Annons:
Etikettbeteende
Läst 802 ggr
ozzybozzysmatte
3/2/14, 2:06 AM

han reagerar inte på haltin längre

min hund Ozzy har haft halti i kanske ett och ett halvt år. men nu har han börjar "koppla bort" den. han lixom spänner hela nacken och halsen mot bringan och tar stöd och blir för stark och bara älgar på. försökt få kontakt med honom, men nu på sista tiden har det inte gått så bra. när han ser hundar nu har han börjar ruska ilsket på huvudet, för att komma loss haltin. Känns inte som om han är sej själv. vill inte att han ska få skador i nacken men han är väääldigt stark utan haltin. någon som har ett tips? 🙂

Annons:
[postmortum91]
3/2/14, 2:30 AM
#1

fast haltin ska väl egentligen bara användas för träningsmedel?
Så du har nog använt det för länge och skulle ha tränat mer med det och tänka långsiktigt. Dessvärre har jag inget bättre råd än att börja träna honom på att gå fint i koppel.

ShitGoose
3/2/14, 3:05 AM
#2

Testa VGW-sele?

Medarbetare på Sphynx iFokus

CatchFatch
3/2/14, 3:06 AM
#3

Jag använder sele på min hund. Jag upplever att jag får mer kraft att hålla emot då.

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Maja2
3/2/14, 9:29 AM
#4

Jobba mer med kontaktövningar och andra aktiviteter så att du får en bättre relation med hunden, så att den Väljer att vara följsam. Många fokuserar Bara på själva promenaderna, men om man jobbar med det övriga så blir promenaderna i koppel bättre av sig själv.

Vad är det för ras/raser? Hur gammal? Hur aktiveras och motioneras hunden?

ozzybozzysmatte
3/2/14, 2:14 PM
#5

#4 det är engelsk setter, schäfer, flat coated retriever, tax, berner sennen och border collie. Han är 5 år gammal. Långa promenader, lite agilityträning, lite lydnadsträning osv.

Fridaaaa
3/2/14, 2:24 PM
#6

Som andra sagt, halti är ett hjälpmedel och bör inte användas för lång tid.
Kanske ta hjälp av någon kunnig? Ibland kan man bli hemmablind eller loost på idéer hur man ska gå till väga.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
ozzybozzysmatte
3/2/14, 2:28 PM
#7

#6 ja, problemet är att det inte är jag som bestämmer vad han ska ha och inte för det är hela familjens hund. jag sa från början att jag inte ville ha halti hela tiden men det är inget för mej att bestämma

Fridaaaa
3/2/14, 2:52 PM
#8

#7 Fast du behöver ju inte gå med halti om inte du vill? 
Bästa är att träna bort så att han slipper ha haltin. Skönast för er och hunden

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ozzybozzysmatte
3/2/14, 2:54 PM
#9

#8 jo, säger mina föräldrar att jag ska det så är det bara att rätta sej efter det de säger. Kan inte göra så mycket åt det, som jag önskar att jag kunde.

Maja2
3/2/14, 3:35 PM
#10

Det var en salig blandning av olika arbetande hundar :)   Prova aktivera honom mer? Mer nosarbete och mer mental stimulering? Klövjeväska på promenaderna?

eledabi
3/21/14, 9:10 PM
#11

Min hund var så också. Men jag lärde mig att så fort han drar då stannar jag så han tänker "Om jag drar då ska jag ingenstans". Sen han är tvungen att gå tillbaka till mig, då går vi igen. Hundarna har ingen problem att dra, de får ingen ont, och att dra blir bara en del av promenaden. När han har lärt sig dett då köpte jag en VGW-sele och gör samma sak när han "drar" för mycket, också om det inte känns pga sele. Jag tycker att det är fel att lägga allt på sele/koppel och inte försöka med träning först. Man ska inte hålla emot hunden, man ska ger dom en uppgift.

När han ser andra hundar ger hunden en lätt uppgift som han kan bra och belöna honom, så han blir stimulerad och inte crazy.

Upp till toppen
Annons: