Annons:
Etikettbeteende
Läst 1155 ggr
nancyboy
1/20/15, 7:18 PM

Valp skäller vid hundmöten

Hej! Har en staffeblandning på 5 månader som började skälla på hundar han ser och möter för ungefär en månad sedan. Innan dess var det inga som helst problem förutom dom vanliga "vill fram och hälsautfallen", sen var det som en knapp slogs om över natten. Han har aldrig råkat ut för några dåliga möten eller blivit skrämd eller liknande, på valpkursen betedde han sig som en stjärna. Ibland lyckas jag bryta innan han låser sig helt, då blir det några skall sen kan vi gå vidare, men ibland är det tvärkört, och vissa gånger bryr han sig inte om hundarna alls. Har börjat med att skvallerträna, det funkar galant på människor men inte på hundar. Är det här något som kan ha med könsmognaden att göra? Är det bara att fortsätta med skvallerträningen och hoppas det sätter sig till slut?

Annons:
Lexie82
1/20/15, 9:26 PM
#1

Jag har lite samma problem, så jag följer tråden.

anche
1/21/15, 10:56 AM
#2

Jag har två hundar bla en liten Mittelspitz som beter sig likadant. Hon är nu 1,5 år och det blev också mycket värre när hon var runt 5-6 månader. Har gått några kurser och pratat med hundpsykolog (hon som höll i kurserna är hundpsykolog) skvaller träning är jättebra. Det fungerar väl på min stora blandras hund (Men inte på den lilla). Den stora var också precis som din hund vid samma ålder som din hund är i nu fram tills hon var runt 1 år. Med den stora använde jag grimma sk Halti under någon månads tid när hon var 9-10 månader. Gick sen över till Vgw sele och efter det har det fungerat utmärkt med min stora hund. Hon är blandras schäfer/bordercollie/golden. De råd jag fick av hundpsykologen förutom skvaller träning var att alltid tänka på att hålla avstånd så mycket det går till andra hundar dvs kan man gå en annan väg byta sida om vägen etc så skall man göra det. Alltid se till att det är minst en person (gärna fler) mellan hundarna det kan då innebära att man när man ser den andra hunden måste skifta sida på vilken man håller hunden så hundarna inte kommer precis intill varandra vid mötet. Nu är din hund fortfarande valp och har valpens glada lek och kontakt beteende. När hunden blir äldre och mer mogen så lugnar många hundar ned sig och det blir lättare av sig själv. Viktigt också att tänka på vid hundmöten är att din hund inte känner sig trängd intill en husvägg tex det kan trigga hunden mer att göra utfall. Ju bättre det går desto lugnare blir det att möta andra hundar och då kan man också minska avståndet till andra hunden men jag försöker alltid tänka på att undvika komma helt intill andra hundar när vi är ute eftersom jag vet ju inte hur den andra hunden reagerar. När man promenerar på detta sätt kan det bli att man får gå andra vägar än man först har tänkt men det blir lugnare så. Hundar mognar oftast och det blir som sagt lättare med tiden. Skvallerträning fungerar bra på en godis och matglad hund att ta bort focus från den andra hunden och sen kan man lugnt gå förbi. Vgw-sele är bra ur synpunkt att om hunden gör ett ryck framåt så dras hunden mot dig istället eftersom kopplet sitter i en ring på bringan så får hunden inte den kraft som den får med halsband eller sele som kopplas på ryggen. Min lilla Mittelspitz har fortfarande väldigt svårt med hundmöten när hon är kopplad. Det går bra att möta människor efter några minuters promenad. Direkt vi kommer ut skäller hon gärna på allt hon ser men just hund möten måste jag fortsätta hålla stora avstånd och väljer då att promenera där jag vet att det inte går så många andra hundar och rasta vid tidpunkter då det är färre hundar ute tex på kvällen runt. Kl 20 för många ser på tv då. Efter 22 och fram till 23 går många ut o rastar sina hundar inför natten så efter 23:30 går det lättare. Jag går aldrig med båda hundarna samtidigt där jag bor för här är mycket hundar. Vi åker till en inhägnad där de får träffa andra hundar när de är okopplade. Den lilla skäller i några minuter på hundar som hon inte känner. Andra hundar brukar inte bry sig om hennes skällande när dom inte är kopplade. Det är väll nått hon säger till dom sen så funkar det bra och dom kan leka tillsammans. När det gäller grimma halti så finns det många olika meningar om den. Om man använder det så får man vara försiktig och inte göra några plötsliga ryck förman kan skada nacken på hunden. Min erfarenhet är dock att hundar direkt känner att det inte går att dra så från att ha varit en hund som har dragit och gjort kraftiga ryck framåt så har man plötsligt en hund som går exemplariskt bredvid en. Hundarna brukar dock inte gilla att ha något i ansiktet och vill gärna gnida ansiktet mot mina ben eller i gräset. Vissa får alltid ha grimma på sina hundar men det är ju bra om man samtidigt med grimma kan träna hunden så man kan ta bort den. Jag tyckte att det var mycket lättare att skvaller träna med grimma på hunden. Många är dock starkt negativa till grimma. Jag såg den som ett hjälpmedel så att jag kunde träna upp ett bättre beteende hos min stora hund. Den lilla är dock mycket svårare. Hoppas det löser sig för dig. Din hunds beteende är normalt beteende vid den ålder som din hund är i nu. Ta det lugnt och var inte orolig med träning så löser det sig säkert när hunden förstått samt mognat. Lycka till. gov

Upp till toppen
Annons: