Annons:
Etikettbeteende
Läst 1853 ggr
tokzan
2014-07-26 08:23

Hund vägrar komma

Min valp på 11 veckor är jätteduktig på att komma in när man ropar och man har godis, MEN! detta är enbart om han inte nosar på något intressant eller äter på något ute. Hittar han t.ex en brödbit och stoppar den i munnen så totalvägrar han att komma in när man ropar, fast man visar honom godis. Man får springa efter honom och försöka få tag på honom, eftersom han vill ha sin grej för sig själv och bara springer ifrån. Jag vill inte att han äter bröd och blir frustrerad när han vägrar komma till mig. Hur sjutton tränar man detta? När han inte ens kommer med byte mot en god hundgodis?

Jag försöker stå  upp medan jag ropar på honom, jag sätter mig ner på huk och visar godis, det är det "vänliga,vanliga" sättet han brukar komma in på. :P Ingenting funkar, efter ett tag ropar jag in honom mer allvarligt, och till slut blir jag så frustrerad att det nästan kokar inombords, men det är ju inget jag väljer att ta ut på honom. Men springer jag inte efter honom och får tag på honom så kommer han äta upp brödbiten, och därefter kommer han att springa och leta mer brödbitar. Jag fasar nu eftersom han bara blir större och större och springer fortare och fortare. HJÄLP! 😭

Annons:
molam
2014-07-26 08:43
#1

Har du testat metoden där Du är jätteglad och har jätte roligt? När vi har haft Valpar som är på så vis ha vi på nått sätt fått visa valpen att vi har det mycket roligare

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

tokzan
2014-07-26 09:50
#2

Han bryr sig inte överhuvudtaget när han är "inne" i sin grej… Han ligger bara och kollar i ögonvrån sedan återgår han med sin 100% fokus på sitt. Även om man springer iväg eller går bort och gömmer sig eller whatever så skiter han fullständigt i att bli lämnad ensam på sin plats :P Så irriterande :/

molam
2014-07-26 13:13
#3

Hmmm, Lång lina då! =D HA hunden i långlina och när han inte kommer om han är inne i nått så Ta in han med hjälpa av lång linan, fortsätt även att locka på han och sen när han börjar spring eller gå utan din hjälp så var jätteglad och beröm med godis ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

AnneN
2014-07-26 17:16
#4

Istället för att jaga efter han (= rolig lek), har du testat att springa bort från valpen istället?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tokzan
2014-07-26 18:37
#5

Som jag skrev i mitt andra inlägg så bryr han sig inte om man springer iväg eller springer och gömmer sig. Han har inget emot att sitta ensam på gräsmattan och käka på sina brödbitar :P

Maja2
2014-07-27 16:14
#6

Ha valpen i koppel/långlina tills du tränat en vettig inkallning.

Annons:
vallhund
2014-07-28 01:49
#7

Varje gång han lyckats självbelöna sig genom att inte komma så kommer ni längre o längre bort från att lyckas med inkallning i framtiden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lexie82
2014-07-28 02:06
#8

Säger som tidigare. Var jätteglad, ropa och spring ifrån hunden så att han får "jaga" dig.
 Min hund är riktigt dålig på inkallning inomhus, men utomhus kommer han alltid direkt. Om något är mer intressant än mig så får jag se till att bli intressantare.

Catta-
2014-08-03 08:48
#9

Rekommenderar också långlina! Den har räddat mig många gånger då min hund var en riktig "gottegris" när hon var valp och skulle äta allt hon hittade ute. Fick hon tag på något var det kört. Har du långlina kan du hala in hunden eller ta lite lätt i den för att bryta fokus och sen larva dig och skoja och ta fram godis/favoritleksaken.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Dumpuck
2014-09-11 17:18
#10

Min 5 månaders valp är lika… Vår förra (båda rottweiler) gick klockrent att ha lös, han hade stenkoll på oss och trots att han fick ryck och sprang iväg så var det bara att säga nej eller namnet så bröt han direkt och kom tillbaka. Sa man bara nej så stannade han upp direkt och inväntade ett varsågod, han fortsatte aldrig att springa efter han fått det utan han bröt alltså helt ifrån det han gjorde.
Han sprang heller aldrig längre bort än 20 meter ifrån oss, där stannade han upp och kollade var han hade oss och väntade på ett varsågod för att få fortsätta. 
Så var han sedan 9 veckors ålder… Helt underbar!

Vår nuvarande, 5 månader som sagt, går absolut inte att ha lös och har aldrig gått. Jätte frustrerande!
Han är precis som din, struntar TOTALT i en om han hittar ett grässtrå eller något att lukta på. Han bryr sig så otroligt lite att han sneglar inte ens på oss…
Vi kan slänga godis omkring oss, tjoa, springa iväg, tjoa samtidigt som vi springer, ha mängder med leksaker/pipleksaker och han bryr sig ändå inte. Inte ens en blick… Men fram till dess så är det inga problem, men i och med att ett simpelt litet j***a grässtrå räcker så chansar vi inte ens.
Långlina spelar heller ingen roll, han vet att han inte är lös.

Vad göra…?

[Forest]
2014-09-12 20:46
#11

Låter som trygg liten hund, här har jag en liten filur med som gärna går i sin lilla egna värld. Men jag har öst beröm vid varje gång hon kommit fram för titta till, varje gång hon tar ögonkontakt. Inkallningen har jag belönat, hon får gärna gå sina små stigar så länge hon håller sig i närheten. Nu har jag den senaste veckan lagt märke till under promenaden att hon är bara 3-5 meter framför sen väntar hon in, samma avstånd håller hon bakom mig som max sen kommer hon springandes i fatt. 

Som andra säger använd långlina och belöna inkallningen hunden ska tjäna på komma även om det bra är ord eller gos så belönas den.  Godis är uppskattat, men här är belöningen allt möjligt

Upp till toppen
Annons: