Annons:
Etikettveckans-fråga
Läst 8439 ggr
redstaryena
5/9/14, 11:32 AM

1500 kronor för en hund!?

Det slog mig häromdagen hur lite pengar som behövs för köpa sig en hund. En granne kom plötsligt med en blandras valp som han köpt till familjen via blocket. Han betalade 2.500kr .  Han köpte denna hunden som han själv sa, "för att den var så billig". Ja ett impulsköp kan vi nog kalla det. 

Gick sen in för att ta mig en titt , och min vinterjacka kostade mer än vissa djur/hundar gör på annonserna. Nu menar jag inte att alla som köper sin hund billigt, är dåliga människor. Betalade själv inte alls mycket för min första hund i heller, (men hade kunnat gjort det) eftersom hon bara ville bli av med honom …men ojoj som han har kostat i efterhand, med alla veterinärbesök ,special foder och mediciner. Sen skriver många "priset är inte det viktigaste utan hemmet" Men det måste väl ändå vara många fler "fel köpare " som hör av sig med ett allt för billigt pris? Ja sen har vi ju på det andra hållet. En Chihuahua för 12-13000 kr! Stod inget om nån stamtavla eller föräldrar att träffa. Bara en ensam liten hund på bilden, som typ ligger på en rosa kudde.. Är lite skeptisk till många av dom annonser jag har läst.   

Men blev sen lite nyfiken på hur/var ni köpte er hund?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
[Konstig]
5/9/14, 11:42 AM
#1

Köpte min hund från en SKK registrerad kennel :) en dam med mycket erfarenhet om att föda upp & äga just den rasen jag valde. Och nej, jag gjorde nog inte helt rätt rasval något jag kommer få leva med, har lite lätt att vara impulsiv nästa hund blir en annan ras helt klart! :) Har en jack russel terrier.

[Konstig]
5/9/14, 11:43 AM
#2

Köpte på blocket.. hon la ut annons om dem där. Valparna ;)

CelsiusT
5/9/14, 11:44 AM
#3

Alla hundar jag ägt har jag köpt av uppfödare med skk-registrerad kennel som jag hittat genom rasklubbarnas hemsidor. Har även frågat runt till bekanta om uppfödarna och kombinationerna så man fått andras bild innan köpet och även själv noga kollat upp hundarna och släktingar.

Priserna har varierat lite, sista hunden tyckte jag var lite dyr (1000-1500 mer än jag hört andra betala för rasen). Frågade lite förvånat när uppfödaren sa priset, men diskuterade inte utan betalade glatt ändå.

Medarbetare på westernridning.ifokus

FjantYoda
5/9/14, 11:46 AM
#4

Köpte min via blocket, hade länge funderat på att skaffa hund men var mer inne på egenskaper jag önskade än specifik ras, betalade 5500.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Fialialej
5/9/14, 12:29 PM
#5

Köpte alva via blocket. Betalade 5000kr minus besiktning, avmaskning, ögonmedicin, vaccinationer som jag bad att få dra av från det. Dyrt kanske för en blandras utan meriter men jag ör för att hålla priser på djur uppe så det var värt tycker jag. Har man inte tid/råd att spara några tusen till en hund, då undrar jag hur man löser oväntad veterinärvård senare?

"På natten är alla katter svarta"

CelsiusT
5/9/14, 12:34 PM
#6

#5 Nyfiken, vadå dra av för det? Var det sånt som inte var gjort? Köpte du valp eller vuxen?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Fialialej
5/9/14, 12:37 PM
#7

#5 precis, det var inte gjort så jag och säljaren kom överens att jag fick dra av det på priset. Hon fyllde två i september 2013 och jag fick henne i juni.

"På natten är alla katter svarta"

Fridaaaa
5/9/14, 1:05 PM
#8

Lillan tog vi över från svärmor när Lillan var runt ja 6-7 månader kanske. Hon hade mamman och en syster från en annan kull också och så såg hon hur bra Lillan trivdes med oss.

Roxy fick jag i födelsedagspresent plus julklapp. Blev tillfrågad först, och fick fundera samt välja valp, följa allting mm (också svärmor). 
Skulle jag köpt henne skulle hon kostat 4000kr och vara precis som när jag hämtade henne: minst 8 veckor, veterinärbesiktad, vaccinerad, chippad, avmaskad. Sedan skickade jag in papprena till jbv samt då försäkring.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

redstaryena
5/9/14, 1:42 PM
#9

Själv så var faktiskt inte nån av mina hundar "planerade" vilket ska göras såklart men dom svepte oss med storm och det gick  liksom inte att göra annat än låta de stanna här. Men hade visst annars kunnat köpa en hund från blocket. Dessa hundar har varit "blocket hundar" från första början tror jag. Det är himla svårt att säga vad som är rätt eller fel, för ett djur kan få det bra utan att ha kostat så mycket men tror dock att de lättare hamnar  i fel händer då. 

#5 Som du skrev, har man inte råd att betala för ett djur från början, ska man inte köpa. Min sista hund tror jag har varit hos ett par stycken innan mig. Och detta pga att man velat göra sig av med henne när man märkt att hon är en hund som behöver regelbundna besök hos veterinären etc. Men väldigt många ser jag har införskaffat sig hund via blocket. Tur då att det finns så pass många bra köpare, som ex alla er

👍

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Egycsaj15
5/9/14, 10:13 PM
#10

Fick våran hund gratis faktiskt. Pga att ägaren blev gammal och inte kunde ta hand om han längre:) han e frisk dock:) har fina tänder fin i hullen och inga led eller höftproblem osv. Han är 8,5år blandras:)

Hiro
5/10/14, 12:27 AM
#11

Jag fick kontakt med min hunds uppfödare genom en släkting som känner en av uppfödarens tidigare kull med samma kombs ägare :)
SKK reggad uppf. Jag kollade hemsidan och ringde

Proktologi
5/10/14, 2:06 PM
#12

Min renrasiga fick jag gratis av en vän. Hon är avelsspärrad men har stamtavla. Min blandis köpte jag för 2000kr, en hoppsankull som min chefs hanne hade råkat åstadkomma med grannhunden. Bästa köpet jag gjort. Blev frälst vid första ögonkastet. Dock är detta min enda och sista blandras NÅGONSIN. Han har foderallergier, hormonrubbnigar, höft/ledproblem men som en seriös och ansvarsfull ägare ser jag till att mina hundar blir aktiverade och får det de behöver för att må bra. Skulle nog aldrig kunna göra mig av med någon av dem. Hade jag inte fallit för min blandras så hade jag köpt en reg faraohund.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Sandrantolv
5/11/14, 1:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag kollade länge på olika sidor och en dag såg jag några fina Valpar på 8 veckor och det verkade vara en bra familj som valparna bodde hos och vi hälsade på i några timmar och fick lära känna dom och en av hundarna verkade tycka om oss extra mycket och då valde vi honom .

Annons:
gabrielita
5/11/14, 1:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag köpte min valp av en nära vän som har haft hund i flera år, hon har Nellie's (Min hund) mamma och pappa i sitt hem. Så jag kände båda hundarna väl och var med större delen av hennes första kulls utveckling. Så jag kände mig väldigt säker, att köpa en valp och kunna ha någon så nära för att fråga om hjälp! (Min första valp) och mitt bästa köp någonsin.

En blöt Nellie :P

redstaryena
5/11/14, 8:24 AM
#15

Naaaw så . Vilka raser?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

jenmjao
5/12/14, 10:57 AM
#16

Min hunden 75%schäfer 25%labrador låg ute på blocket för 4,500. Helt ok pris tycker jag för en blandras av tjuvparning, så jag bokade henne för 500kr, när jag väl hämtade henne och skulle betala resterande summa fick jag inte betala mer än 2000 (alltså sammanlagt 2500) då hon tyckte om mig så mycket och sa att "ingen annan som varit hos oss och kollat på Valpar har varit så hundintresserad som du är, jag vill att du tar dom där 2.000kronorna och lägger på redskap och roliga saker för dig och hunden istället". Så det var rätt kul :) Sen fick hon ju uvi och man fick "bajsa ut" ca: 3800 för jourtid, tester och medicinerna ;) skoj.

[Shettisar]
5/12/14, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Min första egna hund var en blandis,hittade annons i lokalblaskan(1991). Gav 800kronor för henne och ångrade mig inte en sekund.Hade inga skador eller sjukdomar förrän 2001 då rejält ,cancer på hjärta och lungor.Går inte en dag utan att jag tänker på henne.

Schäfer,Chow-Chow,Västgötaspets och shetland sheepdog.

Proktologi
5/12/14, 1:59 PM
#18

Att folk räknar ut % hos blandraser har jag aldrig förstått då det är genetiskt omöjligt för en vanlig människa, du kan ALDRIG veta "hur många % din hund" har i sig då den genetiska uppsättningen är olika från valp till valp, Parar du en rottis + labbe så kan du omöjligt säga 50/50. Vissa hundar får olika beteenden och utseende och vissa har mer av den ena rasen än den andra. Därför är jag emot blandrasaveln. För att få hälsokollar och parar hej vilt med olika, oftast krävande raser till dem med mindre kunskap. Men jag har själv blandras. Så jag hatar inte blandraserna. Jag är bara emot BYB-avel och är emot folk som medvetet vill para sin blandras.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

jenmjao
5/12/14, 2:05 PM
#19

#18 Det spelar väl ingen roll hur hunden beter sig? Min hund är 75% schäfer och 25% labrador men har ingenting ifrån en labrador, men eftersom någon av morföräldrarna var en labrador räknas det som 25%. Inte på HUR hunden är, utan på VAD hunden är. Det är ju lika dumt som att säga att en renrasig hund (som du träffat föräldrar och släkt på) utan stamtavla inte är just den rasen öht, även fast hunden är renrasig men INTE reggad.
Man räknar inte % efter hur hunden är, utan efter vad föräldrarna är, var och kommer att vara.

[Dobban]
5/12/14, 2:10 PM
#20

Min familj har köpt våra två nuvarande hundar på blocket, en dalmatiner/bordercollie och berner sennen/pyreneer. De kostade runt 5000:- Jag har inget emot blandrashundar, men har mycket emot aveln som så många andra. Nästa hund kommer att bli en skk registrerad italiensk vinthund. För att veta helt säkert vad jag har i kopplet och för att den rasen har allt jag söker i min nästa hund.

Annons:
Susanna_w
5/12/14, 2:53 PM
#21

Betalade 3000:- 1500 för hunden och 1500 för hans saker.. Men han har varit väldans dyr i drift ;) Kvalsterallergiker.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Kalli
5/12/14, 3:28 PM
#22

#18 och 19: Det är skillnad på genotyp och fenotyp. Blandar man två renrasiga hundar kommer valpens genotyp vara 50% från båda föräldrarna, ex. 50% Labrador och 50% Rottweiler. Sedan kan alla Valpar ha olika fenotyp, alltså egenskaper eller utseende.

Är inte föräldrarna renrasiga blir det dock knivigare. Parar man en renrasig Schäfer med en 50/50 blandning mellan Schäfer och Labrador kan valparnas genotyp bli allt från 100% Schäfer till 50% Schäfer 50% Labrador men oftast blir det såklart någonstans mitt i mellan.

Att räkna/skriva procent blir mest ett väldigt förenklat sätt att säga att min hund är troligtvis lite mer av det här och lite mindre av det här.

jenmjao
5/12/14, 11:06 PM
#23

För mig är att skriva procent att tala om vad som finns i min hund, inte vad min hund är. Jag kan ju inte säga att jag har en Schäfer, oavsett hur Schäfrig hon är så är hon alltid en "Schabrador". Och jag vill inte säga att hon är en Schäfer labrador då hon verkligen inte har någonting förutom simhud på tassarna ifrån labrador. Som #22 säger är det två olika saker. Men för mig att skriva 25% 75% osv är för att tala om att det här är i min hund, hon är inte renrasig, hon är inte 50/50. Hon "är" de procenten jag säger.

Proktologi
5/12/14, 11:15 PM
#24

Jag skriver aldrig "%" utan jag säger att min hund är schäfer och vinthund ;) thats about it. Du kan aldrig räkna ut procenten i en blandras.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

jenmjao
5/12/14, 11:21 PM
#25

#24 Redan nu tror jag att din hund är 50/50, eftersom du inte skriver "procenten", det handlar ju mer om att "morfar var vinthund, resten schäfer" osv än procenten hunden väl är.. Lite som folk kan vara 25% franska, och resten finska m.m.

Kalli
5/12/14, 11:37 PM
#26

#23: Hon skulle faktiskt kunna vara bara Schäfer eller 50% Schäfer och 50% Labrador. Men som sagt jag förstår varför man väljer att förenkla det som du gör. :)

jenmjao
5/13/14, 1:04 AM
#27

#26 Hon skulle kunna vara 95% Labrador och 5% Schäfer också. :) Hon skulle kunnat bli precis som en labrador, precis som en schäfer, en bra blandning, en dålig blandning osv. Hon skulle kunnat bli precis vad som helst inom de två raserna, men nu blev hon mer Schäfer än labrador, vilket hon "är procent" mässigt fast ändå inte, nä.. Jag räknar procent efter vad det är för raser som jag redan sagt, inte beteende. Hon Skulle kunna varit 90% schäfer och 10% labrador men betett sig heeelt som en labrador. Anledningen som jag förmodligen redan sagt till att jag uppskattar procent är att man kan räkna ut att "ah mormorn var labrador, jahaa mammans, mammans, mamma var en golden" m.m. Det hjälper då INTE i att veta hur hunden beter sig eller hur hunden kommer att bli eller vad den kommer att kräva, men det är en rolig sak att sitta och tänka på :) Sen om man kan procenta på flera raser (i en blandis) kan man också se vad man kan få, inte kan få m.m. Nu brukar dock t.ex 5vägs korsningar spåra ur, iaf här i Sverige när folk slänger in amstaff med chihuahua, med bordercollie, med new foundland, med husky..

Annons:
Kalli
5/13/14, 2:55 PM
#28

#27: Nej, det skulle hon inte, inte genetiskt. Hon kan aldrig bli (åter igen pratar jag om genotyp) mer Labrador är Schäfer. Det är omöjligt. Och oavsett om man pratar genotyp eller fenotyp går det inte att säga att någon hund är 25% av det och 75% av det. 

Men som sagt, jag kan förstå varför man använder sig av procent även om det inte är korrekt.

CelsiusT
5/13/14, 7:21 PM
#29

När jag läser att någon skriver att deras hund är 25% labrador och 75% schäfer så tolkar jag direkt "jaha, någon av mormor/farmor/farfar/farmor var labrador, övriga hundar har varit schäfrar". Med om man bara skriver schäfer/labbe så tolkar jag det som att antingen mamma eller pappa var labbe och den andre var schäfer. Vad det gav för resultat och hur hunden är i beteende eller genetisk uppsättning har liksom egentligen ingenting med saken att göra och är ingen information jag får av uppgifterna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Proktologi
5/13/14, 8:52 PM
#30

Jag är tydligen den enda som har läst på om genetiken här ser jag haha

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

CelsiusT
5/13/14, 8:53 PM
#31

#30 Nej då, jag har läst en hel del genetik. Men allt måste inte vara genetik bara för att man öppnar munnen. Man kan lära sig att skilja ut och förstå vardagligt tal ibland också ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

PennyScarlett
5/14/14, 4:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Jag fick min av min morbror som ändå tänkte avliva henne. Han var på mordiskt humör och ville avliva sin stora vakthund för att slippa betala veterinärräkningar, men resten av familjen protesterade högljutt och då bestämde han sig för att offra lilla Tilde istället, en polsk gatuhund 7-9 år gammal och fullt frisk. Jag och min sambo ville inte gå med på detta, så imorgon kommer vår älskade vovve att flytta in hos oss

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

redstaryena
5/18/14, 10:23 AM
#33

#32 Så nice för hunden. Tänk annars vilket öde….Usch

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

pv60
5/21/14, 12:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

4000 blocket, anstaffmix. Underbar hund.

3000 omhändertagen via polisen, amstaffmix. Jättego tjej men problem med UVI.

Annons:
redstaryena
5/21/14, 7:08 PM
#35

Pluttar

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

lacomte
5/23/14, 12:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Jag har en Omplanerings hund men han kostade mig 6.500 fast han har stamtavla med så kan vara därför han va dyr 🤪

Jag ska göra mitt bästa för att vara en snäll och skötsam töss....Förlägen

marathos
7/19/14, 12:03 PM
#37

#32 Toppen att hon fick ett nytt hem hos er!!

Har två omplaceringshundar, en blandras o en SKK-reggad vovve. Ingen av de kostade något av olika anledningar. Har en tredje vovve också som jag var fodervärd åt från början o han blev kvar. Kostade 8000:-.

Cahira
7/21/14, 4:25 AM
#38

Ixxi kopte jag hos uppfodare, 9000 pga skonhetsfel (vit klo som sedan blev svart). Hade kostat 10.000 annars. Digger bodde har nar jag kom hit, Apache kopte vi fran Last Hope Inc, ett no kill shelter, for $300. Frodo kopte vi hos uppfodare och han kostade $600 pga skonhetsfel. Vet inte vad han hade kostat annars.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nlinds
7/21/14, 8:31 AM
#39

Beardisen som vi hade fick jag för 1500 …. Men dom ville ju bara bli av med honom pga att han var "jobbig", och ja, han har kostat mig skjortan vid veterinärbesök osv.. Men oj vilken härlig hund jag formade honom till :)

min Vita schäfer betalade jag 5500 för, då var han 4 månader. Detta pris av en seriös uppfödare som är mer intresserad av avel och historian bakom
än att gå plus på sina Valpar (hon har en kull om året). Bästa uppfödaren jag haft.

Chihuahuan utan stamtavla ("blandras") betalade vi 8000 kr för, i hopp om att få stöd av uppfödaren i ur och skur, att hon skulle vara seriös, osv osv. När vi betalade valpen så hörde vi aldrig från henne igen.. Aldrig igen säger jag bara.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

viktoria91
7/21/14, 12:35 PM
#40

Jag och min sambo köper vår valp från en bra uppfödare som vunnit pris varje år dem senaste ca 14-15 åren för sin uppfödning. Föräldrarna är hälsotestade, ögonlysta och hd röntgade. Alla testen är mer än godkända. Valpen är dolda fel försäkrad, chippad, vacc ggr 2 m.m. när vi hämtar henne. Hon kostar 12 000 kr och är från toppstammade föräldrar.

TjockaBerta
7/21/14, 8:17 PM
#41

Den första, chihuahua med stamtavla, tog jag från ägaren pga att hon var misskött och misshandlad. En granne betalade ägaren 1000:- En andra, en blandras som var understimulerad fick jag gratis. Kanonhund. Den tredje, pudel med stamtavla, köpte jag som valp för 6500:-

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Nude]
7/24/14, 10:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Jag satt och bläddrade på Blocket eftersom jag inte ville ha en valp. Plötsligt satt Sylvester där och såg både ovårdad och sorgsen ut. Jag föll direkt och dessutom var det i min egen stad  och jag tyckte ju att nakenhundar var rätt fräcka även om det inte var det jag var ute efter.

Han var 1½ år och jag fick betala 2000 kr. De hade haft svårt att bli av med honom. Väldigt mycket arbete har det varit för att få honom i balans, men det har det varit värt. Nu har vi varit ihop i ca 2 år och han och jag är det bästa som har hänt oss. ❤️

Så här ser han ut idag!

Lilllens
7/25/14, 5:17 AM
#43

Mopsen köpte jag som vuxen omplacering från uppfödaren, hon är skk-reggad. Kostade 8500kr. Blandrasen fick jag ta över utan pengar emellan, jag skulle egentligen bara vara hundvakt åt henne men ja…. Jag behöll henne.

[fabienne]
7/25/14, 9:38 AM
#44

Köpte en ettårig olde english bulldogge för 7000 kr. Hon var en sk "alternativ" OEB så hon var ju en blandras, fast med stamtavla. Blev en väldigt dyr och sorglig historia.

Min nuvarande hund köpte jag för 4500 kr när han var 12 veckor gammal. En renrasuppfödare hade fått en olyckskull mellan hennes ena tik och hennes dotters blandrashane. Var nog lite svettigt och ringa till SKK och förklara den historien, men hon fick faktiskt dispens för kullen.

Ceccan
7/28/14, 12:29 PM
#45

Hej !

Min första tik köpte jag för 2000 kr en blandras med schäfer / Rottweiler blir 2 år i år . Och har ingen bra start i livet . Sen skaffa jag en kompis till henne en tik som inte heller har haft det lätt för 300 kr ( Renrasig Cocker Spaniel 6 år ) . Då jag har varit utsatt i mitt privat och har haft svårt att hjälpa mig själv . Valde jag att hjälpa dessa två underbara tjejer att få ett bättre liv !

redstaryena
7/28/14, 1:06 PM
#46

Oavsett priset ni betalt,har hundarna fått det riktigt bra hos alla er. Man blir varm i hjärtat

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Jonniis
8/5/14, 11:05 AM
#47

Min kompis köpte en blandras för 300 kr på blocket pga att ägaren var gammal och hunden behövde ett hem så snabbt som möjligt. Dock var han noga med vart hunden hamnade :))


Jonniis
8/5/14, 11:08 AM
#48

Såg en annons på blocket för rätt länge sen att en rottweiler som var chippad o vaccinerad såldes för 500 kr, nästa dag stod det 5000. Så kan det gå. :D


Annons:
[Juel70]
8/7/14, 8:32 PM
#49

Jag fick min omplacerings hund för 1000:- och hon vart hos mig i flera år nu och många fler ska det bli.

Att hundstölder existerar är för att vissa hundraser  är lönsamma för tjuvar att stjäla och sälja helt enkelt.  Finns för och nackdelar med allt.

Ravynsfair
8/11/14, 3:10 AM
#50

Min första hund betalade jag en 20lapp för. 
Fick honom och hans saker hemkörda av ägaren som bodde 8mil bort.
Schäfer med stamtavla, 6år och 9 månader gammal som jag kände sedan 1 år tillbaka. 
Id-märkt och registrerad dock ej vaccinerad senaste tre åren. 
Det fixade jag, han kostade ju mig iprincip gratis. 
Vi fick 2,5 underbara år tillsammans. Han var och förblir min bästa vän.

Min andra hund betalade jag 2500kr för. 
Hittade annonsen via Blocket. 
Registerad, Chippad, Vaccinerad och Veterinärbesiktad. 
Han var 8,5 månad och bodde på ett omplaceringshem. 
Vi föll för varandra direkt, kärlek vid första ögonkastet. 
Fick genomgå 2 telefonintervjuver samt ange referenspersoner som de också ringde och intervjuvade.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[TeamGolden]
8/14/14, 1:05 AM
#51

pengarna var aldrig anledningen till vilken hund jag skaffade

Jycklos
10/14/14, 9:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Denne härlige kille köpte jag å sambon av en super-bra snubbe för bara 2000kr

Säljaren hade pappan till vår Tres som han heter så det va hans egen uppfödning, ( även tres mamma hade dom tidigare) Så i 3år hade han haft samma hem, ihop med pappan sin, Tres levde jättegott hos uppfödaren jim, men då tres alltmera  blev en duktig utbrytarkung, dom hade jättestor tomt och sprang fritt Tres och pappan sin så koppel va helt ovant  för han,  Hans fader var däremot en väldresserad  mogen vovve,  Allt som va ovant för Tres gick jättelätt att lära han, totalt lojal och lyhörd som få. Denne hund hade vi turen att hitta på blocket, tycker han lätt va värd det 10-dubbla som han kostade. 

Inget fel i att köpa hund billigt på blocket enligt mig men det SKALL vara från en säljare som är seriös och känner sin hund väl och vet vad för d söker i hundens nya hem. Många tyvärr skickar bara av sin hund till vemsomhelst bara det går fort har man ju märkt.

har ett riktigt Skräck exempel. när jag för 12 år sen svarade på en annons, en 4årig schäferhane. möttes på hisingen i gbg för att ta en titt  på  han, helt plötsligt hade jag blivit ägare till en hund jag visste absolut ingenting om för 1kr, på en parkeringsplats! genom brev kontakt jag tog med förre ägaren om varför han nöp varende joggare, cyklist m.m. morrade åt min 4åriga kusin och alltid vaktade sin mat oavsett om man va i samma rum som han.. det jag fick reda på, otroligt nog tyckte dessa människor att han inte alls hade problem-beteende eller va osäker,  Så mycket som han hade varit med om tidigare i sitt liv, varit i mer än 10 hem på foder. varav ett av dessa va hos en  7barnsfamilj. stackaren måste vart totalt sönder-stressad redan i sin allra första tid i livet.

Dessa personer borde man gett hundförbud!

Men sen finns det många som säljer billigt som är mycket måna om att hunden får det bra och ett gott aktivt hundliv. Dessa underbara människor får man inte glömma att de oxå finns, De som håller kontakten och kollar hur allt vart under hela hundens liv. 

Dessa månniskor säljer ju inte av sin vovve när man ses första gången utan tarsig tid att fundera nog över sina beslut. Och man har ju ansvar som köpare att faktisk vara säker på att kunna tillgodose hundens behov, och att kunna garantera ett stabilt hem, trygghet och att aktivt engagera sig.

Finns lika många oseriösa köpare som säljare tyvärr.. Man bör ju fråga så mycket som möjligt och föräldrarna, kullsyskonen, och uppväxten. ja om allt om hundens tidigare erfarenheter i livet.

Tjejen jag köpte hanen på bilden hade jag kontakt med i alla 9åren  han fanns vid min sida. Det kallar jag för en seriös säljare, Zero aka Kompis kostade 2500kr och köptes genom blocket. flera veckor efter jag fick se han första gången så blev han äntligen min.

[marianova]
10/14/14, 1:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Min lilla blandis mellan finsk lapphund o bordercollie hittade jag på blocket. Uppe i Arak, utanför Malå for jag och hämtade henne. 7500 köpte jag henne för. Vilket kanske är rätt mkt för en blandras? Men hon va värd varenda krona! Hon ha växt upp ute på landet i lugn och trygg miljö och det märks för hon är extremt trygg i sig själv och alla olika situationer. Både mamman/border collie och pappan/lapphund fanns i hemmet och va jätte trevliga hundar. Är mer än nöjd med min uppfödare till min fina tjej! :)

Jycklos
10/14/14, 5:06 PM
#54

Det var mig allt en riktigt roligt söt tös hon ser ut att vara =)

[Raubtier]
10/16/14, 9:20 PM
#55

Betalade ingenting, hon var en avlivningshotad valp utan några fel.

Annons:
Dalek
10/17/14, 3:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Blocket för 4000 kr en blandning mellan Schäfer, Labrador, Rottweiler och Golden 😃 Hon har aldrig krånglat med något. Så hon har sluppit veterinärbesök (förutom för vaccinering) 😎 Kan tilläggas att tanten är sju år ^^

Upp till toppen
Annons: