Annons:
Etikettbeteende
Läst 1800 ggr
[mitzylinnea]
3/8/14, 5:25 PM

Stjäl mat..

Våran hund har börjat stjäla mat från bordet, speciellt vardagsrumsbordet. Han blir 5 till sommaren, och han vet sååå väl att han gör fel. Idag snodde han en macka på min mosters sängbord. Dom har en egen hund oxå, men hon va med mig då och våran hund va där. Sen kom han in i mitt rum (ja tänkte ju inte nått speciellt på de, ingen visste att han hade varit där) 

Sen kom min moster in och satte sig vid hans bädd och sa: "vad har du gjort?" Då hade hon märkt att de saknades en hel macka, en prickig korv från den andra sen så låg de gurkskivor i sängen.. 

Då blev han underlägsen, kröp ihop och typ små skakade på nått sätt (aldrig att vi skulle slå/göra illa honom) 

Så då visste vi ju att de va han. Vad gör man? Hur gör man? 

Tacksam för svar! 🙂

Annons:
Maja2
3/8/14, 6:38 PM
#1

Lämna aldrig  mat framme som han kan få tag på.

Fialialej
3/8/14, 7:03 PM
#2

#1 även om man är noga med att inte lämna saker framme så händer det att man missar/glömmer och då vill man antagligen inte att hunden ska kasta sig över den så snart man vänt ryggen till.

Jag har tyvärr inget tips att komma med. vi har samma problem med vår hund. håller gärna koll här.

"På natten är alla katter svarta"

Maja2
3/8/14, 7:05 PM
#3

Om man missar/glömmer, får man kanske stå sitt kast?!   :)

Fialialej
3/8/14, 7:17 PM
#4

Jag tycker att det är bättre att hunden vet att den inte får ta saker på bordet än att man ska behöva gömma allt ätbart. Att stå sitt kast kan ju i det här fallet innebära att hunden avlider om man har riktig otur, och det är inte riktigt rättvist tycker jag, om det iatället går att lära vovven vad man får och inte får äta.

"På natten är alla katter svarta"

Maja2
3/8/14, 7:21 PM
#5

#4 Lycka till :)

Själv tycker jag att det är mitt ansvar att aldrig någonsin lämna något framme som min hund på något sätt skulle bli sjuk eller dålig av, ifall den fick tag på. Det är min grundfilosofi. Att jag sedan kan lämna mat framme på vardagsrumsbordet som är i samma höjd som hundarnas huvuden, när jag går in i köket, eller går på toa, är en annan sak. Skulle jag lämna lägenheten skulle de förmodligen äta upp det som ligger på bordet. Jag ser ingen som helst anledning att jobba med saker som jag enkelt kan avvärja, dvs lämnar inget ätbart framme :)

Fialialej
3/8/14, 7:29 PM
#6

Vaddå lycka till?

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Maja2
3/8/14, 7:35 PM
#7

#6 Jag menade Lycka till med att lära hunden vad den får eller inte får äta, när den väl börjat stjäla mat, och att lämna det upp till hunden att inte äta något den kan dö av. DET är orättvist tycker jag, att lämna framme saker som hunden kan dö av, när man vet att hunden stjäl mat. Varför ens utsätta hunden, och en själv?  Det är så himla lätt att lära sig själv att inte lämna saker framme :)

[mitzylinnea]
3/8/14, 8:18 PM
#8

Inget OT! Ville ha hjälp med hur vi ska få han o sluta, 

Han är korsning mellan tibetansk terrier, cotton, shi tzu och power puff. Så bordet är inte i höjd med hans huvud utan han hoppar upp i soffa/säng och går sedan upp på bordet.. 

Sen har jag en lillasyster på 2 år som lägger sin mat på bordet ibland, då ska inte hunden gå o äta upp de. Så resonerer vi, de som är i hans skål är hans (förutom godis eller nått man ger honom ibland) och de som är på bord är vårat. Han började med dehär beteendet för typ 6 mån sen.

vallhund
3/9/14, 2:39 AM
#9

Ju oftare han lyckas självbelöna sig, desto snabbare lär han sig att det går. Att straffa/skälla ut en hund i efterhand är ingen idé, den blir låg för att man skäller på den, hundar har inte den kognitiva förmågan att kunna koppla ihop smörgåsstölden med att någon skäller på den efter att den redan ätit upp smörgåsen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[mitzylinnea]
3/9/14, 8:39 AM
#10

Men han måste ju förstå de eftersom att han gick direkt till sin bädd (vilket han aldrig gör, han brukar gå ett varv eller komma upp i sängen) o på en gång han såg henne började han skämmas. 

Mamma har tagit han på bar gärning en gång och då sprang han och gömde sig under sängen i typ 1,5 h. Så ja tror att han vet vad han gör för fel.. Samma när han har varit ensam hemma och bara inte kan motstå ett lipsyl, 

Han brukar komma och hälsa, men när han har varit dum så kommer han inte utan då ligger han på sin bädd och skäms…

Maja2
3/9/14, 9:20 AM
#11

Vad har ni provat hittills?

[mitzylinnea]
3/9/14, 9:24 AM
#12

Eftersom att vi har sett han på bar gärning 1 gång så blev de ju att vi lixom ropade på han så att han blev lite rädd, en reflex reaktion och rädd blev han. Men han har inte slutat… För de enklaste är väl egentligen att skrämma dom från att ta maten? eller ska man prova nått annat? (menar inte skrämma ihjäl, men ni kanske fattar vad ja menar)

Maja2
3/9/14, 9:54 AM
#13

#12 att skrämma en hund för att den ska lära sig, märker ni ju själva att det inte fungerar. Hunden lär sig inget alls på det. Skulle den lärt sig att inte äta smörgåsen eller lypsylet, så skulle den inte göra det. Resultatet blir bara en rädd och osäker hund.   Att han ligger under sängen, eller lägger sig i bädden och blir rädd och osäker, handlar INTE om att han vet att han gjort fel. I sin värld har han ju gjort rätt, eftersom han blev belönad, dvs åt upp smörgåsen.  

Jag har så svårt att förstå varför man prompt ska ha synen att: Hunden SKA inte äta "våran" mat, som ligger på "vårat" bord. Bevisligen gör hunden det. Varför inte se till att aldrig lämna något ätbart framme, för att undvika konflikter? Sen, om 2-åringen lägger en mackbit någonstans så att hunden äter upp den. Vad gör det?

Annons:
vallhund
3/9/14, 11:36 AM
#14

#10 Hundar kan inte skämmas, däremot är de fenomenala på att läsa oss o våra känslor o stämningslägen, en arg person försöker man få att den liten o inte vill starta en konflikt: Lugnande signaler.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[mitzylinnea]
3/9/14, 2:22 PM
#15

#13 skulle du vilja att din hund åt upp din macka du la på bordet när du skulle hämta en sak? Tror ja knappast, 

Samma för oss! Vi vill inte att han ska äta upp saker som ligger på BORDET. Dehär är nått han började med för 6 månader sen! 

Får ja inget bra svar utan bara några andras åsikter så kan vi lika gärna låsa tråden, tycker inte att ja kommer nån vart. Då får vi hitta en lösning på ett annat sätt

(min ton är neutral)

Maja2
3/9/14, 5:49 PM
#16

#15 Om du VET att din hund tar din macka, varför då lämna den på bordet?  Lägg den nånstans där hunden inte kan nå den, om du måste lämna bordet. Det är nog det enklaste, och skapar minst konflikter, nu när din hund såpass länge lärt sig att det lönar sig att knycka mat.

[mitzylinnea]
3/9/14, 6:02 PM
#17

Han fyller 5 och har börjat nu, vet inte exakt hur länge sen de va, men 5-6 månader som ja sa. Kan va kortare tid. 

Kan admin låsa tråden tack? Får lösa de på ett annat sätt, Men tack endå! 🙂

AkaiTsuki
3/9/14, 8:49 PM
#18

Annars har jag hört att man kan träna genom att lämna något gott framme och sen när han nosar på den komma med någon annat gott liksom för att distrahera och detta skulle sluta med att när hunden ser en macka eller gott på bordet kollar han efter matte/husse för något ännu godare 

Dock så har jag ej prövat denna metod utan bara läst om den i en artikel om postiv bestraffning

//Joanna

Ison
3/18/14, 1:36 PM
#19

Min hund snor också mat och härjar runt om han är missnöjd. Vi har alltid varit väldigt fysiska med honom och lekt med hundspel inne. Men inte fören jag började lägga spår 3-4ggr/vecka och har får ordentligt med ben att tugga på så blev han nöjd och harmonisk hemma. Kan ju kanske vara samma i med eran hund? Om inte så får man nog bara plocka undan maten så den inte får i sig något olämpligt:)

[Majbot]
3/21/14, 12:33 PM
#20

Har kommit på min hund då han har varit på väg mot min tallrik på det låga bordet i vardagsrummet. Har då markerat på skarpen. 

Markerade även när han satt bredvid mig i soffan och jag skulle ta ett tacochips mot munnen och han försökte nafsa sig till det. 

Han får mycket ben att tugga på för övrigt och han tar i dagsläget inget som inte är hans(köttiga ben eller mosad köttfärs som han får i skål). Han har aldrig snott heller utan som sagt, bara 'varit på väg' till att sno.

Annons:
Upp till toppen
Annons: