Annons:
Etikettbeteende
Läst 1503 ggr
blandiscasper
2015-01-15 11:16

beteende

Hej!

jag har en 6 årig blandis hund coccer/springer, helt underbar är han! men vill gärna jaga fåglar katter möss ja allt som finns ute i skog och mark, så ja, jakt instinkt finns,

Har nu i många år velat skaffa mig katt, en ragdoll , men vet inte om jag kan pga hunden, vi har även två marsvin hemma, dom släpper han inte för ett ögonblick, vet inte riktigt vad han vill med dom, han slickar puffar nosar, även när dom sitter i knät på oss. Han viker inte en sekund från oss när vi har dom, blir nästan stirrig.

men jag undrar vad han vill med dom igentligen, vågar inte släppa lös dom på golvet då jag är rädd att han biter dom, fast det kan ju vara jag som isåfall för över dålig energi på han.

Annons:
Bill&Bull
2015-01-15 11:40
#1

Hundar brukar ju generellt sett vara ganska accepterande mot andra varelser, det kan inte vara så att han är nyfiken och vill gärna undersöka? Mer än att käka upp dom.. men svårt att säga såhär. Förstår ju att man inte vill riskera ifall

||My Love For Animals Is Immortal||

blandiscasper
2015-01-15 11:42
#2

tack för snabbt svar! jo nyfiken så in i bomben:) puffar slickar och har sig, är väll mest rädd att han ska bli föör exalterad och bita, men ja, det är väll träning som gäller:)

Bill&Bull
2015-01-15 11:45
#3

#2 Ja, det är väl om du provar fast sitter med så du snabbt kan avbryta isåfall ;)

||My Love For Animals Is Immortal||

Sjöstjärna
2015-01-15 11:49
#4

Han vill förmodligen jaga dem och äta upp dem. Så istället för att skydda marsvinen bör du nog träna hunden till att förstå och lyda att han inte får jaga eller äta någonting som inte du har godkänt. Det går att träna upp, även hos en hund med mycket jakt, och det vore nog smart att göra det innan du skaffar katt, i alla fall om du tänker skaffa en kattunge, en vuxen katt brukar kunna försvara sig. Annars är risken att om du en dag skulle råka vända ryggen till eller ett marsvin skulle smita ut så klipper han det.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

AnneN
2015-01-15 13:41
#5

Då det är 2 jakthundsraser i han så undrar jag vad han får för aktivering för att få utlopp för dessa instinkter?

Om hunden får utlopp för sina jaktinstinkter på ett kontrollerat sätt så kan man lättare lära den när det är okej att jaga och när det inte är okej.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[brinker]
2015-01-25 12:40
#6

Jag har haft fåglar medans jag haft hundar, den ena hunden jag hade skulle alltid slicka, nosa o knuffa på fåglarna när hon fick chansen, vi höll alltid ett vakande öga på den hunden, hennes blick slog liksom om till vild hund hehe.

Min andra hund skyddade fåglarna mot allt hon såg som fara för fåglarna 🌺 men man får ju träna upp hundarna o visa dem tydligt vad som är ok o inte ok.

Ute ska min hund bara jaga katter, det roligaste som finns, men vår lilla kattpojk hemma beskyddar hon, vill leka med ibland och de sover o myser ihop. Man får ju visa hunden gränser där också, men det gick bättre än vad jag trodde mellan dem. De första 2 v ville hon bara fånga o jaga han men pojken är sååååå snäll 🐱 efter lite fy o utskällnig från mig så lugnade hon sig.

Annons:
Frida B
2015-01-25 14:28
#7

I och med att ingen av raserna är avlade för att döda bytet, tror jag inte han vill käka dom. Hade det varit en vinthund eller liknande så visst, men detta är apportörer, dom hämtar, och är dessutom mjuka i munnen. Tror mer hunden är nyfiken och vill se vad det är för någonting. Testa med en vuxen, hundvan katt och ha hunden i koppel ifall att?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

vallhund
2015-02-01 14:02
#8

Jag har en vallhund o han skulle gladeligen äta katter.

Tidigare hundar, också vallhundar har behandlat familjens katter som flockmedlemmar, främmande katter blir klippta eller bortjagade.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: