Annons:
Etikettklicker-träning-trix
Läst 2161 ggr
Assasi
2014-05-19 22:46

Åska och nyår

Hej!

Det small rätt bra 1 gång, när Tor var förbi i detta regnväder och en olycka, 2 flugor i en smäll, blev det ordagrant. Jag som inte haft någon hund tidigare, som reagerat på detta fenomen åska och barnsligheterna smällare, hur har ni tacklat det? Ska väl tillägga att jag haft 4 hundar under taket innan som inte reagerat alls på detta.

Hur har ni reagerat, tränat etc, eller ligger det i hundens psyke? Skulle vilja veta hur ni gjort med era hundar ni har och har haft..

Just nu efter att ha fått hem den lille killen kan den lilla olyckan som kan hända är om jag missar mitt i natten utgången. Annars rullar det på med ganska bra mellan rum 2h 30min. Hade jag dock kommit upp 5min tidigare idag, hade jag sluppit den lilla armhävningsliknande kiss ställningen, som får en att fnissa till.

Så frågan blir hur gör ni när det åskar och smäller på nyår, tränar ni på något sätt, vet att det finns medicinsk hjälp till detta men det vill jag undvika så långt det går..

Tacksam för svar..

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

Annons:
jenmjao
2014-05-20 18:01
#1

Jag fick min hund precis vid julafton någon dag innan (hon var valp) på nyår lyfte jag upp henne i fönstret för att hon skulle se smällarna, hon kunde inte ha brytt sig mindre. Dammsugare var inte heller något problem, stencool. Det enda hon hade problem med som valp var papperskorgar ;) På de andra nyåren har jag tagit en promenad och hon har bara velat hoppa efter raketerna som är högt uppe i luften, annars bara tittat och inte brytt sig. Nyligen (på valborg) gick jag ut på min balkong när dom smällde i området bredvid och tränade lydnad, hon var superlugn och lyssnade på mig totalt, hann inte få det på film men hann få sekunderna efteråt.
http://instagram.com/p/nbYURGuZTE/

Jag tror att det handlar om hunden i sig självt, min mamma har en dvärgpudel som alltid varit rädd för raketer, jag tar ut han på nyår när jag varit med han (tror han är 10år nu) och när han varit med mig har han varit jätte lugn. Kan handla om ganska mycket, om man stressar upp sig, tänker för mycket på det, om det är inbyggt i hundens psyke m.m. Jag vet inte riktigt :)

Det finns adapter(?) med dofter man stoppar in i väggen som ska ge en lugnande effekt vid oljud. Man kanske kan träna med höga plötsliga ljud med hjälp av tv och dator också. Berömma och ge godis när hunden inte visar tecken på oro.

Maja2
2014-05-21 06:19
#2

En av mina hundar, som jag haft i 4 år, var sjukt rädd för smällare och fyrverkerier när han kom till mig. Han var då ca 1 år.  Efter hans första nyårs, och första valborgs, där jag provat DAP utan någon större förändring, köpte jag cd-skivan "skott och fyrverkerier" (tror jag att den heter)   Jag spelade den nästan varje dag i ett helt år, själv var jag kräkless på att höra ljuden, men jag tänkte att jag måste härda ut. 

Nu är han lugn när fyrverkerierna drar igång. Jag skulle aldrig lämna hundarna ensamma hemma under fyrverkerier, men han är såpass lugn att han lägger sig när vi går isäng, och han ligger lugnt. Det klarade han INTE av tidigare.

Assasi
2014-06-09 17:55
#3

Det har smällt en hel del här nu sen jag frågade både bilar studenter och åska samt baktändande andra fordon… då jag inte reagerat har hunden inte heller reagerat… Det verkar funka att jag inte reagerar så har han tagit efter… Nyåret blir väl det "stora provet"

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

Upp till toppen
Annons: