Annons:
Etikettbeteende
Läst 1044 ggr
amanduss
4/18/14, 8:47 PM

Hundmöten

Hejsan! 
jag tog mig ann en omplaceringshund på 4 år. Han är världens goaste och lugnaste, förutom vid hundmöten. 
Han är inte aggressiv på något sätt, utan han blir intensiv. 
Han drar i kopplet, och skäller oftast. 
Han blir okontaktbar.

Vi har testat olika grejor, men inget av det vi testat har fungerat. 
De metoder vi testat är: 

Avleda (börjar med det innan han ens sett den andra hunden) 
Gosa/Leka
Stanna och Sitta ner 
Skvallerträning
Gnagmöte
Gå åt sidan, så han får mer utrymme

Har ni något tips på hur man kan träna hundmöten med honom? 🙂

Du är otroligt saknad! <3

Annons:
Em_
4/18/14, 10:11 PM
#1

Hur har ni skvallertränat? I början kan man stå i en park eller något och bara titta på hundar som går förbi. Om man gör normala rakt-på möten innan hunden är bra på att skvallra klarar den oftast inte det om den har svårt för möten :)


amanduss
4/18/14, 10:37 PM
#2

Tack för svar! 🙂

jo, skvallertränat har vi gjort endel, genom att just stå och kolla på andra hundar som går förbi (på ca 10m avstånd) 

Och då går det bra. 

Problemet är bara att han är väldigt kräsen, han vill inte ens ha kött när man går förbi hundar. 
Så jag vet inte riktigt hur man ska jobba vidare på skvallret, i och med att han knappt vill ha godis

Du är otroligt saknad! <3

Em_
4/18/14, 11:01 PM
#3

Har du testat leksak? Boll på snöre, kamprep, kaninskinn… Är han alltid kräsen eller vill han äta om han är ännu längre bort från andra hunden? 

Det finns kurser som bara handlar om hundmöten, det kanske kan vara något? Eller försök träna möten med en hund ni känner. Är de vana att umgås blir det mer odramatiskt än att möte en främmande hund.


AnneN
4/18/14, 11:25 PM
#4

Hur länge har du haft hunden och hur lång tid har du provat varje metod?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sandrantolv
4/19/14, 4:52 PM
#5

Försök få hunden att att koncentrera sig på dig ta nått godis och belöna honom när han bara har blicken på dig och då belönar du honom.Om du själv blir blir upphetsad och skriker på hunden att få honom att sluta då kanske det bara bli värre.Belöna honom när han gör rätt.

[Akilles1]
6/13/14, 7:24 PM
#6

Eller så skippar man godiset helt och hållet och testar att i tid säga till hunden att vi inte bryr oss om den andra hunden.. Det funkade för mig jag testade också Skvallerträning under en lång period och började med att vistas i parker och se på när hundar på avstånd passerade. Skvaller träningen fungerade inte alls. 

Träna på hundar man känner testade jag med och det fungerade utmärkt på dom hundarna man tränat med.

Jag va tvungen att ta tillfället i akt och träna i vardagen på främande hundar och inte själv lägga minsta fokus på den mötande hunden utan bara bestämt visa min hund att han inte får bry sig om den andra hunden och den metoden kom jag längst på…

Annons:
Fialialej
6/22/14, 4:07 PM
#7

#6 hur, mer exakt, säger du till hunden att inte bry sig om den andra hunden?

"På natten är alla katter svarta"

[Akilles1]
7/12/14, 10:35 PM
#8

Ja det är väl olika jag petade till min hund i sidan innan han började över engagera sig i den andra hunden. när han istället sökte kontakt med mig eller nosade eller gjorde något annat istället för att engagera sig i den andra hunden berömde jag honom.

Upp till toppen
Annons: