Annons:
Etikettallmänt
Läst 1577 ggr
eamy
2014-10-18 00:49

Importera hund från malta??

För tillfället befinner jag mig på malta och volontärarbetar på spca och det  ju klart man ska kära ner sig lite i en vovve då.. Tid och rum för hund i mitt liv finns så det är inga problem! Problemet jag har nu är att denna vovve lider ev. av leishmania… Är man idiotisk om man importerar en hund till Sverige om den är leishmania smittad??  Står så himla olika på alla sidor, alla veterinärer och privatpersoner har olika åsikter om det.. så jag tänkte att jag vänder mig hit för att se vad som sägs?

För tillfället behandlas hunden med bromsmedicin mot leishmania, han visar inga symptom på det, är i fint hull och pigg och glad. Det är också en unghund på ca 1 år. 

Vad säger ni? Idiotiskt eller okej om man har allt under kontroll?

Annons:
AnneN
2014-10-18 11:07
#1

Nu är jag inte så påläst om just leishmania, men jag tycker inte att man ska importera hundar med smittsamma sjukdomar, det är bättre att då göra som det du gör just nu = hjälpa dem på plats.

Orsaken till att jag är emot att importera hundar med smittsamma sjukdomar är att det ökar risken för att de sjukdomarna ska spridas och bli ett större problem även här i Sverige.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2014-10-18 11:36
#2

Just sjukdomen Leishmanina smittar inte, men jag skulle rekommendera att INTE köpa och ta hem en leishmaniasmittad hund. Satsa på en FRISK hund.

vallhund
2014-10-21 14:38
#3

#2 Sjukdomen smittar o hundarna behöver medicineras resten av livet.

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hund/Infektionssjukdomar/Leishmanios/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maja2
2014-10-21 16:50
#4

#3 Länken säger att ett fåtal fall av smittade människor i utlandet hittats, där inte sandmyggan smittat dem. Det anser jag inte vara någon fakta kring att sjukdomen smittar. Hundarna behöver inte nödvändigtvis medicineras hela livet heller,  men jag rekommenderar lika fullt att INTE ta hem en smittad hund.

eamy
2014-10-22 00:25
#5

Förstår er helt och är också inne i dom tanke banorna! Men att hunden skulle kunna smitta någon eller något i Sverige är nästintill omöjligt.. Då han är både avmaskad, lus/lopp fri och allt sånt där + vet besiktad så finns inga smittor förutom då leishmanian. Hans leishmania upptäckte man extremt tidigt, vid ca 4-6 månaders ålder och sen dess har han blivit medicinerad. Han har aldrig haft symptom eller på något sett visat att han bär på sjukdomen, så hans leishmania har aldrig fått chansen att bryta ut = ingen skada skedd! Det är klart man ska vara vaksam när blod kommer in i bilden (som är den enda risken att kunna smitta via) men det ska man väl öht vara? Jag ska tänka på allt och läsa runt lite så får vi se vad som händer.. :)

Maja2
2014-10-22 06:04
#6

#5 Det finns så många friskförklarade hundar som inte har något hem, både utomlands och här i sverige. INGEN seriös förmedling tar hit hundar som testats positivt på leishmania, och det borde inte du heller göra. Vi FÅR inte riskera något. Snälla, försök tänka om!

Annons:
Upp till toppen
Annons: