Annons:
Etikettaktiviteter-allmänt
Läst 969 ggr
Fridaaaa
2014-02-28 10:16

Morgonträning :)

Tränar både röst och handkommandon, fördelar att de kan både och så långt det går tycker jag :)

(bjuder på mina "snygga" slappekläder haha)

Om någon reflekterar över något eller så, kom gärna med tips :) Öppen för mycket :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sofy
2014-02-28 11:40
#1

Så söt hon är! Jag tänkte på att hon tittar på godiset och inte på dig.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Fridaaaa
2014-02-28 11:53
#2

#1 Ja hon är tokig i godis, för och nackdel kanske 😉
Men vi brukar träna utan godis med, och brukar fungera bra. Så brukar variera med godis och beröm när vi tränar. Leksak går inte, då tappar hon fokus helt.
Tips hur jag ska få henne att fokusera mer på  mig än godiset?
Behöver ju ha godiset nära till hands vid beröm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofy
2014-02-28 12:44
#3

Jag klickertränar ju in allt med min hund så jag känner mig nästan handikappad att träna och ge tips utan klicker men jag ska försöka😃

Den första regeln jag har i min hundträning är att aldrig ge godis när hunden tittar på godiset! Vänta hellre en sekund så hon tittar dig i ögonen och undrar varför hon inte får sitt godis sedan blir det en vana att hon inte får sin belöning utan kontakt.

Det fungerade bäst på min Siberian husky som var urkass på kontakt. Sedan är det bara att ställa högre krav när hon fattar poängen. Ett annat tips som fungerar bäst för min hund är att ha godiset i handen bakom ryggen då verkar just min hund fokusera sig bättre på kontakten samtidigt som han utför saker än om jag har det liggandes någonstans. Kanske värt att testa om ni inte redan gjort det?

Kontaktträning, mer avancerad kontaktträning och kanske blanda in några trix hon redan kan i kontaktövningarna så hon förstår att hon ska ta kontakt med dig för att få sin belöning.

En rolig sak jag gjorde med min sambo var att jag tränade med Ezio och han rullade iväg godisarna mot oss. Då hanterar jag inte godiset alls så det finns inga händer att följa eller godis att kontakta och min sambo och jag fick en rolig grej att göra ihop med våran valp. Sen vet jag inte hur effektivt det är då vi bara gjorde det som en rolig grej.😛

Fy nu blev jag påmind över att jag måste träna kontakt med Ezio utomhus med störning av småfåglar😕

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Fridaaaa
2014-02-28 12:46
#4

#3 Tack för tipset! Ska tänka på det. Man blir lite hemmablind också ibland. Men ska helt klart testa det ikväll sen! 👍

Lycka till med träningen 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
2014-02-28 21:44
#5

Jag tycker att det ser jättebra ut faktiskt, och tycker inte alls att hon bara fokuserar på godiset. Hon ligger ner utan att studsa upp, även när du sträcker upp handen till bordet för att hämta godiset. Bra jobbat Frida

Fridaaaa
2014-02-28 21:59
#6

#5 Tack! 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Maja2
2014-02-28 22:07
#7

Nästa steg skulle jag isf tipsa om är att du står upp när du ger kommandot, för att öka svårighetsgraden :)

Fridaaaa
2014-02-28 22:09
#8

#7 Ja sitt går bra när jag står men inte ligg ännu, så får bli nästa steg sen 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
2014-02-28 22:12
#9

:)

Fridaaaa
2014-02-28 22:17
#10

#9 Fast behöver tränas med mer störning och så, sitt. Går bra hemma men på stan går det bara ibland men träning träning 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
2014-02-28 22:36
#11

#10 självklart, men det är tillräckligt att träna hemma till en början. I olika rum, när du står, när du ligger ner på golvet, när du vänder ryggen till och ger kommando. Det finns MASSOR med olika störningar att träna hemma, innan man ger sig ut på stan för att träna :)

Fridaaaa
2014-02-28 22:38
#12

#10 Precis 🙂 Utmaning men roligt samtidigt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: