Annons:
Etikettbeteende
Läst 843 ggr
[Akilles1]
8/22/14, 2:31 PM

hund som är rädd??

Våran hund är oerhört rädd i miljön där vi bor. Han har inte alltid varit det som liten valp och fram till han va ett år har han varit en riktig tuffing. Tyvärr har vi råkat ut för incidenter som han idag 6 månader senare inte har kommit över och han har också utveckla skotträdsla miljön där vi bor skrämmer honom och han blir jättestressad. Vi har försökt allt nu och fått råd av olika instruktörer men inget har fungerat. Vi har kört det klassiska att inte på något sätt reagera själva när han blir orolig. Försökt åka bort till lugna ställen så han slipper stressiga miljöer. Och mycket annat vi har även prövat homeopati och tränat och försökt hjälpa han så gott det går. Det funkar bättre om både jag och min sambo går ut tillsammans med honom men om någon av oss måste gå ut själv med han så vägrar han gå ut. Han reagerar på alla ljud han hör och huvudet far runt som en propeller när vi är ute. Vi har pratat med våra uppfödare och ingen av föräldrardjuren har eller har haft detta problem. Dom är som uppfödaren sa lugnet själva och är absolut inte oroliga eller rädda för något. Vår hund är idag 19 månader och situationen är nu så ohållbar att vi försöker göra allt för att flytta till ett lugnare område men det kan ju ta ett tag innan vi har fått ett nytt boende. Min fråga är hur hade ni arbetat med en sådan hund eller har någon här haft liknande erfarenheter? Det är bara i området vi bor vår hund är såhär.

Annons:
AnneN
8/22/14, 2:53 PM
#1

Undrar lite vad det är för raser i hunden? En del raser kan vara mer stresskänsliga och ha lättare för att utveckla tex ljudrädsla, mm.

Du skriver även att hunden nu är 19 månader = värsta tonårsperioden även kallad spökperioden med massa hormoner som rusar i kroppen och många hundar och de kan helt plötsligt vara livrädda för totalt ofarliga saker som de aldrig reagerat på förr.
Du nämner även incidenter som har hänt för 6 månader sedan, vad var det för incident?

Har själv en hund som var rädd för precis allt & alla redan som valp som jag jobbat bort rädslorna på, men hennes rädslor berodde en hel del på att hennes mamma var rädd för allt.

Hinner inte skriva mer utförligt just nu men försöker gärna hjälpa dig om jag kan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Akilles1]
8/22/14, 3:14 PM
#2

han är en blandras 50% schäfer pappan är schäfer och mamman är amstaff/labrador.  Det började runt jul när jag hälsade på en bekant och skulle gå ut med hunden så gick det plötsligt av en nyårsraket i området och i samband med det halkade jag och då blev han rädd för raketerna sen kom detta smällande veckan före och efter nyår som var värst han va aldrig rädd inomhus men gick det av en raket ute så fick han panik. så försökte under den tiden endast gå skogspromenader. Efter  det hela och blev nyår så kom han över det och blev sig själv igen fram tills slutet av februari då någon dåre började smälla igen när vi va ute. sen dess har han varit rätt för allt i bostadsområdet som låter. Sen hände en till incident när min sambo var ute med honom så slet sig en stor hund från en tomt och kutade fram till dom och skrämde dom eftersom ingen av dom var beredda på det.

[Akilles1]
8/23/14, 9:49 PM
#3

Otroligt tacksam för svar:)

[Akilles1]
8/25/14, 12:12 PM
#4

Tacksam för alla råd som ges eftersom det instruktörerna sagt som jag varit i kontakt med inte har hjälpt för fem öre

Maja2
8/25/14, 5:24 PM
#5

Vad har instruktörerna gett för råd?

[Akilles1]
8/26/14, 6:57 PM
#6

Den ena som jag va i kontakt med tyckte bara jag skulle ignorera hunden och hundens rädsla och bara gå och i mina tankar försöka låtsas att hunden var en resväska för att på så sätt inte lägga något värde i hundens rädsla. Funkade väl inte direkt och har man en hund som inte ens vill gå utanför porten så spricker ju hela den filosofin. En annan trodde att det helt var hormoner och spökålder. En annan sa till mig att när hunden var orolig skulle man försöka tala vänligt men bestämt till den och om hunden fick panik eller ville ifrån något så skulle jag lungt och bestämt ta med hunden därifrån utan att stressa upp hunden. Dock lättare sagt en gjort eftersom min hund är väldigt stark och blir han  rädd vill han bli så han bokstavligt talat drar mig hem igen om han blir rädd. Nu köpte vi ett adaptil halsband och det verkar faktiskt börja hjälpa en del. däremot har den sista instruktörens råd funkat bättre en dom andra två instruktörerna men det är förutsatt att hunden inte hinner bli rädd också vilket kan slå över på en sekund.

Annons:
[Akilles1]
8/28/14, 1:36 PM
#7

Känns inte som det handlar om hormoner och spökålder Heller för det ser väldigt annorlunda ut. Så fort man är flera så går det jätte bra att gå ut men ska han ut själv med någon så är allt väldigt läskigt.

Upp till toppen
Annons: