Annons:
Etikettallmänt
Läst 760 ggr
teezan
2014-08-19 23:24

Skaffa en till?

Har fastnat för en omplaceringshund som på beskrivningen verkligen låter som både en drömhund för oss men även som den perfekta kompisen till vår nuvarande treåring! Samtidigt vet man ju aldrig om dessa beskrivningar verkligen stämmer in på verkligheten, man vill ju gärna ha lite mer kött på benen innan man kan bestämma sig, och framförallt se om hunden man redan har verkligen skulle funka med den nya.

Har under hela året haft tankarna på en till hund, har tänkt mig en vuxen omplacering, och den här är 1,5, så det är ju en unghund. Enligt beskrivningen skulle den dock ha bra grundlydnad och vara en bra förstagångshund.

Barn och familjeliv finns inte på kartan för oss  just nu, kanske inom 5 år eller så, men både den hunden vi har nu och enligt beskrivningen på omplaceringen så är det inga problem med barn. 

Jag har inte ens pratat med min sambo om en eventuell ny familjemedlem, så det måste jag förstås göra! 😃 Skulle verkligen vara otroligt roligt, men det är samtidigt mycket att tänka över och ett stort beslut att fatta. Jag kan ibland göra impulsgrejer, så måste bromsa upp mig själv och verkligen fundera. Gjorde en intresseanmälan på en underbar tik i våras, där vi tyvärr inte hörde något sen, men jag var helt såld!

Någon som känt liknande inför en omplacering? Vad bestämde ni er för och av vilka anledningar tog ni det beslutet? Vad ska man tänka på utöver ekonomin, om man har tiden och passning? Jag kan bara gå på vad de skrivit, och enligt dem var detta ingen problemhund alls. Borde jag göra en intresseanmälan, om sambon inte misstycker förstås?

Vi är inte särskilt erfarna då vi bara ägt en hund, vi är dock väldigt engagerade i den vi har och har lärt oss otroligt mycket på vägen.

Annons:
Hiro
2014-08-20 09:54
#1

Om ni är osäkra om hunden passar kan ni väl be få den på låns och se så att hunden funkar i erat liv?

Ravynsfair
2014-08-22 16:32
#2

Min nuvarande hund kommer från ett omplaceringshem och honom fick jag ha på prov i 2månader till en början för att verkligen säkerhetsställa att vi passade ihop. 

Han var då 8 månader, idag snart 16 månader. 
Beskrivningen på honom stämde in väldigt bra förutom en del rädslor som sas fanns men inget jag märkt av. 
Jag är iof väldigt trygg i mig själv och antar att det smittat av på honom. 

Ville inte ens ha en hund från första början, hade precis förlorat min bästa vän 2 månader tidigare men när jag såg Hectors annons så fastnade jag. 
Det var verkligen kärlek vid första ögonkastet,  honom skulle jag ha! 

Gjorde intresseanmälan och väntade. 
När jag inte fick svar inom 3 dagar så panikade jag lite och skrev en kompletterande historia om mig, mina erfarenheter, drömmar, mål och allt annat som hör till livet med hund. 
Vem som passar vid behov, vilka de är, vad de gör osv.
Beskrev mina vänner lite kort  och deras hundars samt vad de gjorde och hittade på. 
Lyckades snabbt knåpa ihop ett A4 väldigt snabbt. 

Dagen efter fick jag ett samtal, gjorde en intervju och de skulle återkomma när de intervjuat mina referenspersoner samt de andra som var intresserade av Hector. 
Dagen efter, en sen fredagkväll fick jag veta att de valt mig. 
På lördag morgon åkte jag och min mamma tidigt iväg för att hämta hem mitt lilla knyte. 

Detta var inte alls planerat, gick så otroligt fort.
Var inte alls beredd på att jag skulle få hämta honom så fort. 

Tur i oturen är han i samma storlek som min gamla vän och därmed hade jag mängder av saker hemma som jag kunde ha till honom, 
Mitt hem var redan omedvetet förberett för en hund. 

Jag är arbetslös och bor i egen lägenhet  men under den tiden jag hittade honom praktiserade jag på ett äldreboende, löste passning och allt galant då min sjukskrivna moster bor inte ens 100m ifrån mig. 
Har även en sjukskriven mamma som ställer upp. 
Stod ingenting om att Hector skulle vara barnvan, tog en chansning då mina yngsta syskon var 3 & 6 år. 
Kan säga att de föll för varandra direkt! 

Prata med din partner, tuta och kör! 
Känns det rätt så är det nog det!

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

teezan
2014-08-28 21:58
#3

Tack för svaren :)

Vet inte hur det blir, kanske var jag sent ute? Jag mailade kontaktpersonen med lite frågor och hon sa att hon skulle ringa mig för intervju. Detta var ungefär en vecka sedan, så det känns som någon annan fått chansen :)

Upp till toppen
Annons: