Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1483 ggr
Assasi
2014-04-29 20:36

Träna småhund (valp)

Vana av cocker och schäfer, men har aldrig tränat en liten hund, kommer få hem en chihuahua blandis.

Jag antar att att man kan träna vilken hund som helst oavsett ras och att det är olika svårighets grad beroende på hunden och dess ras.

Det skulle vara väldigt kul och intressant läsning hur ni går, har gått tillväga med era småttingar. Jag kanske har tränat på de sätt ni tränar och jag kanske får nya idéer och nytänkande!

Tack på förhand!

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

Annons:
FjantYoda
2014-04-29 23:20
#1

Min tränas väl som en vanlig hund, nästan! Enda jag tänkt på är att det är "svårare" att t.ex. berömma gott uppförande ute med godis för det är ju så förbannat långt ner till munnen! 

Däremot har jag fått använda lite mer konstiga lösningar för att lära min eftersom han är smart, envis, känslig och lite osäker och samtidigt lite "Jaha varför ska jag göra det för?" senaste hunden jag tränade nått med innan jag skaffade min var mammas engelsk springer spaniel som var mer åt det hållet att om man får godis så gör man vad som helst för att få det så är lite skillnad!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Cahira
2014-04-30 01:15
#2

Jag tränar gärna på soffa eller säng för att vara mer på "lagom" nivå utan att bryta ryggen på golvet när man ska vara på bra nivå med hunden under träning men annars så är det ingen större skillnad. Jag tränar med Klickerträning och positiv förstärkning oavsett storlek. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2014-04-30 09:00
#3

Jag är också van att träna främst större hundar, tränar lite småhundar med men inte lika mycket.
Så märkte skillnad nu när jag fick hem liten hund, fick ändra mitt tänk lite kring belöning mm. Man får kolla lite hur ens hund fungerar, och vad som fungerar på enskild hund :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2014-05-02 05:43
#4

jag har lärt mina små att belöningen kommer flygandes ;) Så här slipper jag böja på ryggen.

Assasi
2014-05-02 07:43
#5

Tack för dessa svar! Alla bra på sitt sätt, en del nytänk har kommit och några saker hade jag inte ens tänkt på i min fundering om hur jag ska träna en liten! Tack än en gång!!

Tar gärna emot fler förslag sätt  i bra sätt att träna en liten hund!

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

Mysisa
2014-05-03 08:44
#6

Det är svårt med timingen om man ska he godisbelöning. Antingen måste du böja /dig kasta godiset innan hunden gjort rätt för att hunden ska få godiset i rätt sekund och hunden får då kanske belöningen fast den gjort fel. Eller så får du ge godiset när hunden gjort rätt och då nästan hela tiden ge godiset liiiite sent om du ska böja dig/kasta godiset. Då får du en svårtränad hund. Jag berömmer mina hundar med rösten, ibland får dom godis som extra förstärkning. När jag tränar in ett nytt kommando så sänker jag mig till deras nivå, dvs jag sitter på knä för att kunna ge det där extra motiverande godiset i exakt rätt sekund.

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
lillvilda
2014-05-03 21:19
#7

Jag har 2 stora hundar och en dvärgpudel. Har haft stor hund och liten jack russel förut. Jag har tränat dom som en stor hund. Det som är kluriga tycker jag är att träna dom att gå fint intill och berömma med godis för de är så långt ner :-D

Man blir också lätt hotande mot en liten hund för att man lätt kan hamna böjd över hunden på ett annat sätt.

Annars är min lilla hund en stor hund tror han nog eftersom vi behandlar honom så.

Jag kör klicker träning med mina hundar oavsett storlek.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Assasi
2014-05-04 16:45
#8

tror min son får träna fot och gå fint då ;) haha så tar jag han om resten på nivå knä.

Alla inlägg har intressanta slag på sitt egna lilla sätt, det får ni gärna fortsätta med!!

Tack!

Att vara en krigshärdad hjälte är som att vara förälder i en bruten allians.

Upp till toppen
Annons: