Annons:
Etikettbeteende
Läst 790 ggr
tokzan
2014-07-29 17:29

Valp morrar

När jag och min valp på 11 veckor är ute och han hittar något att äta, (kan vara någon matrest någon slängt ut, ett halvruttet äpple, bröd eller vad som helst som anses gott) och jag försöker ta det ifrån honom så morrar han och låter jätteilsken. Det räcker med att jag försöker nudda vid honom när han biter på något så morrar han till som bara den. Han vägrar släppa och bara låter som en motor :P Tog tag i nacken på honom och sa fy men vet inte om det är rätt. Vågar nästan inte pilla med mina fingrar i hans mun när han låter sådär, känns som om han kommer bita till riktigt illa. Han är inte så med matskålen här hemma alls, bara när vi är ute… Vad gör man?

Annons:
Hiro
2014-07-29 20:56
#1

Ha med dig något supergott och då han hittar något så gör du ett byte att han får det goda du har och du får det han ha, att fya gör bara saken värre. Du vill att han ska vilja att du kommer för då tänker han att om han har något och du kommer så kommer han få något gott och inte få känslan att du kommer ta något ifrån honom

tokzan
2014-07-29 21:51
#2

Jag har försökt med det men hittar han typ en gammal köttbit (som han gjorde idag) så vill han inte byta får då anser han såklart att köttbiten är godare, då vill han tugga och svälja den först…

Hiro
2014-07-29 23:42
#3

Gillar han inte leksaker då?

elin_82
2014-07-30 09:25
#4

Inte så lätt att hinna före kanske, men ser du godbiten först, så håll i kopplet så vovven inte kommer fram och ställ dig på den själv för att visa att den är din. Skulle han morra och försöka ta den så går du emot honom så att han får backa undan.

Hiro
2014-07-30 10:04
#5

#4 Vad skulle ts få ut av det? Det enda som kommer hända då valpen är lös är att den kommer ta det den hittar så snabbt som möjligt och glufsa i sig

tokzan
2014-07-30 21:07
#6

Grejen är att jag har min valp lös nu eftersom han inte ens är 12 veckor. Koppeltränar ibland för att han ska vänja sig men vi tar inga promenader än utan han springer runt på gräsmattor fritt. Och ibland när han hittar något som är gott så morrar han när jag nuddar vid honom, eller försöker ta ut den ur munnen på honom. Så frågan är ska jag ta honom i nacken när han morrar och säga nej? Och ska jag pilla med fingrarna i hans mun även om risken är att han biter till? Tycker det känns lite obehagligt :(

Annons:
Hiro
2014-07-31 01:00
#7

Du ska inte skälla på honom, ha något gott som jag sa något som han älskar (leksak funkar naturligtvis) och erbjud honom något bättre, han ska tycka det är kul att du kommer

tokzan
2014-07-31 11:23
#8

Till och med idag när jag gav honom en sånhär här hemma so morrade han när jag försökte ta ifrån honom den. Har haft hund förut men de har ALDRIG morrat utan har alltid låtit mig ta ifrån deras mat/godis. Så hur gör man om han redan tuggar på det godaste man har hemma? Lite svårt att få ett utbyte då? :P

Blir galen… 😡

 http://www.zoo.se/media/catalog/product/cache/2/full/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/0/00020358.jpg

Hiro
2014-07-31 11:40
#9

Ge han något han tycker är "okej" att ha altså inte super roligt eller supergott och så byter du med det bästa och sen låter du han vara tills han lämnar det. Skapa situationer så du kan träna, ta inte från honom saker om det inte är dödligt om du inte kan byta för han försvarar det han har och det beteendet vill du inte ha

Fruset blåbär
2014-07-31 15:25
#10

När min valp fick ett nötrevben första gången med massa smaskigt kött på då morrade hon åt mig när jag kom nära. Alltså inte OK, så jag gick fram och markerade med röst samt tog det ifrån henne. Hon fick tillbaka det i samma stund hon var lugn. Redan nästa gång jag gick mot henne när hon låg och tuggade (ca 2 min) senare lät hon bara lite men släppte på en gång. Fick därför tillbaka det goda.

Så träna kanske med sånt smaskigt inne så valpen är van vid att du tar det goda och om det är olämpliga saker ute så byt mot något smaskigt från fickan. Min valp var bara ca 10 veckor när detta hände och jag får ta allt från henne om jag vill. Räcker oftast med ett USCH från mig när hon plockat upp något olämpligt på promenaderna numera.

Lycka till!

tokzan
2014-07-31 21:35
#11

Tack för era svar! ska testa =)

Upp till toppen
Annons: