04-19 19:13
#20

#17 Så att vara hjärnskadad gör en mindre värd? Eftersom autister och adhd folk inte är dåliga nog för att bli kallade hjärnskadad. Sättet du säger det på låter väldigt nervärderande. Förövrigt så tycker jag folk reagerade alldeles för hårt. Kan också addera att jag är just nu under en undersökning för autism och har en nära familjemedlem som är autistisk och jag blev inte kränkt alls, det är folk som tycker att allt som kanske kommer nära till en mjuk punkt är kränkande som blev kränkta.

Annons:
Cahira
2015-04-20 01:34
#21

Jag är fortfarande nyfiken på vilka beteenden det är som du beskriver att hunden beter sig "autistiskt". Enda beteendet jag kan komma på är "kottar i öronen" och tillfällig dövhet när fokuserad på något men är det något mer utöver det?

Genuin nyfikenhet, är inte ute efter tjafs på ordval så skulle uppskatta svar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

zakkris
2015-04-20 07:52
#22

Har studerat lite om de här, det är inget ja bara kommit på. Jag började märka atyt min hund inte utvecklades som alla andra mentalt. Hon glömmer allt hon lär sig om man inte varje dag repeterar sakerna man vill lära henne, det tog mig 7 månader att få henne att sitta på kommando. Trots uppväxt med massor med hundar med tydliga språk förstår hon inte hundspråk alls och hamnar lätt i underläge pga detta. Dock de som växt upp med henne kan acceptera det. Under dessa tre år har vi aktivt försökt få henne rumsren, men hon "glömmer" ofta och olyckor kan även hända efter hon precis varit ute och gjort ifrån sig. Hon tillåter folk att göra exakt vad de vill, om någon skulle slå henne skulle hon inte göra nått, för hon tror allt sker är normalt. 

Som jag skrev där uppe, hon är som en 12 veckors valp trots att hon är 3 år. Hon växer inte upp. Och jag jobbar med en autistisk kille, han är 7år och jag ser mycket likheter i beteende hos honom som hos min hund. 

Sen så kan jag säga att jag har erfarenhet av raserna i henne sedan tidigare och hon går mot dem mycket i sitt beteende och utseende. Det känns som att det har blivit något fel när hon blev till. 

Pga allt detta så är jag på min vakt hela tiden, tänker vad gör hon nu, vad sker nu. På promenader är jag livrädd att barn ska komma fram till henne bara för att hon är fluffig och söt och kanske göra henne illa. 90% av min energi går åt att hela tiden hålla koll på henne att hon inte hamnar i fara för att hon inte tänker som alla andra hundar. Och hitills har jag inte träffat en enda människa som förstår mig eller henne. Alla tror att hon är ouppfostrad, utom familjen då, de har ju sett hennes uppväxt samt att de vet att jag tränat problemhundar innan. Min sambo börjar lära sig men tycker hon är extremt jobbig att ha hemma. 

Men jag skulle aldrig avliva henne, men när jag hade henne i början ville jag de, då jag fått hela min bostad förstörd pga hennes beteenden och grannar som hatat henne osv. Men nu har vi flyttat, vi är två som hanterar situationen, och visst grannarna tror att hon är ett stört monster, men det gör inget. För hon har hundkompisar som lärt sig förstå henne. Precis som människor kanske lär sig förstå henne tillslut med, och ser att hon är världens snällaste missförstådda hund som har en tuff vardag

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

vallhund
2015-04-20 12:54
#23

#14 Nej ADHD är inte vanligt bland hundar

#20 Jag förutsätter att du taggat fel inlägg. 

#22 "Exakt vad har du studerat lite?"

kl
Plankat rakt av = jag har kopierat texten (med författarens tillåtelse). Det verkar som att flera förutom #3 missat att texten är ironisk.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Wellcraft
2015-04-20 16:14
#24

Som autism & bokstavsunge är det verkligen smickrande att läsa denna tråd… Verkligen.
Zakkris, sätt dig ner, andas & läs på lite innan du yttrar dig om något du uppenbarligen inte vet ett dugg om. Just nu agerar du yxskaft.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Cahira
2015-04-24 03:29
#25

#22 Tack för svar!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Denna kommentar har tagits bort.
[Neji]1
2015-06-18 03:18
#27

Zakkris

Autism är inte en hjärnskada

Autism är en funktionsnedsättning (vilket inte är samma sak som en hjärnskada!)

Autism påverkar hjärnans sätt att hantera information.

Du säger att du jobbar med en 7 årig pojke med autism och att hans beteende liknar din hunds beteende, vad för beteende din hund har som kan efterlikna symptom som man kan ha vid autism? för dem beteenden du beskrivit ännu låter inte ens autistiska som du säger att din hund har. Och du vet väl om att alla är individer även med diagnoser så det utspelar sig olika från människa till människa man är trots allt inte sin diagnos utan den kan beskriva vad man har problem med.

Annons:
Nervöst Skall
2015-06-25 18:18
#28

Herregud! Jag blir mörkrädd av kommentarerna i den här tråden! Snacka om att vara snabb på att hoppa på folk. Och att jämföra en persons korta inlägg med Hitler och hans retorik är ju helt fruktansvärt! Missförstånd, vet ni vad det är? Kanske man borde se till att förstå varann och låta personen förklara innan man hoppar på någon. När jag läser zakkris kommentarer så är det väldigt tydligt för mig att hon inte alls menade nått illa. Istället för att hoppa på henne kan ni väl lugnt förklara för henne vad det är som hon har förstått fel kring autism. Förstår inte hur man kan vara så snabb och totalt skoningslös mot en person för ett par meningar utan att ens försöka förstå eller få en förklaring…..

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

vallhund
2015-06-25 19:46
#29

#28 Det står dig fritt att anmäla inlägg som du anser bryta mot sajtens regler.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Nervöst Skall
2015-06-25 20:06
#30

#29 vad mig veta så står det mig fritt att skriva en kommentar om det också. Är det inte bättre att påpeka för folk när dom går för långt istället för att bara anmäla?

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Wellcraft
2015-06-25 21:36
#31

#28 Har du inget tolkningsföreträde så tycker jag du ska lugna dig med att yttra dig kring hur vi berörda ska känna inför dessa kränkande kommentarer.
Lite som att jag skulle sparka dig på smalbenet och sedan förklara för dig att du inte har ont, fast du har det.

Min funktionsnedsättning, är jag & jag kommer leva med denne tills jag dör. Jag vill inte att den jämförs med ett hundbeteende. Autism har ingenting med hund att göra öht .

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Nervöst Skall
2015-06-25 22:49
#32

#31 så du har aldrig uttryckt dig på ett korkat sätt? Det är alltså ok att kränka henne för att du känner dig kränkt? Okunskap har du hört talas om det? Varför inte lugnt konversera och sprida kunskap istället för att hoppa på någon på det här viset! Zakkris har tydligt inte förstått hur känsligt detta ämne är för vissa, så varför inte helt enkelt förklara det så hon lär sig och inte gör om det? Hur tror du hon känner sig när hon jämförs med Hitler och påhoppas utan ens en chans att förklara sig, är inte det kränkande? Okunskap är något som du garanterat kommer att stöta på om i stort sätt allt i livet, även du kommer säga/göra saker ur okunskap som inte alla anser ok. Skulle inte du då uppskatta om någon lugnt förklarade vad de tycker du gjorde fel så du kan bättra dig istället för att folk börjar "attackera" dig?

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Frida B
2015-06-25 23:06
#33

#32 tummen upp (y)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: