Annons:
Etikettallmänt
Läst 1382 ggr
Lexie82
2014-10-09 14:13

Sele för att sluta dra?

Jag pratade med en kille för ett tag sedan om hundar som drar i kopplet. Min 8-månaders schäfer gör det en hel del, nämligen.
 Jag fick då tipset om någon form av nosgrimma som drar nosen neråt när hunden drar, vilket tydligen inte gör ont men ändå gör att hunden inte vill dra. Är det någon som vet vad killen menade? Eller har några andra tips?

Annons:
Tanjis
2014-10-09 14:25
#1

Testa vgw selen (very good walk) den är rätt dyr men väldigt bra har jag hört

vallhund
2014-10-09 14:26
#2

Det heter Halti o kan ge hunden nackskador eftersom hundar som drar/gör utfall gör det iaf.

En sele är en anordning so sitter runt hundens kropp o inte bara om hals/nos/nacke. Finns olika varianter av sele. Själv har jag denna:

http://www.ruffwear.com/Web-Master-Harness_2

O jag använder den inte för att hunden drar, utan för att den är bekväm för hunden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zakaraa
2014-10-09 14:27
#3

VGW-bältet tycket jag känns mycket snällare än nosgrimma.
Det är en typ av sele där man fäster kopplet i Fram vilket då motverkar drag (man varierar sida man har hunden på för att inte snedbelasta)

Funkar riktigt bra på dragiga hundar, har gått med många riktigt jobbiga dagishundar med detta sele och promenaderna blir mycket trevligare utan trasiga armar och händer. Aldrig haft något bättre hjälpmedel vid dragiga hundar.

Den är utformad så att varken du eller hunden ska ta skada vid era promenader.

http://www.vgwbalte.com/default.asp?sida=vad_ar_VGW

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Jycklos
2014-10-09 14:36
#4

jag har testat både nosgrimma ocg anti-dragsele och rekomenderar att du väljer selen . nosgrimma kan ge hundar whiplash skador och hundar verkar inte alls gilla läget med grimma, 

har en sele som jag inte använder som du kan få isf, den e rätt stor strorlek och i beg skick

vallhund
2014-10-09 14:36
#5

#3 Har sett bilder på Gentle Leader i liknande trådar, vet du om/hur de fungerar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lexie82
2014-10-09 14:39
#6

#3 Vad kostar en sån? Och hur vet man vilken storlek man bör ha? Hittar ingen storlekstabell..

Annons:
Lexie82
2014-10-09 14:42
#7

#4 Vad är det för sele då? Och vad vill du ha för den?

Zakaraa
2014-10-09 14:57
#8

#5 Gentle Leader??

#6 Det är lite olika berende på vart man köper, de är inte de billigaste selarna men het klart värd priset.
Man bör Prova selen på hunden för att få rätt. Det är viktigt att selen passar så rekommenderar att du besöker butik och provar.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lexie82
2014-10-09 15:01
#9

#8 Fanns ingen återförsäljare i den stad jag bor i.

Zakaraa
2014-10-09 15:05
#10

#9 Här har du återförsäljare i Dalarna, Borlänge är ju inte så långt ifrån Falun. http://www.vgwbalte.com/af.asp?lan=Dalarna annars har du väldigt många återförsäljare i Gävle.

Kan du inte prova selen så rekommenderar jag inte ett köp eftersom det är viktigt att selen passar.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lexie82
2014-10-09 15:16
#11

Finns det så många olika storlekar då, att man inte bara kan mäta hunden och på så sätt se vilken storlek som är närmast?

fridarebecka
2014-10-09 16:51
#12

Skulle du få möjlighet att testa en VGW-sele så kan jag verkligen rekommendera det!

Jag skulle absolut inte använda en nosgrimma eftersom dom vrider nacken på ett onaturligt sätt när hunden drar, eller en sån antidragsele som drar åt i armhålorna på hunden, promenaden ska ju vara behaglig för hunden också :)

Upp till toppen
Annons: