Annons:
Etikettallmänt
Läst 1021 ggr
Gollums Fru
2015-04-08 21:24

Sele eller halsband?

Vet inte om jag postar i rätt grupp nu, om inte så flytta gärna inlägget :) Så, nu när jag blivit med valp undrar jag vad ni tänker kring sele och halsband. Han är bara åtta veckor (eller nio snart) och jag har köpt lite olika varianter. Jag har en sele, ett "vanligt" halsband med knäppe och ett halsband som är halvstryp. Jag har läst mig igenom diverse artiklar och diskussioner kring detta och vill gärna ha era åsikter kring ämnet. Finns det någon anledning till att inte använda sele? Det verkar som det enda alternativet som inte skadar hunden om han drar till i kopplet, eller har ni dåliga erfarenheter av sele? Han är ju amstaff/rottweiler och jag har inte tänkt mig nåt annat än att lära honom gå fint i koppel, men om det ändå uppstår en situation där han drar i kopplet, är sele på nåt sätt ett sämre alternativ än halsband? Anledningen till rasangivelsen ovan var till för att poängtera att det är en blivande stark hund jag har att göra med.

Jasa nej saja!

Annons:
Ikatza
2015-04-08 22:44
#1

jag är ingen expert men kan iaf säga hur jag gör :)

använder både och, halsbandet har hunden hela tiden på sig när den är ute i trädgården, har medalj med hundens namn och mitt telefonnummer ifall hunden skulle komma ut (vår förra hund rymde mycket och vi fick -tyvärr- flera gånger användning av att ha telefonnumret på hunden..). det är ett "vanligt" halsband. har aldrig använt strypmodell på våra hundar men syrrans hund hade det - viktigt att sätta det åt rätt håll, så att det "glider upp" igen när man ger efter på kopplet.

när det blir kortare promenader där jag använder koppel har jag  halsbandet, har det lite oftare när jag tränar gå i koppel (med godis och belöning etc, men det känns som att det var lite lättare att bestämma riktning med  halsband än med sele) - annars för längre promenader använder jag sele / koppel och annars för dom riktigt långa promenaderna sele / långlina  :)
hunden vill oftast mest framåt på såna promenader tycker jag så lättare och känns skonsammare som du säger med sele. det tar stopp, och man kan säga nåt (typ stopp :) samtidigt om man vill träna upp det. Selen tycker jag är svårare när hunden har en tendens att stanna upp - känns som att den kan "krypa ut" ur selen nästan..

passa på att träna utan koppel mycket när hunden fortfarande är valp!  den följer väldigt naturligt efter dig, så passa på att träna inkallning och hundens namn. (såklart på ett säkert ställe, börja t.ex i trädgård eller liknande, eller en tom hundgård eller så :)  

vi har haft malinois/border (stor och stark och superlivlig :) ) och nu setter/border (4 månader - blir nog mellanstor, livlig men inte lika stark :)

Frida B
2015-04-09 00:07
#2

Min riktlinje- alltid sele på valp. Alltid. Speciellt på större raser… Skelettet har inte vuxit riktigt färdigt än, därför är det väldigt skört i valpålder. Sele gör så att trycket fördelas, och kroppen tar inte alls lika mycket skada som om valpen skulle fara fram i halsband och sabba nacke och rygg…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

AnneN
2015-04-09 00:19
#3

Jag föredrar att ha sele på hundarna eftersom det är mer ergonomiskt för hunden med en sele som sitter bra.

Har själv valt Metizo-sele till båda mina hundar då den är ställbar i alla remmar och därför lätt att anpassa för att sitta perfekt på individen. Fördelen med den om man har en hund som fortfarande växer är att den går att ändra ganska mycket i varje storlek så man slipper köpa ny sele varje månad. http://www.metizodezign.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
2015-04-09 07:59
#4

Jag föredrar yselar och softselar främst, tycker dem brukar sitta bäst på hundarna och påverkar inte halsen heller som t.ex halsband kan göra 🙂
Om hunden drar och så, är en bra sele bättre än halsband.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gollums Fru
2015-04-09 09:31
#5

Tack allihop för era svar! #1 #2 #3 Då kommer jag nog köra på sele eftersom det är det jag tycker verkar mest skonsamt och fördelaktigt :) Ska ge mig iväg och handla en metizo-sele idag på djuraffären. Verkar ju bättre än den jag har nu. Så skönt också att djuret får följa med in i affären. Tycker djuraffäerer borde sälja vanliga grejer också så vi ensamstående valpägare kan handla till oss själva ;) Tur att jag dels har många vänner som gärna handlar och att jag har bunkrat upp med toapapper, mat och konserver som vore det själva zombieapokalypsen jag skulle genomleva, haha! ;)

Jasa nej saja!

Gollums Fru
2015-04-09 09:34
#6

Tack #4 också! Skönt att det är många som använder selar. Tycker att jag mest ser halsband därute :)

Jasa nej saja!

Annons:
AnneN
2015-04-09 18:33
#7

Jag använder halsband endast vid tävling och träning inför tävling eftersom man varken på jaktprov, rallylydnad eller tävlingslydnad får ha sele på hunden, så de gångerna använder jag retrieverkoppel på labben och fast halsband på blandisen.

Men till vardags har jag en sele, till spårträning har jag samma sele bara med skillnaden att jag har spårlina istället för koppel och till dragträning har jag dragsele. Har alltid haft olika selar för dessa saker och ingen av mina hundar har någonsin haft problem med att skilja på vilken arbetsuppgift som gäller vid de olika selarna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: