Annons:
Etiketthundmat
Läst 2760 ggr
Murmeltuss
2014-09-11 17:05

Foder till aktiv hund!

Hej! Vår hund äter just nu "High Energy extreme" torrfoder blandat med priimas köttkross. Enda problemet är att han får jätteäcklig andedräkt pga fiskinnehållet. Så illa att jag vill byta foder. Men han är väldigt aktiv och behöver ha ungefär 30/30 protein/fett. Vi vill inte ge enbart färskfoder. Han är kastrerad hane på snart två år. Schäfer/Rottweiler/New foundland,. Kan man kanske ge valpfoder? Han växer fortfarande. Har ni tips på högenergifoder utan fisk? Eller kan man ge ett "normal foder" och lägga till typ olja? Tacksam för alla tips! :)

Annons:
Wellcraft
2014-09-11 17:12
#1

Varför inte enbart färskfoder? Finns ju sprint för aktiva hundar :)
Annars kan du ju fundera på BARF, där kan du individanpassa kosten (efter man läst på ordentligt såklart).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Murmeltuss
2014-09-11 17:20
#2

#1 Av praktiska skäl främst. Vi sover i skogen ibland, opraktiskt med kött då. Och det är svårt för oss att få hem stora mängder fryst foder då vi saknar bil. Han verkar heller inte bli riktigt mätt på färskfoder, vi har testat tidigare. Barf läser jag fortfarande på om, men det är ju också krångligt på resor och vet inte om jag tror att han blir mätt på det. Tack för ditt svar, du har inga tips på torrfoder? :)

Wellcraft
2014-09-11 17:25
#3

Ok, jag förstår!
Jag skulle först och främst rekommendera ett spannmålsfritt foder utan en massa onödigt skräp.
Själv kompar jag med detta foder till en otroligt aktiv lagottohane;
http://animail.se/acana-sport-agility-13-kg.html
Innehåller dock flundra, men ingenting som påverkat min vovve.

Annars kan du spana in taste of the wild & orijen :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

kigon
2014-09-11 17:29
#4

#2 Går att torka kött/inälvor inför resa, så det skulle kunna fixas 🙂

Vet inget fiskfritt foder som passar och är inte helt inne på det där med olja och fett (brukar dock ges i det syftet och har funkat för våran hunds päls och trampdynor innan vi började med färskfoder), så kanske funkar med ett högprotein foder med tillsatt fiskolja och kanske någon äggula i veckan… Försökte söka på det men kunde inte hitta tyvärr, fisk i alla 😕

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Murmeltuss
2014-09-11 17:30
#5

Blir det inte mycket socker med både äpplen och päron i acana? Luktar fodret fisk öht? Hehe Orijen innehåller fiskmjöl, men det kanske inte luktar då illa ändå, någon som vet? Taste of the wild ska jag läsa på om! Tack för dina svar!

Murmeltuss
2014-09-11 17:38
#6

#4 Jo det är ju iofs möjligt. Har du kanske något tips på torrfoder med mycket kött? Ska läsa på lite mer om det här med att tillsätta olja i maten. Behöver egentligen inte vara fiskfritt så länge det inte stinker fiskfabrik! Tack för ditt svar!

Annons:
kigon
2014-09-11 17:53
#7

#6 Då tror jag Acana sport passar =) Har du provat våtfoder? Finns mycket fiskfritt där.

Easybarf vilt och lamm torrfoder är: Protein 57,39% (kött) Fett 24,65%.

Väldigt högt protein dock (en generell barf diet ger 15-25% protein) och är inte helt säker på att det skulle hålla din hund mätt då vår hund fortfarande blev lite småhungrig efteråt…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Murmeltuss
2014-09-11 17:54
#8

Har läst lite om orijen och taste of the wild. Orijen är för dyrt men taste of the wild funderar jag på att testa. Det är dock lite dyrt också och hade hellre köpt ett billigare om jag hittar något bra. Pris som "passar" oss är 5-600kr för ca 15kg.

kigon
2014-09-11 18:01
#9

http://animail.se/applaws-dog-adult-chicken-lamb-2kg.html

applaws har ganska mycket onödigt skit i sig men håller sig nära din prisklass. Dock för den prisklassen tror jag det blir svårt att hitta ett foder som inte innehåller mängder med spannmål och kolhydrater tyvärr, såg inte några som passar när jag letade foder själv…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Murmeltuss
2014-09-11 18:01
#10

#7 Acana sport låter okej, men jag blir lite fundersam över innehållet med både äpple, päron och morot. Även bär m.m. Blir inte det mycket socker? "Kycklingmjöl, ångkokt havre, benfri kyckling, hel potatis, ärtor, hela ägg, benfri flundra, kycklingfett, soltorkad alfalfa, kycklinglever, sillolja, ärtfibrer, hela äpplen, hela päron, sötpotatis, pumpa, Butternutsquash, palsternacka, morötter, spenat, tranbär, blåbär, kelp, cikoriarot, enbär, angelikarot, ringblomma, söt fänkål, pepparmyntsblad, lavendel."

Murmeltuss
2014-09-11 18:04
#11

#9 Skriver på mobilen så det blir lite konstig ordning på inläggen. Ber om ursäkt för detta.. High energy extreme som vi har nu är vetefritt och skitbra, förutom den jäkla fisklukten… Borde väl finnas något liknande i samma prisklass tänker jag? Kanske önsketänkande..

kigon
2014-09-11 18:05
#12

Vad jag tycker är onödigt är (speciellt att havre är 2ndre ingridiensen!);

"Kycklingmjöl, ångkokt havre, benfri kyckling, hel potatis, ärtor, hela ägg, benfri flundra, kycklingfett, soltorkad alfalfa, kycklinglever, sillolja, ärtfibrer, hela äpplen, hela päron, sötpotatis, pumpa, Butternutsquash, palsternacka, morötter, spenat, tranbär, blåbär, kelp, cikoriarot, enbär, angelikarot, ringblomma, söt fänkål, pepparmyntsblad, lavendel."

men det är svårt att hitta torrfoder utan en massa skit i sig tyvärr :/

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

kigon
2014-09-11 18:09
#13

#11 Tror vi är osynkade bara! 😂 Verkar mest önsketänkande, har iaf inte kunnat hitta något liknande i den prisklassen… Min barf kostar som minst 225kr / 15 kg men kan gå upp i 500kr också vissa gånger (har inget körkort eller bil så…). Försökte också hitta ett billigt och bra torrfoder förut men slutade med att jag inte hittade någonting och började med ett skitdyrt, lite mindre lyckat 😂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Murmeltuss
2014-09-11 18:12
#14

#12 Jo, det missade jag. Det blir en vändans massa havre.. Vilka ingredienser ska man helst välja i ett torrfoder? Förutom kött, ägg och annat protein. Ris? Majs? Potatis? Jag menar vilket är det bästa av det sämsta?

Murmeltuss
2014-09-11 18:17
#15

Vad har du för storlek på din vovve kigon? Ger du BARF eller easybarf som du länkade till ? Vad skulle BARF kosta för vården lille tuss tro?

kigon
2014-09-11 18:32
#16

#14 Tycker potatis är det bästa utav majs/ris/potatis, ris är det absolut sämsta… Så lite ingredienser utöver animaliskt är vad jag hade föredragit!

#15 Min väger 11,6kg så är ganska liten, men kostnaden på barf beror väldigt mycket på var du köper köttet ifrån! Om jag lyckas få skjuts så köper jag på gårdsslakteri och då blir det 15kr/kg, medans annars måste jag köpa på ICA och då blir det 30-80kr/kg… Så beror på var! Men brukar i regel bli billigare än torrfoder, om man inte räknar de märken som kan lika gärna säljas som mjölsäckar 👍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Murmeltuss
2014-09-11 18:42
#17

#16 Skulle du kunna berätta hur en veckas matschema ser ut för din? Så man får en bild hur det ska se ut? :) Och vad jag förstått så ska våran ha ca 1-1,5kg barf/dag. Låter det rätt? Han väger ca 50kilo, växer fortfarande.

kigon
2014-09-11 19:23
#18

#17 Är urusel på matte men borde ligga på den vikten ja! Det var en riktig tung vovve 😃 Min hund bor inte bara hos mig så vi varvar mellan barf/färskfoder/easybarf (försöker minska easybarf då det inte är så bra för magsyran att blanda torrfoder/rått) men när han är hos mig så ger jag kött, ätliga ben med kött, inälvor, samt lite tillskott (fiskolja/äggula). Kan hända ibland att jag ger en grönsaksblanding (ångkokt & puréad).

Eftersom jag inte kan ge en hel vecka i rad så ger jag allt på 1 dag, så t.ex. en blanding av 60% lammkött, 5% kycklinglever och 5% grönsaksmix på morgonen och en kycklingklubba på kvällen osv. Ben är trixigt att lista ut hur mycket så det är bra att använda benmjöl i början så vet man exakt hur många gram benet är 🙂

http://puppybutt.weebly.com/uploads/7/6/9/2/7692088/beginners_guide_to_prey_model_raw_rv.4.1.pdf

Detta säger ungifär allt man behöver veta (om man vill ge grönsaker kan man byta ut 5% andra inälvor mot grönsaker) och 

http://barf.ifokus.se/discussions/4d7c8041c5c6a755f900094e-vad-ska-era-djur-ata-idag?4d712456b9cb462141046284-2

denna tråden är jätte bra om man vill få en "känsla" för hur det är 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Murmeltuss
2014-09-11 19:30
#19

#18 Jättetack för ditt svar! Lyckades klicka mig in på en sida med hemsk och äcklig info om hundfoder, torrfoder. Så tappade sugen helt för det faktiskt. Ska läsa på och se om jag vågar och orkar mig på barf! :) Eller så får jag stå ut med fiskstanken då det han får nu är svenskt och vetefritt iaf! :)

kigon
2014-09-11 19:40
#20

#19 Svenskt och vetefritt låter så bra som man kan komma torrfodervis iaf ;) 

Ja fördelen med barf är att man vet exakt vad man ger hunden och kan anpassa det efter hundens egna behov, och förstås 100% svenska råvaror 🙂 Kräver ju att man läser på en del men har varit helt klart värt det för mig, har aldrig sett min hund i så bra hull och ha en så stor matglädje som han har nu 😍 Till och med ICA och säkert många andra kedjor brukar ha både hjärta, lever, kött, ben osv osv och köper in det om man frågar, så det är inte överligt komplicerat att köpa grejerna heller 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: