Annons:
Etikettbeteende
Läst 1658 ggr
Lexie82
2014-05-11 08:09

Hjälp! Bajsar inne...

Jag har en valp på 12 veckor. En duktig kille som redan från början höll sig hela natten, mest för att jag la mig runt 1-2 på natten och sen väckte han mig när han behövde ut mellan 5 och 7 på morgonen.

För runt 1-2 veckor sen blev valpen dålig i magen på natten, verkligen jättelös. Så lös att jag vaknade av det skvalpande ljudet när han gjorde ifrån sig på golvet. Det upprepades några gånger (dock bara lös i magen på natten, inte på dagen)

Mitt problem är att nu har han helt slutat väcka mig när han vill ut, och det har eskalerat till att han nu både kissar och bajsar på golvet. Jag vet inte hur jag ska få honom att sluta med det.

Jag tror inte att det skulle hjälpa att börja gå ut med honom mitt i natten, för vissa av gångerna har jag vaknat av det här bara nån timme efter att vi lagt oss.

Tidningspapper skulle inte hjälpa, för sånt tuggar han så fort han får tag på.

Det känns som ett misslyckande att hans rumsrenhet går åt fel håll..

Annons:
CelsiusT
2014-05-11 10:02
#1

Är han fortfarande dålig i magen på natten? För i så fall är det inte konstigt att han inte väcker dig, det kan vara så att det går så fort för valpen att han inte själv hinner upptäcka att han ska bajsa innan det plötsligt bara kommer. Samma kan hända för en vuxen hund som är dålig.

Dock tycker jag inte att du ska "låta" honom vara dålig i magen nattetid, utan försök ta reda på varför. Om det har med utfodring att göra så kanske det finns något där att ändra.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lexie82
2014-05-11 11:34
#2

#1 Ja, han är fortfarande dålig på nätterna. Vi har pratat med veterinär om det, som sa att det har gått lite magsjuka bland hundar nu, men att det kan finnas massa olika anledningar. Idag provar vi med att inte låta honom tugga på sina ben, så att han bara får i sig sitt foder och sina leversnittar som vi använder som godis. Hjälper inte det så kommer jag prova att ta bort leversnittarna, och funkar inte det heller så får jag prova att byta foder.

Det som är så konstigt är att det är nästan enbart på kvällen/natten han är så där dålig i magen. På dagarna är det oftast jättefina korvar.

[Forest]
2014-05-11 12:11
#3

2. leversnittar skulle jag helt skippa det är inte helt ovanligt att hundar reagerar på just det godiset. Finns bra godis utan spannmål.

Hur det det ut annars när äter han och hur ofta får han godis? När ger ni sista målet? Vad får han för foder/har det skett foderbyte?  När tar ni sista rundan? Det kan vara stress som går han att bli dålig i magen så även på den biten kan ni kolla, verkar han lugn när ni ska sova? Var sover han? Vad är det för ben han får annars har han tillgång till dom dagtid/övrig tid? 

Han är valp och man får räkna med att olyckor sker men att han är lös i magen nattetid det är inte bra, så där skulle jag kolla på olika faktorer som jag skrev

CelsiusT
2014-05-11 12:14
#4

Finns det risk att det finns någon stress på kvällen eller natten? Är hunden orolig på natten?

Vilken tid äter hunden på kvällen? När under dygnet dricker hunden och hur mycket?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lexie82
2014-05-11 13:21
#5

#3 och #4 Han äter ungefär var fjärde timme. Sista målet brukar han få mellan 19-22, beroende på hur dagen sett ut i övrigt. Sover han så väcker jag honom inte för att ge honom mat, så då kan maten bli lite förskjuten. Han äter blötlagt ProPlan Puppy Sensitive (tror jag det heter). Han har inte bytt foder nån gång.

Han får godis då och då när vi tränar/leker (lite samma sak i den åldern) och han får väldigt små bitar, kanske som en ärta i storlek. Totalt kanske det blir ½-1dl godis per dag.

Benen har har är antingen såna där "tuggrullar" från djuraffären eller såna där pinnar som påminner om dentastix i formen.. om ni förstår vad jag menar.. finns gula, gröna och röda. Tuggrullarna har han tillgång till dygnet runt, de andra får han mer sällan. Han brukar dock välja att tugga mest på kvällen. Speciellt om jag tittar på tv, för då vill han ligga bredvid mig i soffan med ett ben.

Vi brukar ta en sista runda på kvällen innan vi lägger oss, mellan 12-02 på natten. Har försökt hålla oss uppe sent så att han ska hålla sig resten av natten. Han har brukat väcka oss mellan 5-8 på morgonen.

Han verkar inte stressad på nätterna. Han följer med oss in i sovrummet och lägger sig på sin bädd nedanför min sida av sängen.

Han dricker lite då och då under dygnet. Jag har ingen aning om vad som är "normalt" drickande, men han har fri tillgång till vatten drygnet runt.

Maja2
2014-05-11 14:06
#6

Jag skulle plocka bort tuggbenen först och främst, och en dl godis är mycket på en dag för en valp. Ta då hellre ur matgivan och använd som godis, alternativt ge mindre mat om valpen får såpass mycket träningsgodis.

Annons:
[Forest]
2014-05-11 14:26
#7

Dessa dentastix  skulle jag med ta bort då även dom är helt meningslösa godis tugg helt enkelt. 

Hur stor hund är detta? säger som 6 ge hellre maten som godis då 1 dl är mycket godis. Sen eftersom han är valp ännu och verkar ha lite svårt med magen så skulle jag sätta mer fasta tider för mat. Håll er kanske till 3 mål per dag och ge mer per giva kanske är det så att magen skulle må bättre än att få 4 gånger per dag. Helt klart värt o testa sen ut längre tid på kvällen så han hinner bajsa av sig.

Lexie82
2014-05-11 15:57
#8

Han brukar alltid hinna bajsa på kvällspromenaden. Det räcker bara inte.

#7 Det är en schäferhane på 12 veckor. Hur mycket han väger vet jag inte. Han är lite större än sina syskon, så ganska stor (dock inte på bredden).

Och det är inte dentastix han får, han får tuggben som är formade ungefär som dentastix. Jag vet bara inte vad de kallas.

Och det är sällan det blir så mycket som 1dl godis. Jag menade att det är maxmängden han får på en dag.

#6 Som jag skrev i #2 så har vi redan plockat bort alla tuggben.

Funkar det inte med att ta bort tuggbenen kommer jag plocka bort all form av godis. Funkar inte det heller ska jag prova att bara ge mat tre gånger per dag.

Fridaaaa
2014-05-11 17:44
#9

#8 Såna "tuggben" är mest försäljningsknep, hjälper inte mot tänderna heller dessvärre. Bättre med riktiga ben så att säga. Men bra att du plockat bort det.

Hur ofta ger du mat nu? För Valpar äter ju 3-4 ggr/dag.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lexie82
2014-05-11 19:32
#10

Ger fyra mål per dag med ca 4 timmars mellanrum, lite beroende på hur han sover och så. Ibland kan det gå upp till 5 timmar, eftersom jag inte gärna väcker honom när han sover.

Mixie
2014-05-12 10:28
#11

Min ena hund blir dålig när han får maten utspritt under dagen! Bäst mår hans mage om han får en dagsportion vis ett tillfälle där han ensam i lugn och ro kan äta upp! De andra ligisterna hemma får 2 ggr per dag!

//Mickan

Lexie82
2014-05-12 10:31
#12

Mja, men 1-2 gånger per dag känns lite för lite för en liten valp.

Lexie82
2014-05-12 10:32
#13

Provade igår att BARA ge torrfoder, både som mat och belöningsgodis. Inatt hade han visserligen bajsat på golvet igen, men det var inte fullt lika löst. Fortsätter på det i några dagar och ser om det blir bättre.

Annons:
Fridaaaa
2014-05-12 10:33
#14

Ja 1-2 ggr/dag är alldeles för lite för en valp.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mixie
2014-05-12 10:52
#15

Jo fast om hunden är dålig kan magen behöva vila ett tag! Ge mat 5 gånger om dagen är ett mänskligt påhitt! Hundar är inte människor :)

//Mickan

Fridaaaa
2014-05-12 10:54
#16

#15 Nja skulle inte vilja påstå att det är ett påhitt.
Märkte det på vår valp, hon skulle inte kunna äta bara 2 ggr/dag som valp till exempel. Men mat ofta behöver ju inte vara 5 gånger, vi gav 4 ggr/dag, och sedan då tre och nu två. Nu är hon 8 månader

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CelsiusT
2014-05-12 11:36
#17

Det är ju lite så att ger man mat ofta så behöver hunden bajsa ofta. Så att vid 3 mån ålder dra ner från 4 portioner till 3 portioner kan absolut hjälpa och det borde inte vara någon fara vid den åldern. Brukar själv dra ner på måltiderna vid den tiden. Dock ska ju hunden äta samma mängd mat.

Det är ju för att magsäcken hos en valp är liten medan matbehovet är stort som gör att man behöver mata flera gånger om dagen när dom är små. Så sett så går det ju lätt att testa att ge 3 ggr/ dag och se hur hunden reagerar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[[Boris Sager]]
2014-05-12 13:23
#18

Denna tabell har jag som riktningslinje, med vissa undantag:

http://www.swissmade.se/39868975

Gäller ju Berner Sennen , men jag tycker den fungerar för Schäfervalpar också.

smidi
2014-05-12 15:42
#19

Ta en tidning som den får kissa och bajsa på. Sen lägger du lite olika överallt i huset, tillslut en vid dörren bara.

När den vill ut så ser du att den går till dörren ;) 

Sen kanske den väntar på en tidning , en istället går du ut med den ;)

funkar för mig

c;

Lexie82
2014-05-12 17:16
#20

#19 Fast som jag skrev så tuggar han sönder alla tidningar/reklamblad han får tag på. Men han är rumsren på dagarna, det är bara nätterna som är problemet.

Annons:
[Forest]
2014-05-12 21:16
#21

19 tidningspapper har jag aldrig kört med och lyckas få bukt på 1 valp (inte en olycka inne sen hon var 12 v) och två unghundar som inte vart rumsrena när dom kommit till oss. För unghundarna tog det lite tid med men som ihärdig träning genom gå ut ofta o berömma kissandet o bajsandet ute så har det gått fint fint. 

12 nej så sällan ska inte en valp behöva få mat. Ofta ser man när dom inte vill äta ena målet här sluta Enja äta sitt ena mellanmål redan när hon var 11 v hon var helt enkelt inte hungrig då. Men jag tycker du kan börja ge bara lite ena målet och öka på det på dom andra måltiderna.

Upp till toppen
Annons: