Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 3117 ggr
malinahlin
3/18/15, 10:16 AM

När blir valp vuxen?

Hej!

Undrar när valpen blir fullvuxen? Tanke på att hur länge den ska äta valpfoder? :)

Annons:
Hoseok
3/18/15, 10:18 AM
#1

Enligt Agria, 2 års ålder. Sen tror jag det beror väldigt mycket på hundens storlek osv.
Fast om man ska ge hunden valpfoder så länge, det vet jag inte. Sådan info lär man ju få av uppfödaren.

http://www.agria.se/hund/artikel/nar-blir-hunden-vuxen

malinahlin
3/18/15, 10:24 AM
#2

Ok, tack så mycket 😃

Fridaaaa
3/18/15, 10:29 AM
#3

Jag har gett färskfoder så har kört samma hela tiden. 

Till vår sankt bernhard bytte jag till vuxenfoder vid 1 års ålder (torrfoder)

Små hundar blir vuxna snabbare dock än stora men Lillan fungerade bättre på vuxenfoder.

1 års ålder brukar många gå över.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

malinahlin
3/18/15, 11:20 AM
#4

Aha okej, jag ska få hem en valp på fredag o uppfödaren sa att valpen äter valpfoder (pedigree) junior foder men jag har sökt på internet och det står inte när det är dags att man ska byta till vuxenfoder…

Fridaaaa
3/18/15, 11:30 AM
#5

#4 Hade bytt foder senare (bytt märke då pedigree inte är vidare bra märke).
Om du kan hade jag fasat över till färskfoder. Då slipper du även byta över. 

När det är dags eller inte beror på hunden, storlek på hunden (små hundar i regel tidigare än större t.ex)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

malinahlin
3/18/15, 11:56 AM
#6

Ok, vart kan man hitta färskfoder? :) Kan man ge färskfoder redan när hunden är valp? Eller måste man vänta tills valpen har blivit vuxen? :)

Annons:
AnneN
3/18/15, 12:36 PM
#7

Brukar stå på fodersäckarna för valp/juniorfoder vilka åldrar de rekommenderas till.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
3/18/15, 12:53 PM
#8

#6 Ja du kan ge färskfoder till valp. Roxy är uppväxt på färskfoder 🙂
Finns i olika djuraffärer t.ex nordic, voh, emmzo är några exempel

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

malinahlin
3/19/15, 9:32 AM
#9

Ok, tack!😉

Ikatza
3/19/15, 12:58 PM
#10

var hos veterinaren igar med min 3 manadersvalp och fragade samma sak, hon sa att ge henne valpfoder tills hon ar runt 1 ar :)  dom vaxer sa det knakar och behover energi..

malinahlin
3/19/15, 8:45 PM
#11

Ah okej :) Vad för foder ger du till din valp? Vilken märke på foder alltså? :)

Ikatza
3/20/15, 1:54 PM
#12

hmm.. Royal canin medium junior (fast jag bor i Frankrike sa det kanske inte är samma märken.. :) ) 

fragade veterinären och "foderaffären" om rad för fodret, hon behövde nat bra eftersom hon vägde runt 1 kg for lite när vi fick henne  (sa 3 istället för 4.. - nu väger hon 8,5 kg :) ) sa borjade med en pase Science Plan Puppy fran veterinären i fri tillgang för att fa upp kropssvikten och sen blandade och gick över till den som vi har nu. 

var förra valp hade vi ungefär samma "problem" med, henne fick vi dessutom för tidigt sa hon fick en speciell mjukare sorts torrfoder med mjölk i som var lättare att äta - minns inte märket men det var fran veterinären ocksa. 

Sen när dom växer (runt 6-7 manader för den andra) gar vi över till mer "vanligt" valpfoder - köper fran en grossist i omradet (minns inte heller märket pa rak arm) :)

[brinker]
3/20/15, 3:56 PM
#13

Valp upp till  9-12 månader,

unghund upp till 3 år,

Vuxen upp till 6-8 år

7+ Senior

Beror även på ras/strl på hunden.

Annons:
crimson
3/28/15, 2:52 PM
#14

Enligt de flesta foder ska de äta valpfoder tills de blir runt året, ger min valp på 4 månader blandat, valpfoder och vuxenfoder. BARFar båda våra hundar, så det är väl skillnad med torrfoder… Jag ser till att han får i sig allt han behöver för att utveckla fina muskler och att han växer normalt. Tycker de blir unghundar runt 6-7 månader :)

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

[tintilar]
4/2/15, 8:35 AM
#15

Min åt inte valpfoder efter 1 års ålder. Jag slutade nog runt 6-7 månader kan jag tro. Hundar väer olika fort beroende på stl och ras. En väldigt stor hund kanske behöver äta valpfoder längre än en väldigt liten hund.

fridarebecka
4/2/15, 11:59 AM
#16

VoH har ett färskfoder som är anpassat för Valpar, du kan ju alltid börja med det och byta till voh's vuxenfoder vid 6-7 månader :)

Upp till toppen
Annons: