Annons:
Etiketthundmat
Läst 2297 ggr
tokzan
7/3/14, 1:49 PM

Färskfoder till pomeranian?

Jag kommer få hem en liten pomeranian-papillonvalp på lördag, det är 95% pomeranian och 5% papillon. Valpuppfödaren ger honom torrfoder nu, men jag har innan läst om skillnader på torrfoder vs färskfoder och tycker personligen att färskfoder låter bättre än torrfoder. Men nu har jag ju läst på massor om framförallt pomeranian, och att det är vanligt att de får tandlossning och tandsten och att det är därför som de ska äta torrfoder, för att det är bättre för tänderna.

Jag undrar: Kan man ge en pomeranian färskfoder och ge den bra tuggben för att motverka tandlossning/tandsten? Eller är det nästan ett måste för en pomeranian att äta torrfoder? Färskfoder verkar som sagt mycket bättre för en hund men jag vill ju inte att hunden ska få problem med tänderna.

Annons:
Caracal
7/3/14, 1:59 PM
#1

Att torrfoder skulle vara bättre för tänderna är, enligt min erfarenhet, tyvärr en seglivad myt. Det är snarare matens innehåll som är det som ger upphov till tandsten och jag skulle säga att det är just torrfoder (de flesta iaf) som ger upphov till tandsten, medan hundar som äter färskfoder inte har särskilt mycket tandsten. Och om man tänker efter,  vi borstar ju inte tänderna med kex, det fastnar ju hur mycket som helst! Vilket är det ungefärliga konsistensen på torrfoder. Min hund får hemskt fula tänder när han får torrfoder som godis oavsett sort men han äter färskfoder till mat och får råa ben att tugga på och tänderna är finare än någonsin! Så jag skulle helt klart satsa på färskfoder och ge lite råa ben lite då och då så kommer tänderna säkert hålla sig fina!

Fridaaaa
7/3/14, 2:17 PM
#2

Nej du kan ge bara färskfoder och då ge tuggben 🙂 Men ha fodret uppfödaren har lite nu i början och sedan fasa över till färskfoder, så hade jag gjort, så inte magen blir knas.

Säger som #1, det är en myt att torrfoder är bra mot tandsten/tandhälsa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Praefatio
7/3/14, 2:47 PM
#3

Min hund hade hemskt mycket tandsten och fick tas in för skrapning regelbundet hos förra ägaren, som gav torrfoder. Nu har han bott hos mig i snart två år och fått färskfoder från dag ett, och har ingen tillstymmelse till tandsten! Han får dock råa tuggben ett par gånger i veckan, men det är mer för hans eget stora nöjes skull än för tändernas. Han har gått någon månad här och där utan speciellt mycket tuggben och då har han inte fått mer tandsten än annars. Min erfarenhet säger alltså att färskfoder motverkar tandsten alldeles av sig själv.

tokzan
7/3/14, 6:07 PM
#4

Åh tack så jättemycket för era svar =) Nu känner jag mig ännu säkrare på att det blir färskfoder för det lilla hjärtat =)❤️

Upp till toppen
Annons: