Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

ALLMÄNT BETEENDE AKTIVITETER - Allmänt - Agility, Freestyle, Rallylydnad & Frisbee - Klicker, Träning & Trix - Lydnad & Bruks - Jakt, Spår & Sök - Weight pull & Drag - Utställning KURSER & INSTRUKTÖRER KLUBBINFO HUNDTRÄFFAR VETERINÄR, SJUKDOMAR & HÄLSA FÖRSÄKRINGAR HUNDMAT - Hundgodis & recept HUNDEN OCH LAGEN - Varning för oseriösa personer i hundvärlden VALPAR & AVEL HUNDFOTON & FILMKLIPP HUNDAR I MEDIA BOK- & FILMTIPS LÄNKTIPS PRESENTATION AV HUNDAR & MEDLEMMAR R.I.P HUNDAR VI MINNS GRATTIS! VECKANS FRÅGA ANNONSER - Info - Annonser - Köpes, Säljes, Bytes - Annonser - Tjänster erbjudes/sökes EFTERLYSNINGAR - Info - Efterlyses - Försvunna/Upphittade hundar - Efterlyses - Släktingar till din hund O.T. OFF-TOPIC - God morgon/middag/kväll - Dagens ros OM IFOKUS - Info från andra iFokussajter OM SAJTEN - Lekar på sajten
VALPAR & AVEL

Blandrasfundering

2014-08-04 22:21 #0 av: [Lizzier_83]

Jag är lite fundersam på hur det fungerar det här med gener och så när det gäller blandisar. Säg att vi har en liten valp som är 90% cavalier och 10% amris, blir valpen automatiskt mest som en cavalier då eller kan den ändå få allt från amrisen eftersom det ändå finns gener därifrån? Tänker strl, temperament o.s.v

Anmäl
2014-08-04 23:28 #1 av: AnneN

Det är ju störst chans att den blir mest som en cavalier, men det kan ändå slå igenom med utseende & egenskaper från amrisen eftersom man aldrig kan veta hur mycket av generna som gått i arv om man inte har dna-testat.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2014-08-05 00:21 #2 av: FjantYoda

Skulle säga att de kan slå ut lite hur som helst! Min hund är t.ex. bara 25% nakenhund (och iallafall hos chinese crested så finns det puffgener och kan födas håriga valpar trots att man avlar på två hårlösa) hälften av valparna var hårlösa, och skulle nog säga att min är mest som en kines både i utseende och sätt, de andra raserna är papillon (50%) och toypudel (25%)

Anmäl
2014-08-05 09:24 #3 av: Fridaaaa

Beror helt på vad den ärver. Man kan egentligen inte räkna procent så, då de kan ärva helt olika när man parar just blandraser.

Medarbetare: rexkaniner, Support.
Min vardagsblogg: Vardagsblogg 
Kicka gärna in Hjärta

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.