Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 912 ggr
IdaBabe
2015-01-05 00:43

fundering - omparning

Jag har några små fundering som jag tänkt på lite, så nu tänkte jag höra om hur ni tänker/tycker/gör Skämtar

Ibland ser man människor annonsera ut sina hanar för avel på typ blockt, facebook mm. Ofta står det, typ 99,9% av annonserna, att det ingår en omparning i priset ifall tiken skulle gå tom.  Om det nu skulle vara så att tiken går tom ytterligare en gång, alltså omparningen, hur gör ni då med betalningen? Ger ni tillbaka pengarna eller ni behåller dom?

Har även ibland stött på att folk skriver ut att omparningen ska vara nästa löp eller inom 1 år, annars har man "förbrukat" sin chans. Hur ser ni på det? Har ni någon tidsperiod som man måste nyttja sin omparning, eller tikägaren kan komma tillbaka nått år senare och vilja ha sin omparning? 

Om ni får förfrågan att omparningen kanske kan vara med en annan tik, accepterar ni det eller ni tar ut en ny betalning?

Ja.. Här var frågorna jag typ har haft gnagandes i mitt huvud när jag stöter på annonser där folk lånar ut sina hanar för avel. GladSkrattar

Annons:
AnneN
2015-01-05 00:58
#1

Allt beror på vad de inblandade har kommit överens om, men jag skulle föreslå att man innan varken parning eller betalning sker, skriver ett parningsavtal där det utförligt står vad som ska gälla för just denna parning.

Hittade ett par ganska bra parningsavtal:

Tycker även att http://www.djurkontrakt.se/ har relativt bra kontrakt, iallafall för köpeavtal, vet inte hur deras parningsavtal ser ut.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

IdaBabe
2015-01-05 02:45
#2

#1 Jag har själv inte tänkt att para, utan detta är enbart funderingar jag har haft ett tag där jag undrar lite hur hanhunds ägaren tänker osv :) Tack för intressanta länkar! :)

Upp till toppen
Annons: