Annons:
Etikettallmänt
Läst 1804 ggr
Jessika96
2014-09-13 12:50

*HJÄLP* Min hund käkar upp lägenheten!

Min hund är 8 månader och hon är helt underbar och mysig och världens bästa hund helt enkelt!

MEN sen är de det här med att äta på saker…

Hon äter på ALLT…. Hon äter på sladdar, skor, sängar, möbler, kläder.. ja allt verkligen. Oftast när alla ligger och sover.

Jag vet inte längre vad jag ska göra eftersom att hon bara äter på mer och mer saker och farligare och farligare saker.

Jag har testat att använda en vattenspruta och sprutat vatten på henne när hon gör något dåligt, har testat att belöna henne när hon låter bli att tugga på saker och bara gå förbi de, har även testat att bli sur och ''tryckt ner'' henne i golvet…

Alltså inte tryckt o tryckt, utan mer lagt henne ner och hållt i huvudet och sen släppt huvudet och bett henne ligga kvar tills jag känner att hon ''straffats'' tillräcklgt. Inget funkar!!!

Kom gärna med något förslag på vad jag kan göra om ni vet något bra sätt. för annars kommer jag nog inte klara av att ha kvar henne :( för det blir för dyrt och hon kommer nog börja tugga sönder värdefulla saker och det vill jag inte.

Så HJÄLP MIG snällaa!!!

Annons:
Rafflan
2014-09-13 12:52
#1

Vad är det för ras?

VildaVittra
2014-09-13 12:54
#2

Har du funderat i banorna på att ge henne sånt som hon får tugga på? För vissa hundar är "orala" och älskar att utforska världen med sin mun. 

Sedan är det bättre att belöna, "straff" är inte något hundar förstår sig på. Däremot kan man träna in kommandot nej.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[VampireGirlElvira]1
2014-09-13 13:11
#3

Följer.

-Aida-
2014-09-13 13:13
#4

När hunden biter på något den inte får bita på, säg nej och visa den en leksak den faktiskt får bita på.
Jag hade aldrig problemet att min hund åt på allt som fanns för att jag sa nej direkt när han började, förra ägaren till honom gjorde misstaget att ta bort sakerna istället, då lär dom sig inget, säger man nej då ska de vara nej, lyssnar den inte på nej prova putta bort den lite, försöker den igen säg nej, de finns lite olika sätt man kan göra, alla hundar lär sig olika, du kan sätta foten på grejen den tuggar på och säga nej om den försöker tugga i alla fall, visa den en annan sak den får tugga på.
Om ni ligger och sover så stäng in hunden i erat sovrum om ni har dörrar, har ni inte de kanske ni kan skaffa ett staket att sätta för typ kompost galler eller barnsäkra grindar,  min hund gick och åt ur kattlådan och drog filtar ut i hallen och vardagsrummet, allt slutade när han blev instängd med oss på natten i sovrummet.

Sugar Mist
2014-09-13 13:19
#5

Ge henne ett ben av valfritt slag så ska du se att tuggbehovet snart dämpas.

-

Rafflan
2014-09-13 13:20
#6

Dock verkar vissa raser vara mer benägna att bita på saker än andra, tex vet jag en bullterrier som åt sig igenom sittdynan på soffan ner till golvet osv.

Jag är själv bortskämd med hundar som var väldigt lätta att lära nej, och att få dem att sluta tugga på fel saker.

Men därför jag frågade om ras på TS hund då vissa är lite hårdare + aktiva raser som blir understimulerade kan också börja tugga på saker, ibland måste man börja i rätt ände och ta reda på all fakta innan man börjar träna :)

Annons:
Jessika96
2014-09-13 14:46
#7

#1  Hon är en blandning mellan leonberger, samojed, vit-schäfer, rottweiler och border collie^^

#2 #4 #5 #6 Jag har försökt ända sen jag fick henne (för 4 månader sen) att lära in nej och hon lyssnar på det i vissa tillfällen..  men inte när vi är inne. vi hinner aldrig märka just när hon gör dumheterna utan vi märker det i efterhand och då kan man inte bli sur direkt.
men om vi hinner se innan hon gör något att hon är påväg att bita något så säger vi självklart nej, men det är inte alltid som hon lyssnar på det tyvärr.

Hon har leksaker som hon får ha och som vi tillåtit att hon får bita i och leka med! men det räcker tydligen inte.

Jag ska köpa tuggben och lägga på golvet så hon alltid har tillgång till det och se om det hjälper. Sen ska jag även börja stänga in henne på mitt rum på nätterna. men jag vet inte om något av det kommer funka, jag är väldigt skeptiskt till det, men jag ska testa iallafall

Sugar Mist
2014-09-13 14:48
#8

Hur aktiverar du henne? Testa att viltspåra någon dag och se om hon taggar ner efter det, det har funkat prima på min jycke.

-

Jessika96
2014-09-13 15:00
#9

#8 just nu så är det mest aktiveringsspel som jag kör med henne och tricks och så.
Men jag funerar på viltspår men jag vet inte om hon klarar det eftersom hon bara är 8 månader men jag tänkte testa det.

Jag ska även testa på Agility med henne och sen börja ut och springa med henne och se hur det går o om hon blir bättre.

Maja2
2014-09-13 17:17
#10

Det är en salig blandning av arbetande hundar. Hon kräver nog mer än vad du erbjuder henne skulle jag gissa.  Hur ser motion /mental aktivitet ut per dag? Samt passivitet?  Aktiveringsspel och tricks då och då, räcker nog inte.

Sugar Mist
2014-09-13 17:27
#11

#9 Äschdå, jag viltspårade med min grabb vid 8 månader och kör fortfarande, funkar finfint. Jag hade lagt ett par spår i veckan och sett om det blir bättre.

-

Jessika96
2014-09-13 17:40
#12

 #10  jajo jag har insett att jag måste aktivera henne mer! som jag skrev i ett av inläggen här ovan så ska jag börja köra viltspår, ut o cykla med henne och ja aktivera henne mer och ge henne tuggben och mer leksaker.
Tar 1-2 långpromenader på drygt 2 timmar per gång och kanske 2-3 kortare promenader på kanske 10-30 min. Hon leker med hundar nästan varje dag på långpromenaderna och så. Sen så kör jag allmänlydnad, tricks o lite så typ varje dag.
Sen hemma så ligger hon och sover mycket, men vi har även en hund till hemma som hon leker med rätt mycket både inne och ute och hon har leksaker och sånt framme varje dag.

#11 Ja jag ska nog testa det om det funkar, ska bara köpa saker så jag kan börja med det.

Jessika96
2014-09-13 18:21
#13

Men saken är ju den att hon i princip bara gör saker när vi andra sover :/
Inte bara på natten utan när ingen är hemma på dagarna förutom mamma som ligger och sover, för hon jobbar natt, så förstör hon saker.
Så jag vet inte hur vi ska göra med det, för när mamma sover på dagarna så kan vi inte stänga in henne där, för hon förstör saker i deras rum, som madrasserna till sängarna och liknande.
Har ni något tips på vad vi ska göra i de tillfällena då vi måste ha henne så hon får vara i hela lägenheten???

Annons:
Sugar Mist
2014-09-13 18:24
#14

Ben. Oerhört bra sysselsättning för jycken. Eller en kong med gottig fyllning av ex. blötlagd foder, köttfärs eller färskfoder.

-

Maja2
2014-09-13 18:26
#15

Lek med andra hundar, eller lek överhuvudtaget, drar igång adrenalinet hos hundar

Jessika96
2014-09-14 17:12
#16

Ja men saken är den att hon bara gör saker när vi sover som sagt. Så då vill jag inte ge henne saker för är rädd att hon sätter i halsen eller något sånt eftersom att vi inte kan ha koll på henne när vi sover.

Fialialej
2014-09-15 19:49
#17

Börja med att se över hennes behov av motion och aktivering och återkom sen, tycker jag. Det är ju flera krävande raser i din hund.
Lägg upp ett lämpligt "program" eller schema för två veckor (exempelvis) och FÖLJ det. Se sen om beteendet blivit bättre.
Så hade jag gjort.

"På natten är alla katter svarta"

Jessika96
2014-09-16 08:32
#18

jajo jag vet^^

jag ska nog testa det, för det börjar bli rätt jobbigt, men jag har inte haft riktigt den tiden men nu har jag mycket mer tid när jag planerat mina dagar så jag ska köra igång med mer motion och aktivering!
tänkte testa viltspår och Agility ett tag och se om hon blir bättre.

vallhund
2014-09-20 19:53
#19

Spår o uppletande i alla former är hundhjärnans bästa vän. Simning är suverän motion. Efter HD/ED röntgen som visar friska leder så kan du utöka med cykling o drag.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Hiro
2014-09-20 20:42
#20

Har inte läst andras kommentarer
Testa spår med henne och sätt in henne i ett ganska litet rum med inget att tugga på förutom saker hon får tugga på (förslagsvis stora tuggben så hon inte kan råka svälja en liten bit) det är mitt tips, värt ett försök

Annons:
Jessika96
2014-09-22 11:05
#21

tack för tipsen.

Jag hade tänkt testa spår med henne så får vi se hur det går och tänkte även testa att gå ut och springa med henne eller liknande!

vi stänger även in henne i rummet där någon ligger och sover nuförtiden och det har funkat hittills så jag ska köra vidare på det.

missemel
2014-09-24 14:50
#22

Min hund bet på ALLT (även åt han upp halva golvet i köket)
Jag började aktivera honom och gå JÄTTE många promenader med honom så han orkade inte bita tillslut :)

Jessika96
2014-09-29 12:27
#23

det låteer härligt ju^^ 
Min hund har nu blivit bättre och biter inte lika mycket.
Jag går ut mycket och låter henne leka med andra hundar och sen aktiverar jag även henne lite mer nu :)

Yanni3
2014-10-02 12:16
#24

Arbetande raser behöver för mental stimulans än att bara gå långa promenader eller springa. Exempel min Border collie/ Bearded collie blir tröttare av 30 minuter sök än 1 ½ timmes promenad. 
Agility hade jag nog väntat med "hoppandet" tills din hund är iaf 1 år då de är stora raser i hunden som behöver växa färdigt innan man ska hoppa för mycke. Dock kan man juh köra tunnlar, säckar, balansövningar med flera.
Lycka till! :)

[Forest]
2014-10-03 09:26
#25

Tror med som 10 säger att du bör lägga mer krut på göra mer med henne, det är ändå mycket aktiva raser i henne. Jag skulle inte rek att cykla eller springa med henne dels är hon ännu unghund och inte färdigväxt men långa promenader och spår,lydnad och låta hjärnan arbeta är lite jag tror behövs.

Jessika96
2014-10-03 12:10
#26

ja absolut, jag ska börja med det med henne.

Har redan börjat lite smått, kör lydnad med henne och sen är jag ute och kör lite sök och liknande. Det har blivit lite bättre med bitandet, så det ger resultat :)

vallhund
2014-10-03 12:43
#27

#7 Om hunden inte alltid slutar med det som den gör så förstår den inte innebörden av ordet/kommandot NEJ!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Jessika96
2014-10-03 22:45
#28

har försökt med andra kommandon än nej och det har hon lyssnat bättre på så jag kör inte på nej längre ^^ så hon har blivit bättre.. men sen är hon väldigt svår lärd, tar lång tid innan hon förstår vad hon ska göra… när det gäller allt.

vallhund
2014-10-03 22:46
#29

#24 Ja stora raser/blandraser behöver växa färdigt o HD/AD röntgas, samt få plåtarna officiellt avlästa av SKK´s avläsare innan de uppmanas att hoppa, dra eller cykla.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jycklos
2014-10-09 10:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Har skummat igenom dom flesta kommentarer på denna sidan nu, och såhär gör vi hemma hos oss.. nr1.. på morgonkissen kastar vi ut typ halva frukosten på tomten så får dom leta och jobba hjärnan en hel del, Att leta och söka/spåra e ju lite skillnad eftersom hunden inte behöver följa exakt i spåret man lagt ut. Då vi har 4 hundar och gubben min mest jobbar så hade det aldrig gått att ensam klara 3 hanhundar( 3år och 2 på 4mån) och en 4årig tik, blandningar med boxer/amstaff /rottis/bullmastiff. Att leta tröttar ut enormt mycket. Vi ssyr även ihop gamla handskar fyllda me nåt smaskens nertryckta imed andra trasor, då har dom å gör en stund. och så mycket lugnare innomhus det blir. Egentligen tränar vi inte valparna ännu, bara detta med att vänta innan varsågod, säger aldrig nej till våra jyckar, utan Sluta! använder vi ist. så inte hej och nej kan misstolkas. Har man valp skall man ju alltid vara det mest intressanta, lek-tanten liksom, men oxå kunna kräva när leken ska avslutas, och ibland nästan tvinga hunden att lugna ner och slappna av, vi lägger dom på rygg tills de är helt avslappnade och släpper INTE hunden innan, är man inte 110% på detta så är det inget att försöka själv om man e osäker. Aldrig någonsin låta hundar under 1,5år dra med vikt på men att vänja vis sele m.m. är ju rätt smart innan man drar igång träningen. Våra båda vuxna vovvar drar båda 2 men lättare vikter, ett däck räcker bra för det är ju koncentrationen på att dra som tröttar ut hunden mera än tyngden bakom. alla hundar kan göra detta, ett däck utan fälg funkar även för de som har hund med mild grad av hd &ad. Men som Sagt SUPER-. VIKTIGT ATT  HUNDENS SKELETT HAR VUXIT KLART ANNARS KAN BÅDE LEDER OCH MUSKLER TA STOR SKADA

Upp till toppen
Annons: