Annons:
Etikettallmänt
Läst 1086 ggr
TwisterJ
2014-04-28 19:57

Hur ska jag göra?

Hallå där! 

Jag är 15 år snart 16 år och vill jätte gärna ha en hund. Förut har jag haft min brors hundar (chihuahua) två stycken. Dock fick jag inte alls göra så mycket med dem när jag var hund vakt. Jag är t.ex. väldigt mycket i stallet men jag fick inte ta med mig dem dit. Jag fick inte ta med de till olika ställen, ville göra väldigt mycket som att gå i skogen släppa dem på stora gräs fält där de kunde få springa runt. Och de kunde inte gå så långt samt var de inte busiga utan ville mer gå en sväng och in sen igen. Och ena chihuahuan var inte alls så trevlig mot andra hundar när den andra tyckte att de var jätte kul så då blev det också lite tråkigt när jag knappt kunde göra något. 

Så nu tycker min mamma att jag inte kan ha någon hund p.g.a att jag inte gjorde något med dem. Men jag fick liksom inte göra något med dem än att gå en sväng typ 1 timme och bara gå runt. 

Jag själv är en sån som behöver något som är mer aktivt och som passar att göra saker och sen även kunna vara med andra hundar, busa och kunna ta med överallt. Och efter som att under sommarlovet är jag mest ensam så har jag inte så mycket att göra och efter sommarlovet börjar jag på ett djurgymnasium så troligtvis får jag ha hund med mig. Och jag är mycket hund van då jag har varit med hundar och massa andra djur under hela min uppväxt i stort sätt.

Någon som har något tips på hur jag ska kunna övertala min mamma om att jag ska kunna få skaffa en egen hund? Då jag själv har sparat ihop så pengarna finns. Någon som vet vilken hund som skulle passa mig?

Annons:
Egycsaj15
2014-04-28 20:05
#1

En aktiv men ändå kelen hund är väl labbe:)

Therese.G
2014-04-28 20:19
#2

Får man fråga hur mycket pengar du har sparat ihop?

Du får tänka på att en hund kostar så mycket mer än inköpspriset.
Torrfoder och försäkring går på ca 800-1000 kr i månaden beroende på ras och foder man väljer.
Sedan får man lägga till koppel och halsband, leksaker, godis m.m

När jag var i din ålder ville jag väldigt gärna ha en hund också, och hade då sparat ihop för att köpa en hund .. men det blev aldrig av, och jag är så glad att jag väntade tills nu när jag är 23. Det är så otroligt mycket man inte tänker på innan man faktiskt får hem valpen.
T ex kommer du att orka med skolan medan hunden blir rumsren (upp mitt i natten och ut ca en gång i timmen), sedan ska h*n ensamtränas, passivitetstränas, koppeltränas och socialtränas.

För att visa din mamma att du klarar av en hund kan du ju simulera att du har en hund, dvs gå upp väldigt tidigt, ställa klockan så du går upp mitt i natten, gå ut en stund (5-10min) varje timme osv. Då känner du själv också om du faktiskt orkar.

Lycka till!

- Therese

Hundjägarn94
2014-04-28 20:51
#3

Du kan ju försöka ordna så att du får låna någons hund och ta hand om den. Det måste ju finnas fler i din bekantskapskrets än din bror som behöver hundvakt…

Ärligt talat så kostar det att ha hund och det är mycket jobb med en hund. Försök låna en hund så att du får ha den över en helg eller någonting, då får du känna hur det känns att ta hand om en hund. Om du prompt vill ha en egen hund, fundera över att ta en vuxen hund som första hund, om du lyckas hitta en omplaceringshund utan medföljande problem så är det väldigt skönt som första hund.

Egycsaj15
2014-04-28 21:26
#4

Vart bor du?:) du skulle kanske kunna låna våran hund en helg för och känna på hur det är:)

Cahira
2014-04-29 02:51
#5

Sheltie låter som en bra ras för dig. :) Du kan göra saker, den är följsam och den är lagom liten att ta med på t.ex. buss till skolan. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

TwisterJ
2014-04-29 11:03
#6

#3 Jag har tänkt på en vuxen hund ja och det tror jag blir bättre hos oss också. Har även varit hundvakt åt en annan hund förut (Golden retriver) och det gick hur bra som helst.

#4 Jag bor i Gävle :)

Annons:
Sandrantolv
2014-04-29 15:36
#7

therese.G hon skrev inte att hon ville köpa en valp.Det finns många fina och aktiva hundar som passar med andra hundar, jag har en Bordercollie blandning och han är välldigt aktiv och han älskar andra hundar och att leka och röra på sig,har börjat med agilty med honom,sen finns det andra hundar som labrador,kelpie,shafer och många andra hundraser som man kan köpa.Försök att förklara för din mamma om att du är stor nog att kunna ta ansvar för en hund, min mamma var alltid orolig att hon skulle få ta hand om hunden och jag bara fick göra det roliga.Kom ihåg om du ska ta med hunden sen mör du börjar på gymnasium så tänk på att han måste minst måste gå ut vart fjärde timme och det är mycket läxor.

TwisterJ
2014-04-29 21:25
#8

#7 Ja visst blir det läxor men jag är bara i skolan 3 gånger i veckan och de andra 2 är jag utan för skolan ex praktiserar eller gör något annat. Och sen är jag väldigt mycket i stallet och det gör att en hund ska kunna passa i den miljön också orka att hänga med då jag cyklar till och från stallet och de är några km och jag cyklar när våren börjar (när snön har smällt) tills snön lägger sig igen. Och jag är en person som lär göra massa saker för att bli av med min energi så jag behöver en aktiv ras gärna en medelstor till stor.

Någon som har något förslag på vilken hundras jag passar med? :)

Cahira
2014-04-30 01:13
#9

#8 Även små hundar orkar saker. :) Hundar är långdistansare. :) Men här är några fler alternativ:

Collie
Keeshond
Pinscher (standard)
Springer Spaniel (welsh eller engelsk)
Airedaleterrier
Schnauzer (standard)
Pudel (stor eller mellan)

Alla dessa raser älskar ett aktivt liv, är lugna nog att kunna ha på buss, i skola och i stall bland hästar utan att störa dom, men ändå inte så krävande att du inte ska hinna med skola, vänner, växa upp, flytta hemifrån, bo i lägenhet, hitta kärlek, jobb och kanske rent av skaffa barn längre fram när du växer upp. :) 

Sen om du vill ha en aktivare hund när du har stabil framtid kan du köpa en aktivare hund då, men jag rekommenderar att du satsar på en "lagom" hund med tanke på hur mycket livet kommer förändra sig för dig de kommande 15 åren. 

/Erfaren

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Egycsaj15
2014-04-30 01:21
#10

Labbe e nog passande:))

Proktologi
2014-05-02 13:23
#11

Hade aldrig köpt en labbe. Inte jakthund eller terrier överhuvudtaget. Jag rekomenderar hellre pudel eller molosser. Dom är enkla nybörjarhundar. Xolo är perfekta "gör vad du vill med" hundar.

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Cahira
2014-05-03 00:49
#12

#11 Molosserhundar äter mycket mat vilket kan bli svårt för ekonomin när hon väl flyttar hemifrån samt att de har rätt mycket problem med lederna vilket i sin tur kan vara motsatt för vad hon vill ha eftersom hon vill ha en som kan följa till stallet osv. Mest troligen cyklar hon och dessa molosserhundar brukar inte vara överdrivet glada i att springa vid en cykel. 

Plus att om deras familj inte helst vill ha hund just nu så tvivlar jag på att de går med på en bjässe. Speciellt om bjässen ska leka med chihuahuorna. Då är Xolo (som har en del jaktinstinkt kvar som du pratade om) eller pudel bättre alternativ. Speciellt då pudeln kommer i många storlekar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mysisa
2014-05-03 08:54
#13

Nu är jag nästan på vippen att låna ut en av mina hundar till dig så du kan bevisa för din mamma att du kan ta hand om en hund. Han funkar med alla hundar (om den andra hunden inte försöker käka upp honom) honom kan du ha lös och ta med till stallet och defenitift går det att aktivera honom mer än en timmes promenad om dagen. Han är snart fem år så han är "färdig" Han är en prazsky krysarik och ett bevis på att småhundar kan.

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Proktologi
2014-05-03 15:24
#14

13# Det var däääärför isis flyttade till mig!! Haha för att han annars skulle ha käkat upp fru toothless. Jag ska nog skaffa en prazsky när link och grisis har gått vidare om många år. Då ringer jag dig!

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Mysisa
2014-05-03 16:35
#15

Schhh, skvallra inte för alla om min mördarhund nu :P jag försöket ju få folk att tro att han är snäll. Gör det, om så många år har jag nog fått fart på min uppfödning så då kan du säkert få välja både kön ålder och pris på hunden. Men Grisis ska leva tills hon blir 20 så det är lååååångt in i framtiden

minavitas.wix.com/kennel

Proktologi
2014-05-03 17:21
#16

#15 Oja. Grisen ska leva tills hon är 45år minst! Link tror jag inte har många år kvar. Blandras-hoppsan-avel = dålig hund. Höfterna har börjat slacka :/ ska röntga om honom. Prazsky it is!!

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Upp till toppen
Annons: