Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 861 ggr
Miowi
2014-05-22 13:00

Vad ska man tänka på?

Jag och min familj har beslutat att skaffa hund och har inte helt bestämt vad vi ska ha för ras, vi undersöker och är öppna för förslag.

Idag såg jag en annons där pappar var cocker spaniel och mamman var blandning mellan dobberman och golden retriever. Underbart söta Valpar men jag har inte riktigt koll när det gäller blandraser, antar att det finns en risk att man får lite sjukdomar från de olika raserna just för det blir en mix?

Några tips hur man ska tänka och vad man ska kolla upp?

Annons:
Zabbio
2014-05-22 13:44
#1

Temperamentet/syftet med raserna är ofta viktigt. Blandar man en renodlad vakthund eller jakthund med tex vallare finns ju en chans för en vaktig/bytesfixerad hund med massa överskottsenergi. Man vet inte riktigt vilka egenskaper som slår igenom. bättre då att välja raser med liknande syfte eller i varje fall energityp. Sen är ju alla hundar individer :) Däremot har hundar med liknande syfte ofta samma typer av sjukdomar..och många sjukdomar/defekter uppkommer starkast ifall de får en liten bit av var förälder. Sådana defekter är mer sällsynta hos blandraser som inte har samma rasbundna sjukdomar. Eftersom de bara får genen för defekten från ett håll. Däremot har de kanske bägge generna latent och parad med en annan hund kanske de nya valparna får bägge rasernas sjukdomsrisk… men man får väl fråga sig om raserna som hunden har i sig är kompatiblaed varandra. Finns det några rasbundna egenskaper som kan bli helt fel om de kombineras? Exempelvis nervös vsllar-energi korsad med bulldogs-envishet.. om bådadera slår igenom är det en bra kombo? (Har själv en välavlad renrasig vallare och även om han har full fokus på människan och vill vara till lags så är det mycket energi.. hade han inte velat vara till lags så hade det varit jobbigt.. medans de bullhundar jag känner är väldigt charmiga men inte precis lyhörda av naturen) Och naturligtvis - hur är föräldrarna? Friska? Far och mor-föräldrar? Har någon i släkten visat extremt temperament på något håll? Osv. Kroppstyp - bulldoggens utåtböjda ben korsad med en långbent vinthund kan bli väldigt sköra ex. så tänker jag.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Miowi
2014-05-22 22:23
#2

#1 Får söka lite på raserna, det som är positivt är att de har kvar en av valparna från tidigare kull med samma föräldrar - för att få en aning om hur den är och även hur den kommer se ut så man är förberedd på ev pälsvård osv. Tack för tipsen!

vallhund
2014-05-23 05:50
#3

Fast det säger inte så mycket eftersom valparna kan bli hur som helst 100 % se ut som pappan, psyke som mamman, eller tvärtom eller både psyke o utseende från bara en förälder eller lite av varje.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

jenmjao
2014-05-23 12:55
#4

Rent allmänt skriver jag nu, vad du ska "tänka på" när/om du köper är en blandras är att köpa en blandras som har raser med ungefär samma storlek, ungefär samma behov, som är ganska lika. Föräldrarna och syskonen i blandrasfallet brukar oftast inte spela någon större roll, som #3 skrev.
Du måste vara beredd på att få en hund med ALLA problem ifrån ALLA raserna, såsom sjukdomar, samt att den kanske lätt till att bli aggressiv, överaktiv, svårt att slappna av, osv.
Tänk dig värsta scenariot i huvudet, för att vara helt beredd.

Min vän hade en Landseer/dobermann/rottweiler/dalmatin, han och alla hans kull syskon fick avlivas, dom hade även tagit tidigare kullar, alla fått avlivas tillslut, alla raser sprack tillsammans, hundarna kunde inte slappna av, var stressade och endel aggressiva.

Fridaaaa
2014-05-23 19:50
#5

Den kombon TS låter inte bra.
Och är som #3 säger. Det är ett "lotteri", och du/ni kan omöjligt veta hur valparna/hundarna blir, vad som ärvs av föräldrarna osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Miowi
2014-05-23 21:46
#6

#4 Usch, det är ju sånt man verkligen inte vill råka ut för och det är det som gör mig orolig just med blandras. Samtidigt har de närmsta omkring med hund bara blandraser som är underbara! Svårt när det inte finns någon garanti

Annons:
jenmjao
2014-05-23 22:13
#7

#6 Jag har en underbar blandras, Schabrador 50/50 mamma och renrasig schäfer pappa. Men det är ett lotteri, hon kunde likaväl blivit något helt annat.
Man får tänka på hur hundarna är, och hur dom kan bli m.m. som jag sa innan, Schäfer labrador, och labrador med pudel osv osv brukar vara ganska normala, Sen kommer dessa raserna "dobberman, husky, bordercollie och labrador" då kastar dom bara in labradoren lite hej vilt för de ska bli stabila och trygga familjehundar, men det blir det inte. Man får tänka på vad man själv vill ha i en hund för det första, sen får man tänka vad man är beredd att ge.
Jag har gett någon otrolig tid åt min hund, hon var inte ens lite okej innan hon blev 3år, hon var otroligt jobbig. Men hörde dock att schäfrar kan vara såna så hon fick väl det därifrån antar jag..

Miowi
2014-05-23 22:23
#8

#7 Jo, cocker spaniel och golden är ju raser jag träffat en del som är otroligt mysiga. Vanliga bland mina syskons vänners familjer. Var så osäker angående dobberman då jag inte har någon vidare koll på rasen bortsett från utseende. Så sökte runt lite och det stod ju att det är en väldigt tillgiven hund som fäster sig hos ägaren, men stod klart och tydligt att det inte är en förstagångs-hund.. Jag hade hoppats på att se syskon från tidigare kull skulle vara bra men förstår nu att det inte är någon vidare trygghet i det i och med att det är som ett lotteri.

Av de Valpar jag träffat har de varit väldigt lekfulla och skuttar runt, men är det något man kan se när man träffar uppfödaren - dvs tecken man ska kika efter eller är det näst intill omöjligt när de är så unga?

Så intressant det där ändå, man hör ju ibland annorlunda från andra som säger att blandraser är såå bra för då får det en mix från rasernas personlighet så de blir bra osv osv.. Kul att jag hittade detta forum och kan höra från mer insatta!!

jenmjao
2014-05-23 22:33
#9

#8 Jo men att korsa en golden med en cocker spaniel (bara som jag minns i huvudet) är ju en viss storleks skillnad? Kanske inte är sån stor som jag minns, men då kan man tänka på det, hur dåliga lederna kan bli t.ex

Nej det går nog inte att se, googla korsningarna och försök se om du hittar någon tidigare köpare med valparna och kolla i trådar på nätet om dom sökt hjälp eller fått avliva hunden m.m. Det kan man se med min väns föredetta korsning (den jag skrev ovan).

Blandraser kan vara både bra och dåliga, dom kan ärva allt det bra, men även allt det dåliga. Dom kan få jätte mycket sjukdomar, eller t.o.m. bli helt friska! Dom kan bli exakt som ena rasen, se ut som den andre, och ha storleken av den tredje. Min tik liknar mest schäfer och beter sig mest som en schäfer, nästintill helt och hållet som en schäfer.

Jag brukar tänka att någon är oseriös i blandrasaveln (vilket jämt är oseriöst) om det är över 3raser. Skulle för all kraft i världen undvika blandisar med ens 3raser om raserna inte var otroligt lika. Men själv vill jag nog ha en renrasig efter min kotte, man betalar ett dyrare pris men man får ett "kvitto" istortsätt på vad hunden förmodligen kommer att bli.

Jag skulle undvika ALLA korsningar med arbetshund i, om du inte verkligen vill arbeta med hunden, då är det alltså dobberman, rottweiler, border collie, belgisk vallhund, husky, alaskan malamute, schäfer, ja kan göra en lång lista men det är några exempel.

Persifone
2014-05-24 06:26
#10

Nu har jag inte läst tråden jättenoga.

Men det är viktigt att föräldrarna (och helst mor/farföräldrar, syskon med flera) är höftleds- och armbågsröntgade. Sedan vet jag inte vilka sjukdomar som är vanliga på de raserna, men att föräldrarna har fria höfter och armbågar skulle jag se som ett krav.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

vallhund
2014-05-24 10:11
#11

Jag kan ge ett exempel.

Fähunden, en reg BC, minst i kullen o så ful att han nästan var söt. Tiken var efter en brittisk import o fadern svensk.

Han växte o växte o blev 68 i manken o 28 kg i sin glans dagar, jag studerade bakåt i stamtavlorna o insåg att han hade NZ BC på pappans sida, en i 5:e generationen o en annan i 6:e.

Fähunden blev en tvättäkta NZ BC, både till utseende o till sättet att valla. Ingen av tikens andra Valpar blev så (3 kullar), inte heller hanens, ca 57 Valpar.

NZ BC har inkorsade centraleuropeiska fågelhundar för att få större bröstkorg, detta skedde vid förra sekelskiftet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: