Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1029 ggr
Ceccan
8/15/14, 1:06 PM

Tacksam för råd

Hejsan !

Jag har värdens beslut ångest , tidigare i år flyttade min yngsta tik hem till oss. Efter ett tag insåg jag att hon älskade andra hundar & ville gärna umgås med dom. Så jag beslutade mig för att skaffa en kompis till henne . Hennes kompis är en äldre tik & tjejerna har funkat bra ihop från första dagen. Problemet är att den äldsta tiken är stressad av sig & detta påverkar på den yngre tiken . I början kissade den äldsta tjejen inne , men det har jag fått henne att sluta med. Under promenaderna blir båda två stressade & om vi möter en annan hund som börjar att morra , börjar min äldsta att morra vilket leder till att min yngre tik morrar , gör den hunden man möter utfall , så gör mina utfall . Jag går ut ofta med båda tjejerna ihop , men också en & en vilket gör att båda är mycket lugnare . Min yngsta tik älskar att vara lös då hon är uppväxt med det  & har bott på landet , vi bor nästan mitt i stan & jag märker hon är stressad , går jag en runda på kvällen där det är mycket trafik och folk blir hon lös i magen. Sen biter hon i kläder och drar med mig lika så barnen . Händer i bland att hon hoppar mot mig ungefär som hon ber mig om hjälp ta mig här i från . Båda tjejerna har haft en mycket tuff start i livet . Saken är den att jag börjar fundera på om det var rätt att skaffa en kompis till min tik & om min familj är för stor för den äldsta tiken eller om den yngsta tiken bör bo på landet . Puh jobbigt jag är lugnet själv både hemma & under promenader jag lyckas ofta få dom att lugna sig ganska snabbt & sitta vid min sida vid hundmöten . Lika så när jag i bland tillåter andra få hälsa /gäller både människor & andra hundar ! Om det finns en vänlig skäl som kan ge mig lite råd & tips eller hur ni skulle ha gjort . Jag älskar båda mina tjejer & vill att dom skall må bra . Jag tog mig ann dom av en orsak delvis för att hjälpa mig själv & för att jag mår bra av att ta hand om dessa två .

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Forest]
8/16/14, 9:38 AM
#2

Så här får vi göra då vi har 3 hundar, varje dag tas någon av dom på egen promenad under denna promenad tränas det in lite och man får bättre tillfälle att träna just den hunden. Jag skulle tips dig om träna på kontakt övningar och även skvallerträna. Vad gör du annars med hundarna förutom promenader?

Ceccan
8/16/14, 11:07 AM
#3

I början gick jag med båda när jag gick ut , men den senaste veckan har jag växlat och gått en och en . Skvallerträningen behövs ej på den yngsta hon skvallar jämt. Ang kontaktsökning kan man tro att den yngsta skiter i . Men hon har full koll . Då den yngst är bandning mellan schäfer & rottweiler jobbar jag mycket med hennes huvud även stanna och sitt m,m sök . Den äldre tiken & den som är minst är den som stressar , jag jobbar mycket med henne om att sitta och ligg & avslappning på båda tjejerna , jobbar med detta inomhus också .

[Forest]
8/17/14, 11:53 AM
#4

3 man uppfatta det inte som att du går separata promenader eftersom den äldre strissar upp vid hundmöten och får då med sig den yngre tiken i karusellen. Att skvallerträna den äldre kan vara något som kan funka och även träna kontakt med henne. Bra att du tränar avslappning med henne mycket  redan :)

Ceccan
8/17/14, 2:52 PM
#5

#4 Jag gick inte separata promenader ifrån början. Utan det var att jag prövade detta & båda två är mycket lugnare . Båda är omplacerings hundar med olika bakgrunder . Den stora är uppväxt på landet & gått lös och den lilla har suttit i en bur ute och knappt fått varit inne & är ifrån början uppväxt i kennel

Jycklos
10/9/14, 12:32 PM
#6

i vilket område finns du ?? hemma hos oss finns ju 4 jyckar, som alla behöver social traning och miljöträning, om du råkar finnas i älvsborg så har d ju vart grymt om vi kunde bli promenad-kompisar  med varsitt av våra odjur åt gången:)

Annons:
Ceccan
10/9/14, 1:45 PM
#7

# 6 Jag bor tyvärr långt ifrån dig .. Annars hade jag gärna gått ihop … Jag tränar varje dag med mina tjejer … Både ute & inne. & i hop med andra hundar både tikar , hanar stora som små .. Folk tycker nog att jag är konstig i mellan åt då jag kan stå vid väg kanten eller sitta på en bänk där både bussar & folk är i rörelse med eller utan hund  , bara för att hundarna skall kunna slappna av .. Men då får dom tycka att jag är konstig !!

Upp till toppen
Annons: