Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 2366 ggr
jela96
12/25/14, 1:08 PM

finsk spets/jack russel/pomerian?

Hej! Har fastnat för en valp men behöver lite hjälp om de är en bra blandning. Mamman: Finsk spets/jack russel Pappa: Pomerian Vad tror ni?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
jela96
12/25/14, 1:11 PM
#1

Kan ju också säga att hunden i första hand kommer vara sällskap men har tänkt prova på Agility eller liknande. Hunden kommer få bo i en etta med mot och en katt men vi kommer givits vara ute mycket.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

AnneN
12/25/14, 1:28 PM
#2

Pomerainian vet jag inte så mycket mer om än att de är små och fluffiga, men finsk spets är en skällande jakthund = man kan behöva lära den när det är ok att skälla och inte + att de kan behöva en hel del aktivering för att inte bli understimulerade och därmed få ännu lättare att ta till skall.
Jack Russell må vara små, men de är arbetsmaskiner som behöver ganska mycket både fysisk och mental aktivering för att inte hitta på egna bus som vi människor inte brukar uppskatta lika mycket som hunden.

Så bra blandning eller ej är svårt att säga, det beror helt på hur mycket tid och energi ni är villiga att lägga ner på aktivering av hunden och även beroende på vilka rasegenskaper just den individen får vilket man inte alltid vet förrän hunden är vuxen.

Mitt råd är att läsa på ordentligt om alla 3 raserna och överväga om varje ras för sig är en ras som ni skulle vilja ha, är svaret nej på någon av raserna så skulle jag inte rekommendera att köpa en blandning med den rasen i sig heller.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
12/25/14, 4:27 PM
#3

Låter som en väldigt udda blandning. Och ganska olika raser. 
Tror som #1, att den kommer att kräva en hel del. Nog ingen blandning jag hade satsat på pga att raserna är för olika, blir att "Köpa grisen i säcken".

Är föräldrarna kollade och så?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
12/25/14, 7:00 PM
#4

Verkligen ingen lägenhetshund haha och ingen hund till de med smådjur ^^ Skulle dock inte köpt valp från blandras för man vet aldrig hur valpen kommer att bli (och nej, hunden blir inte vad man gör den till. Instinkter som att valla, jaga osv finns fortfarande kvar.), och i och med att ena föräldern redan är blandras så kan du heller inte veta att det verkligen är de raserna som sägs om du inte känner säljaren och dess hundar sen långt tillbaka (föräldrarnas föräldrar vill säga.

Köper du dock valpen bör du kolla så att föräldrarna är kollade för respektive rasrelaterade sjukdomar som till exempel patella luxation, tänderna (vanligt hos små hundar, både patella och tandproblem).

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jela96
12/25/14, 7:32 PM
#5

Hej! 

Läste mer om raserna och bestämde mig för att inte satsa eftersom jag chansar på att valpen kommer bli väldigt krävande och kanske inte klara av katten tyvärr.

Nu har jag siktat in mig på ett annat spår och hittat en valp som ser lovande ut

Mamma är blandning Papillion/Japansk Spets, och pappan är Papillion/Lhasa apso/Japanese chin. 

De har tydligen tagit kullar tidigare och de har resulterat i fina och trevliga hundar!

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Frida B
12/25/14, 7:34 PM
#6

Som sagt, man vet aldrig med blandraser hur de kommer att bli. Det kan låta lovande, men kan bli rena mardrömmen. Visst, är det två renrasiga, hälsotestade föräldrar med stam som är två relativt lika raser (golden/labbe exempelvis) så fine, men inte annars,.. Mina rekommendationer i alla fall :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
AnneN
12/25/14, 8:58 PM
#7

#5 Det låter som ett klokt beslut, den blandningen låter som ett något säkrare kort om man vill ha en sällskapshund. 👍

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Fridaaaa
12/25/14, 9:04 PM
#8

Om man bor i hus eller lägenhet spelar ingen roll, hunden rastas inte i huset/lägenheten ändå.  Oavsett ras.

#5 Kolla så föräldrarna är kollade för rasbundna sjukdomar och så med.
Papillon är härlig ras! Livfull, alert, älskar att hänga med på saker. Jappen är med livlig och aktiv. De andra två har jag inte samma erfarenhet av.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jela96
12/25/14, 9:37 PM
#9

8# Jo absolut ska fråga om föräldrarna är kollade annars blir det inte av.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Fridaaaa
12/25/14, 9:41 PM
#10

#9 Låter bra det 🙂 Alltså inte bara veterinärbesiktning utan annat som kollas med raserna menar jag nu 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frida B
12/25/14, 9:48 PM
#11

#8 jo, det spelar roll. Inte för aktivering men för respekt mot grannar, lär bli en skällig hund… Den första blandningen vill säga.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: