Annons:
Etikettaktiviteter-allmänt
Läst 1721 ggr
Xeati
2015-02-03 09:32

Lära 3årig hund på nytt?

Min farmor och farfar har 3 hundar som de inte riktigt har ork till längre. Bland annat en 3årig amstaff/jack russel tik som:

- Aldrig lärt sig gå i koppel

- Inte lyssnar på inkallning

- Inte kan sitt, ligg eller något annat kommando.

- Är otroligt understimulerad

- Är överviktig

- Skäller på ALLT och ALLA

- Hoppar på folk och biter (mer tar tag) i deras armar och händer

Hon verkar väldigt "instängd" i sig själv och ser för det mesta bara rädd ut. Det är sällan hon leker med någon av de andra hundarna och hon ligger mest framför kaminen och halvsover. 

Farmor och farfar har nu lagt över ansvaret av henne på mig då min hund Lucy fick avlivas för ett tag sen på grund av hög ålder. Först och främst vill jag ju att hon ska lära sig "grunderna", inkallning, sitt, ligg, gå fot. Men hur gör man det på bästa sätt? Jag har aldrig haft en hund ända sen valp och aldrig heller behövt skola om någon. 

Någon som kan ge mig tips? Hur bör jag göra? Hur bygger jag bäst upp en relation med henne? Har ju aldrig direkt brytt mig om henne förut och det här vart väldigt hastigt…

Undrar även, halvstryp, helstryp eller vanligt "fast" halsband? Min förra hund hade jag sele på hela tiden så är inte insatt i halsband över huvudtaget. :)

Annons:
Yuuuhanna
2015-02-03 19:44
#1

Oj, det lät som en riktig utmaning ;) Jag hade valt att ta det ganska lugnt med hunden i början och "låta den hållas" lite. Börja med att bygga upp ett band mellan er med promenader, bus och mycket annat.

Sen hade jag tidigt börjat med att ex lära hunden sitt namn. Ha lite godis och säg hennes namn och ge sen en godis när hon visar dig uppmärksamhet. Fortsätt till hon förstår vad det handlar om. I början kan du göra det i kortare pass och sen lite mer spontant. När du säger hennes namn och hon kommer till dig får hon en godis. Med tiden kan man tona ner det och byta ut godisen till lek och/ eller beröm. Du kan också se det lite som steg ett på att träna på inkallning.

Det är mycket du behöver göra men det kanske kan vara en början. Du kan säkert leta upp på google.se eller så hur du lär in trixen, det orkar jag inte skriva ner nu. ^^ Gällande halsband har jag inget tips, prova dig fram men är hon dragig i kopplet skulle jag rekommendera en sele, om du orkar hålla henne i den. Har du henne hemma hos dig?


Xeati
2015-02-03 20:10
#2

#1 Jo det blir det rätt säkert! :P Tack för bra tips! Jag bor hos farmor och farfar numera så ja det har jag. :)

Upp till toppen
Annons: