Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 6029 ggr
Marie Crimson
7/3/14, 2:14 PM

Labrador/Siberian Husky-blandis?

Vi går i tankar att införskaffa oss en ny familjemedlem. Tre år har gått sedan min labblandis hastigt gick bort efter 11 år tillsammans. Nu börjar det kännas något lättare och jag börjar längta efter en ny hund. Så, en blandning med labbe är given, men funderar på labbe/siberian? Någon som har erfarenhet av dessa, och i så fall om det finns uppfödare av denna konstellation?

Annons:
Fridaaaa
7/3/14, 2:18 PM
#1

Vad hade ni tänkt göra med hunden? Tänker, husky behöver ju dra. och man vet ju aldrig hur en blandning blir, och dessa två raserna är ganska olika varandra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PiganX
7/3/14, 2:36 PM
#2

Finns ju inte särskilt många seriösa blandrasuppfödare, men jag har svårt att tänka mig att en parning mellan dessa raser skulle vara planerad.. Viktigt att tänka på vad gäller blandraser är ju att det kan gå snett om en hund har en eller flera olika "psykiskt starka" raser i sig. Denna blandning kan vara toppen, men jag tror att det kan bli en krävande hund… Bara ett tips :-) lycka till!

marre96
9/1/14, 3:45 PM
#3

Har en blandis labbe/husky/bvallhund och han har ett bra temperament men väldigt framåt och vääääldigt aktiv. En jätte mysig hund att mysa med dock väldigt pratig. Tålig och med tålamod lättlärd och han var planerad :)

Wenniz
9/3/14, 7:48 PM
#4

Jag har en Siberian Husky/Border Collie mix, det blir ganska fel med blandningen då hon har både vall och jakt i sig + drag. Dessutom är det en hund som älskar att jobba med kropp och själ, väldigt aktiv hund. Vet flera Huskyblandningar som är väldigt krävande av sig. Men de är väldigt mysiga hundar. :) Tänk på att HD finns hos både Huskyn och Labben.

Tyvärr finns det sällan "seriösa uppfödare" inom huskyblandningar.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
thea_thea
1/24/15, 12:07 AM
#5

Jag känner en labrador/golden/border collie/siberian husky! Han är helt underbar! Han har dock blivit omplacerad till ett pensionärspar i Sjöbo som precis förlorat sin labbeblandis. Måste bara fråga, är det du som köpt honom?

[tintilar]
1/29/15, 11:59 AM
#6

Vad ska du ha hunden till? Om du söker en familjehund bör du undvika raser som inte lämpar sig för det. Du vet aldrig vad som slår igenom och labbe är en ganska flängig och aktiv ras i sig - men avsedd för nåt helt annat än huskey, så det finns nog bättre alternativ om man frågar mig. :)

Välj hellre en annan retriever. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: