Annons:
Etikettbeteende
Läst 984 ggr
Ceccan
2014-11-09 00:22

Beslut ångers

Hej!

Jag har två tikar som jag tog mig ann i år . Den lilla tiken har ett dominant beteende och visar det väldigt tydligt & hundmöten är jobbigt men skam den som ger sig . Det är bara få tal hundar som det funkar med & har gjort ifrån början. Mina tikar har aldrig bråkat förutom för ett par veckor sedan och i dag får dom ihop riktigt ordentligt. Som tur va kom igen av dom till skada , men nu är jag orolig över att dom skall börja fara ihop mer & tänker skall man placera om en av dom . Faktum är att min yngsta tik är ofta uppjagad även stressad  och blir ännu mer uppjagad när den lilla visar att hon minsann är störst av alla . Min största oro grundar sig på att min yngsta tik blir så dålig i magen när hon blir uppjagad & stressad & hon är bara 2 år . Så min fråga är hur hade ni gjort ?

Annons:
AnneN
2014-11-09 00:31
#1

Jag hade kontaktat en bra hundpsykolog för att få konkret hjälp med hur jag ska göra för att få det att fungera innan jag ens tänker tanken att omplacera.

Vet inte vart i landet du befinner dig, men på http://www.immi.nu/ kan du säkert hitta någon utbildad hundpsykolog i din närhet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ceccan
2014-11-09 00:40
#2

Tack skall kolla länken , vill helst undvika omplacera nån av dem då dom redan har haft tidigare hem innan dom kom till mig .

[Forest]
2014-11-09 10:04
#3

Låter som du har mer osäker hund en stressad som vill säga sitt  mot den yngre om den stressar för uppspelt? Jag skulle träna dom separat träna mycket kontakt samt gått kurs i något, spår är alltid givande och det kan man göra själv. 

kan tipsa om att även läsa bok Anders Hallgren Rädda,arga stressade hundar tror jag den heter, även boken alfasyndromet och problemhund och hundproblem kan vara bra böcker att läsa för få lite tips o råd på vägen,

Lite frågor vad ger du för mat? Vad tränar du med hundarna, Vad är det för ras/er?

Ceccan
2014-11-09 18:26
#4

#3 dessa hundar har ingen bra bakgrund ifrån början . Och jag själv har en mkt tråkig bakgrund . Så för att själv må bättre tog jag min ann dessa två och ge dem ett bättre hem m.m Båda har blivit extremt mattiga är runt mig 7-24 h inkl barnen . Dom hundar som dom träffade första tiden hos mig är dom hundar som det funkar med ovs kön. Den lilla och älsta är Am cocker spaniel och fd kennel hund m.m den yngsta är blandras schäfer/rottis va 2 år nu i nov. Och hon är från början van vid att gå lös och är uppväxt på landet mer lr mindre i skogen . Så när hon kom vart hon kopplad och är lös enbart i rastgård lr i skogen . Det märks att hon blir lugnare och avslappnad när hon får vara lös . Svårt att veta vad dom har varit utsatt för när jag inte vet hela historien . I början va dom skygga och gick inte fram alls det tog två veckor innan blandrasen vågade gå fram och nosa och hon reste jämt ragg. Cockern va mer framåt i från början och ingen av dom kunde komandon . Blandrasen lyssna enbart på sitt namn och när man visa med handen . Cockern kom inte på inkalning det tog ca 10 dagar så kom hon när man sa hennes namn i dag kan dom mkt mera . Jag är hemma 7-24 h så ja har all tid att jobba med dom . Jag vart lite paff när dom får ihop så pass ordentligt . I går kväll va det som vanligt igen låg och sov intill varandra och i dag har det varit lungt

[Forest]
2014-11-09 19:09
#5

Gör du någon träning med dom? tränar du separat med var o än?

Ceccan
2014-11-09 19:47
#6

Tränar vardagslynad lite varje dag lika så ute under promenader . Som tex att stå still där mäninskor både går, springer m.m lika så att dom skall söka kontakt med mig . Folk tycker nog att ja e knäpp som står tex vid sidan om cyckel och gång banan med två hundar tills dom lägger sig ner och är avslappnade och tiden spelar inte mig nån roll. Jag tar dom varför sig och även ihop både korta och långa promenader . Den lilla bryer sig inte om att det är mkt röelser ute . Men den yngsta iaktar allt och alla helst stanna och kolla så dom passarar oss . Hon har ännu mer koll på allt i mörker . Det är den lilla tiken som drar igång jämt . Tar jag bara en yngsta tiken ensam så är hon lung inget stress lr uppjagad alls och fokuserad på mig hela tiden. Lika så den lilla om man tar henne ensam . Men tar man dom båda två då är som dom är helt andra hundar .

Annons:
Upp till toppen
Annons: