Annons:
Etiketthunden-och-lagen
Läst 2218 ggr
redstaryena
2014-04-26 13:48

IGEN,HAR VI INGEN SOM REAGERAR!!!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ett känt vaktbolag i Malmö/Skåne vars hundar hyrs ut till massvis av företag. Speciellt nere vid hamnen finns det väldigt många. Dessa hundar fångade ganska snabbt min uppmärksamhet då dom ser helt hemska ut. 

Hur kan människor bara gå förbi alla dessa hundar utan att reagera!? Visst, det ligger lite avskilt men många som passerar när dom fiskar. Många föräldrar som har sina barn i olika verksamheter, måste även dom passera. Och annan trafik förekommer så klart. Jag får så ont i magen bara jag tänker på hur dom har det!! En hund kommer jag speciellt ihåg redan från förra sommaren, cyklade då förbi som hastigast några gånger. För han var den enda hunden som inte löpte amok när man åkte förbi.

När jag sedan en tid tillbaka  börjat gå förbi regelbundet på på väg att lämna och hämta min son , har jag  börjat "lära känna" honom lite och det är även han som är med på dessa bilder. Min mobil , en gammal nokia tar inte bra bilder, så kvaliteten är inget att hänga i granen men man ser ändå. 

 Det är så sorgligt att se honom så där och jag hör honom yla på långa vägar när jag sen går. Han är bara en utav de många som ser ut på detta vis. Har tittat mg omkring och det är samma vaktbolag som har samtliga hundar. 

Är inte så insatt i lagar och regler när det gäller vakt hundar men nog f** ska de inte se ut så här!! 

Hundkojan som man kan skymta i bakgrunden på bilden, är väldigt liten och vatten skålen har varit tom. 

Förutom en anmälan till länsstyrelsen (som jag anser inte alltid sköter sitt jobb) , vad kan göras? Vill dessutom ha mer kött på benen innan jag ringer eftersom dom annars kan vara nonchalanta. Vet någon nåt, får ni gärna kommentera. Ja annars också.

Jen..

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
redstaryena
2014-04-26 13:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

mer

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Aristarcos
2014-04-26 13:53
#2

Anmälan med bilder slår nog bättre än utan bilder, så de har något belägg för situationen. De kanske inte ens är medvetna om hundarnas situation. Jag ser tyvärr inte hunden så tydligt på bilderna.

redstaryena
2014-04-26 13:55
#3

Lade upp bilder på två hästar i ett annat forum som inte dom i heller såg friska ut. Där fanns det också människor som bara gått förbi. Vad är det med folk? Är det så här vi ska låta djuren behandlas i detta land, ja då är det illa!!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
2014-04-26 13:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

har en bild till.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
2014-04-26 13:58
#5

Ja du, dom bilderna som var på hästarna var dom inte intresserade utav. Fick vända mig till SHV så dom tryckte på. sÅ DÅLIGT!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

[Moa-]
2014-04-27 15:45
#6

Jag ser inte vad du tycker är så illa för hunden på bilden? Stor yta att röra sig på och koja som skyddar mot väder och vind, hade varit en dröm för många hundar. Sedan kan det givetvis finnas andra faktorer, men jag kan ej se vad du syftar på utifrån dessa bilder.

Givetvis skall hunden tillgång till vatten och få mat regelbundet, men att vattnet någon gång tar slut/välts ut innebär inte att en hund vansköts. 

Vakthundar är ju till för att se till att obehöriga ej gör intrång på området, så att de skäller på de som närmar sig är ju fullt naturligt och en del av deras uppdrag…

Annons:
redstaryena
2014-04-27 20:51
#7

Skärp dig! Vakthundar på företag som dessa har självklart stor yta.  

Jag hade en gammal nokia att ta bilder med. Men man ser klart och tydligt att han inte är i form för att springa en meter. Hans klor har kryllat sig på vissa tår. Ja du,det måste verkligen vara som i paradiset

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Maja2
2014-04-27 20:53
#8

Men … vad menar du att du vill ha mer kött på benen innan du anmäler, men blir vansinnig över att ingen annan anmäler?

redstaryena
2014-04-27 21:14
#9

Jag har varit i kontakt med LS djurskyddsenhet för bara ett litet tag sedan. (om nu inte alla visste detta, då det spridit sig som en löpeld)

Jag fick ringa flera gånger. Fick även svara på en massa frågor om väder och vind istället för om själva anledningen till varför jag ringde. Då önskar jag att jag kunnat lite mer om vad som gällde ,lagar och regler för just det "området" .

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Maja2
2014-04-27 22:07
#10

#9 Ursäkta, försöker bara förstå. Du har varit i kontakt med LS, men vill ha mer kött på benen innan du ringer?   Fast du har ringt flera gånger?

På bilderna kan man inte se att klorna kryllat sig, eller, jag kan inte det i alla fall. 

Självklart skulle jag anmäla om jag misstänker/har bevis på att någon missköter sina djur, men av de bilder du visar är det svårt att bevisa att hundarna är vanskötta.

redstaryena
2014-04-27 22:41
#11

Nej, du missförstår. Jag har haft med dom att göra nyligen men inte gällande detta

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
2014-04-27 22:50
#12

Alltså, jag måste vara fruktansvärt känslig. Jag vet att bilderna inte är bra men jag har försökt att tänka mig att jag är er , att någon annan tagit bilderna och att jag inte sett hunden i verkligheten, men ja jag tycker fortfarande inte att han ser okej ut. Shit jag måste nog härda mitt hjärta i så fall

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Viktor1111
2014-04-27 23:07
#13

Ja det måste du göra. Eller kan du dela med dig lite av det  hj❤️at   till oss människor också.

Annons:
Viktor1111
2014-04-27 23:22
#14

Hk

Maja2
2014-04-28 08:25
#15

#12 Ja alltså …. hundar som vistas ute mer eller mindre dygnet runt, kan ju se ruggiga ut i pälsen, utan att det är frågan om vanskötsel. Många av den här sortens hundar älskar sitt utomhusliv, och skulle definitivt vantrivas att vara instängda i lägenhet.

Honestyisdead
2014-04-28 09:33
#16

Istället för att gnälla över att folk inte reagerar så kan du ju anmäla det själv. Du har sett detta många gånger men gör inget åt det?

Jag ser inget konstigt med bilderna.  Ser inte klorna. Vad mer än klorna felar på hunden?

Maja2
2014-04-28 10:10
#17

Ts, eller så pratar du med de som håller hundarna? Man behöver ju inte lägga fram det negativt, utan mer ta reda på hur hundarna jobbar osv. 

:)

redstaryena
2014-04-28 11:01
#18

Jag vet hur dom jobbar. Dom lämnas där vid stängnings dax och hämtas innan det öppnas. Och bara för att de är vakthundar behöver dom väl ändå skötas om. Speciellt med den pälsen. Denna hunden har stora tovor som bad bollar och klorna gör att han har svårt att gå. Ska filma nästa gång jag är där. Tänk om jag hade gått ut bland folk med en hund som sett ut så här. Hade det varit okej? Om inte, så är det inte det väl inte okej bara för att det är en vakthund.. De trivs säkert med att vara utomhus men knappast att de behöver se ut så här. # 16 gnäller gör jag inte. Det var bara ett konstaterande. Och om du läser inlägget så står det att jag vill veta mer vad som gäller för vakthundar. #14 Hur vill du att ett djur som inte har det bra ska göra då? Lyfta telefonen och lämna in klagomål? Strejka? Eller sätta sig vid tangent bordet och mejla runt lite? Vad är ditt problem! Ja jag är känslig när det gäller djur men knappast okänslig när det gäller människor. Vart vill du komma? Eller är det bara kul att störa sig ?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Viktor1111
2014-04-28 11:15
#19

Jag vill inte komma nånstans. Fler än du får väl " konstatera " saker ? Och jo du är okänslig när det gäller människor. Det är allmänt känt.

redstaryena
2014-04-28 11:57
#20

#19 Visst får du det. Detta inlägget är nästan identiskt med ett annat. Bara att det då gällde hästar. Dom var gamla ja, och bara för det, ska man inte reagera? Jag har sett hundar från samma bolag som håller till på byggplatser. Och underlaget för dom hundarna att vistas på, är en massa glasbitar, brädor med spik, öppna brunnar osv. Ska man bedriva en verksamhet, där djur hyrs ut för jobba för oss människor, ska man ta hand om dom på bästa sätt. Tycker du utifrån bilderna att det ser ut som att det görs? Och det du påstår vara "allmänt känt" om mig, är inte sant. Kanske en gång i tiden hade jag kunnat hålla med dig. Men det handlade då aldrig om värnlösa människor. Barn och djur måste vi ibland ifrågasätta hur de behandlas, just för att de inte kan göra det själv. Och det gör jag ofta. Och barn är väl människor?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
Honestyisdead
2014-04-28 12:41
#21

20 men vad hjälper det hundarna att starta en tråd här inne? Agera istället och hjälp dom. DET är att reagera.

Jag ser som sagt inget fel på bilderna.  Men det kan bero på att jag sitter med mobilen och bilderna är små.

redstaryena
2014-04-28 13:59
#22

#21 Vad det hjälper hundarna? Nej ingenting tydligen. Fick inte svar på det jag undrade över ändå,detta är p.g.a att ingen vet kanske. Men jag tyckte det var värt att försöka. Ordets rätta betydelse för agera/reagera  , kan även vara det jag gör nu. För jag har rätt att ställa frågor och ha funderingar liksom du.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Viktor1111
2014-04-28 15:00
#23

#20 Ja barn är små människor och djur är djur. Jag är en djurvän men lika mycket en vän till människan. Sen kan du inte bli kinkig när du får lite motstånd. Kan hända jag irriterar dej och tycker det är kul men betyder inte att jag för den sakens skull har fel. Du får vara beredd på att inte alltid delar folk din åsikt

Maja2
2014-04-28 17:16
#24

Ts, bara utifrån bilderna kan man inte säga att hundarna är vanskötta, det är nog därför ingen direkt håller med dig

[Wraith]
2014-04-28 17:22
#25

Man kan se att hunden inte får tillräcklig med pälsvård, men om det skadar hunden (tex smärtsamma tovor, förhindrar normala rörelser, smutsig osv) är ju svårt att avgöra från dessa bilder.  De övriga faktorerna du nämner tex inget vatten, dåligt skydd osv är ju inget dessa bilder riktigt visar heller.

Men om det är så att hundarna saknar vatten, är toviga, långa klor osv så ska det såklart anmälas. Om du ser brister så dokumentera dessa med film och bild av bra kvalitet. Sen anmäler du, mer än så kan du inte göra. Om inget händer så kan du dock sprida detta vidare (med bevis), kontakta lokaltidningarna osv.

redstaryena
2014-04-28 17:29
#26

#23  Var nånstans har du uppfattat mig som kinkig haha.. ?

Klart att jag framhåller min åsikt men antyder ingenstans att andra måste tycka som jag. Står t.o.m  "Vet någon nåt, får ni gärna kommentera. Ja annars också"  

#24 Nej jag märker detta och vet du…..                                               det gör inget!! 

Måste finnas lagar och regler som ska skydda även vakthundar. Dom tål inte mer än andra och förtjänar mer än att se ut så här.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
2014-04-28 17:37
#27

#25 Ja det ska jag göra. Man kan inte gå jätte nära stängslet hos dom andra. Ett par stycken har faktiskt tagit sig ut därifrån och sen blivit påkörda på den stora vägen som går bakom hamnen. Men ska dokumentera så gott det går

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annons:
Viktor1111
2014-04-28 21:34
#28

#20 Jag vet vad det var för slags människor. Inte människor man skulle haft med sig hem till morsan. Jag vet att dom inte var hjälplösa men dom , precis som du, har kanske förändrats. 

Och tycker som Hera :  gnäll inte så förbaskat!!

Maja2
2014-04-28 21:59
#29

#26 Men om du fixar tydligare bilder kanske?

redstaryena
2014-04-28 22:37
#30

"29 ja, hade bara min gamla nokia till hands sist jag var där. Ska låna min sons nya galaxy och filma hunden men även miljön som den vistas i

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Maja2
2014-04-28 22:40
#31

#30 Ja gör det, för att visa upp för LS, för vi som sitter här lär inget kunna göra, men om du har filmbevis för vanvård, så måste LS agera.

[Forest]
2014-05-02 20:54
#32

Jag har vart stalltjej var på ena nuffe tiken ville mer eller mindre bo ute från våren till sensommaren. Hon hade lekstuga som hundhus hon var hur go som helst och visst såg hon ruggig ut i pälsen när hon fällde man kamma bort en säck hår varje vecka under ett par veckors tid. Men denna hund kan behövas kammas då den ser ut att ha svårt o tappa sin vinterpäls själv med. Låna sonen kamera för ta lite bättre kort och ta även på tassarna försök att ta flera helbilder sen de värsta du ser. Jag anser att även dessa hundar behöver vård som alla andra hundar.

Upp till toppen
Annons: