Annons:
Etikettlydnad-bruks
Läst 1661 ggr
smidi
5/12/14, 3:40 PM

Hund och katt?

Hur kan man göra så min hund (1 år) och en katt kan vara i samma rum? :/ 

Min hund bara försöker busa med katterna medan katterna är rädda. 
Hur gör man så hon inte busar? c:

Tacksam för svar! :D

Annons:
Saffran0Spice
5/12/14, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag skulle sätta grind emellan och sakta vänja dem vid varandra innan man ''kastar'' ihop dem i samma rum. Belöna mycket med godis när dom är tillsammans och när dom är lugna.

Sedan kommer hunden också lära sig tillslut att det är katten som bestämmer - detta gör dom tyvärr hårda vägen. Katten kommer visa tydligt och hunden måste lära sig läsa katten i sin takt.

Tex en katt som viftar på svansen är ju inte samma sak som när en annan hund gör det - detta lär dom sig snabbt ^^

Fialialej
5/14/14, 12:52 PM
#2

Är du säker på att det är hunden som bråkar med katten?

Här hemma får man skälla på katterna för de retas och får Alva att jaga dem. Lätt att tro att det är Alvas fel och skälla på henne, men tittar man på hur de verkligen beter sig är det tydligt att det är katterna som jävlas. Så snart vi kom på det och började säga till katterna istället lugnade det sig här hos oss.

"På natten är alla katter svarta"

Saffran0Spice
5/14/14, 4:51 PM
#3

Ja det är ju inte bara hunden - katterna står troligen för 70% när de jävlas. Men att sätta grind emellan handlade mer om att sära på dem =) och det blir ju från båda håll då.

Fridaaaa
5/14/14, 5:33 PM
#4

Katter gör inte saker för att jävlas, precis som hundar. 
Kan se ut som det för människoägat men det är så, katter gör inte saker för att jävlas.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Saffran0Spice
5/14/14, 5:36 PM
#5

#4 Tyvärr håller jag inte med då jag har en livs levande individ här hemma som bevisar motsatsen för mig dagligen. Men tur att du slipper sådana katter isåfall =)

Fialialej
5/14/14, 5:38 PM
#6

#4 hur tänker du kring orket "jävlas"? Jag menar att de retar/stojar upp hunden för att få igång lek. Inget ondskefullt alltså.

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Fridaaaa
5/14/14, 5:38 PM
#7

#5 Fast det är ingen åsiktsfråga. Människan tolkar det som att katten jävlas, men så är inte fallet, även fast det kan efterliknas det. Samma sak med hundar. "hunden gör det för att jävlas med mig", nja riktigt så är det inte, samma med katten.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jenmjao
5/14/14, 6:59 PM
#8

#7 min hund "jävlas" med mig när hon är blöt och man ska torka henne och hon kutar med rumpan i backen och hoppar emot mig för att kuta där ifrån.. Det är inte att "jävlas" som vi människor, mer busa fast dom ser att man inte riktigt vill.. Så hundar och katter kan "jävlas" precis som alla djur, bara det att du kanske har en annan uppfattning på ordet "jävlas".

Fridaaaa
5/14/14, 7:08 PM
#9

#8 Jag vet vad ordet "jävlas" betyder. Men vi har kanske olika uppfattningar kring om vissa saker de gör är för att "jävlas" eller ej.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Assasi
5/14/14, 7:52 PM
#10

Jag övervakade när jag tog hem valpen till mina katter på 1 år, det går jätte bra nu när både katter och valpen vet vad jag vill och det har gått 1 vecka i morgon, dock säger ju de till när de inte vill och det respekteras av varje individ, har dock lite tur då både katter och valpen har fötts upp där det fanns hund eller katt så det har varit till fördel för mig.

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

Cahira
5/16/14, 6:32 AM
#11

Ha en grind emellan, ta sedan korta stunder där katterna sitter upphöjt och hunden är på golvet så katterna känner sig tryggare. Om hunden är stor får du ha hunden kopplad så du kan kontrollera hunden lite bättre. Träna avslappning runt katterna, du kan även mata på varsin sida grinden för att öka förtroende mellan de två. 

Successiv infasning mao.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

embla2
5/19/14, 3:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag tog hem en katt i februari som va 7 månader. Han hade aldrig sett katter. Så innan jag släppte ut honom så platsade jag min stora schäfer i soffan och hon fick ligga där tills jag såg att han var lugn. Tog ca 4 tim sen var dom kompisar. När katten kom fram och nosade på hundens tassar så vek hunden blicken. Hon ville gärna gå ner till katten men fick ligga där en stund sen löste sig allt. Men nu går det ej att hejda dom när dom leker. Ser dom ofta så här 😃

Upp till toppen
Annons: