Annons:
Etikettallmänt
Läst 2546 ggr
Fridaaaa
2014-02-21 10:47

Snart kommer fästingarna

Hört på olika håll att de redan börjat komma, sluppit det här än så länge men man vet aldrig.

Vad använder ni för fästingmedel/halsband till era hundar?
Funderar på vad jag ska ha till våra sen när fästingarna kommer igång. Använd petwise innan till den stora, första gången för den lilla. 
(scalibor och de på apoteket går helt bort för våran del, för mycket gifter)

Bärnsten och b-vitamin biter heller, fått tips om det innan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sofy
2014-02-21 16:55
#1

Jag funderar på att prova BÄRNSTENSHALSBAND till min dåre, främst för att de är så vackra men förhoppningsvis fungerar de också.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Fridaaaa
2014-02-21 17:10
#2

#1 Hoppas du har turen att det fungerar 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zabelle
2014-02-21 17:22
#3

Skudo Pet fungerar och är giftfri!

http://animail.se/fastingavvisare-skudo-pet.html?gclid=CP6fuZvQ3bwCFeLNcgodh20AQA

BÄRNSTENSHALSBAND har vi provat och det fungerade inte alls! För oss var det bortkastade pengar.

Zabelle   

Fridaaaa
2014-02-21 17:24
#4

#3 Ja jag har fått det rekommenderat men våra hundar har inte halsband/sele på sig när vi bara är hemma i trädgården 😕 Så behöver helst ha något som de kan ha både på promenader och hemma i trädgården.
Sedan är de ganska dyra med, när man ska ha två st. Sett billigare varianter men vet inte hur bra dem är?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zabelle
2014-02-21 18:46
#5

#4 En kompis provade en av de lite billigare brickorna, hennes hundar fick fästingar ändå.
Jag kan hålla med om att de är dyra, men om man ser till hur dålig hunden kan bli och hur dyrt det kan bli om hunden får borelia så vågar jag inte chansa. Här är väldigt mycket fästingar.

Vi har provat Fixodida (tror det heter så) det fungerade 1:a året men helt utan effekt nästa säsong.

Inte lätt att hitta något som både är giftfritt, fungerar och är billigt.

Zabelle   

Fridaaaa
2014-02-21 18:49
#6

#5 Ok, jo men om det inte skulle fungera på våra hundar så är det pengar i sjön och det har jag inte råd med när det gäller nästan 300kr/sån bricka 😕 Samt då att hundarna inte har halsband/sele på sig i trädgården tyvärr av flera olika anledningar.

Ja det har jag kollat på, men det skulle bli svindyrt till en så stor hund och en liten hund tyvärr. 

Ja det är svårt, behöver inte vara billigtbilligt om det fungerar. Men inte råd att köpa något dyrt om det inte fungerar, eftersom det måste införskaffas något annat då om det inte fungerar och då blir det mycket utgifter 😕 så behöver ha något som fungerar på majoriteten av hundarna så att säga, så man vet mer säkert 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Maja2
2014-02-21 22:53
#7

å gud, va bra att du säger det! Jag har ju flyttat från ett ställe där det inte finns fästingar överhuvudtaget, vet inte hur det ser ut här. Ska höra med grannarna.

Fridaaaa
2014-02-21 22:53
#8

#7 Alltid bra att kolla upp så man vet 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maja2
2014-02-21 22:56
#9

#8 Absolut!! Jag flyttade hit i maj i fjol, och har inte sett någon fästing än, men kan ju ha haft tur.  :)

Fridaaaa
2014-02-22 10:09
#10

#9 Ja man vet aldrig 😛 Vi har lite olika år till år här, kanske samma där?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sarae
2014-02-22 10:45
#11

Jag tänker använda Seresto vet. i år igen till mina hundar. Fungerade strålande förra året. En enda fästing på hela säsongen trots att vi vistades i fästingtäta områden där bekantas hundar samlade på sig fästingar som kardborrar, och det var efter att hon hade varit halsbandslös i två veckor då hon tappade halsbandet och sen glömde jag sätta på det när jag väl hittade det. Inga reaktioner.

seba
2014-02-24 11:00
#12

Vi använder Frontline-droppar på 3 av våra hundar, de små. De större använder vi Scalibor-halsband.

Funkar hur bra som helst, ingen av hundarna får en fästing så länge medlen har verkan kvar! *peppar peppar*

exitingsvillemo
2014-02-24 21:44
#13

Jag plockade fästingar för fullt här, enda in i Januari så vi har haft ca 1,5 månad fästingfritt sedan mars-april förra året… Hoppas dom små äcklen har planer på att sova en stund till…

Frontline är hittills det enda som fungerat på både katter och hundar, så det blir det i år igen. 

Scalibor kommer jag aldrig testa på mina djur efter att ha sett så många hundar bli extremt dåliga av halsbandet.

Annons:
zabelle
2014-02-25 07:30
#14

Varken Scalibor eller Frontline känns som ett alternativ för mig.
Jag vill ha något som hunden inte mår dåligt av. När man läster att små barn inte får klappa hunden och att hunden inte får sova i närheten av en när man använt dessa medel, då skulle jag inte heller utsätta hunden för det.

Min förra hund höll på att dö när hans första ägare använde Frontline på honom, vissa raser är känsligare än andra har jag lärt mig.

Zabelle   

seba
2014-02-25 22:28
#15

#14 Det funkar tyvärr inte på alla nej, våra klarar det. Den minsta får medlet för katt eftersom hon väger 1,7 kg, de andra två (6 kg) använder droppar som är för de minsta hundarna.

De större hundarna (12 och 25 kg) använder halsband som är anpassade för dem.

Vi har tur tror jag, ingen reaktion från nån av dom =)
Och att barn inte ska klappa dem är lite överdrivet, efter 1 dygn har det gått in i pälsen och ska vara ofarligt för barn. Vi har aldrig haft något barn som reagerat på nån av våra hundar.

vallhund
2014-02-27 02:22
#16

Jag har använt ExSpot i alla år utan problem.

#14 Vilka raser är känsligare i varför?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

zabelle
2014-02-27 08:21
#17

# 16 Vissa Collie har en defekt gen, MDR1 (dock inte alla) som gör att de kan bli väldigt sjuka av vissa fästingmedel och avmaskningsmedel. http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/fastingmedel-efter-biverkningar http://www.collieinfo.dantos.se/Sid_Mer_MDR_1.htm

Zabelle   

vallhund
2014-02-28 01:52
#18

#17 Aha, var det det som du menade. Bättre info finns på http://www.silken.windhound.com/index.php?option=com_content&view=article&id=61&Itemid=102

Därifrån tar man sig lätt till en lista med vilka preparat som man vet är skadliga för dessa hundar, bäst är ju att testa sin hund om den tillhör de kategorier där genmutationen förekommer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ison
2014-02-28 07:06
#19

Till min hund använder jag frontline och BÄRNSTENSHALSBAND. Både han och jag är som fästing magneter.. Jag är vaccinerad mot tbe, vet inte om han är de kan hundar få det av fästingbett? När jag hade hästen kvar som va otroligt känslig för färdiga medel, så kokade mamma 1 liter vatten med en burk rosmarin och 1 burk timjan. Sen fick det dra över natten sila vätskan och press i saften från 1 citron. Kan vara värt att testa:) man måste spruta på så fort djuret badat och liknande för det sitter ju inte kvar men är inga konstiga kemikalier i och funka på henne iaf:)

zabelle
2014-02-28 07:28
#20

#18 Tack, det var en bättre länk :)

Zabelle   

Annons:
vallhund
2014-02-28 12:52
#21

#20 Så lite så, jag har följt Starcastles arbete med detta sedan start, jag tillhör en generation som hade BCs på den tiden då veterinärer vägrade spruta rävskabbsdrabbade BCs med Ivomec.

Vad jag förstått är ursprunget en genetisk mutation hos en tik i UK som levde vid förra sekelskiftet, minns inte rasen. Intressant är att mutationen är vanligare hos Aussies än hos BCs.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

zabelle
2014-02-28 15:27
#22

# 21 Jag har läst någonstans att även Shiba och Akita är känsliga för vissa ämnen, men minns inte riktigt om det var av samma anledning.

Zabelle   

Hiro
2014-03-01 00:01
#23

Vi har använt Frontline åt våra hundar och det funkar fint

Fridaaaa
2014-03-01 08:53
#24

Jag vill gärna ha tips på giftfria alternativ som fungerat för er 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

exitingsvillemo
2014-03-02 21:13
#25

Plockade fästingar på katterna idag… Vi fick vara ifred drygt en månad den här säsongen… Äckliga skit-kryp!😡

Djurälskaren87
2014-03-03 00:47
#26

Också använt frontline o inte märkt ngt alls som tur är

Fridaaaa
2014-03-05 17:43
#27

Hoppas inte fästningarna kommer än här, inte sett på hundarna eller katterna som tur är än.
Men letar efter bra mot fästningar redan nu, lika bra! Glad

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sofy
2014-03-15 22:15
#28

Tittat lite på giftfria alternativ och funderar mellan Fixodida ZX, Petwise fästinghalsband som är giftfria, Tic-clip bricka eller kanske testa Dogmans billigare variant av Skudo petten. Känner mig lite borttappad i fästingmedeldjungeln🤔

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Fridaaaa
2014-03-16 08:03
#29

Peetwise halsband har jag testat, fungerade sådär.

Sån bricka hade varit bra, men kan vi bara ha på promenader, är synd (mina har aldrig halsband/sele på tomten nämligen), hört många som varit nöjda med dem.

Hmm ja det är verkligen en fästingmedeldjungel, det kan jag hålla med om! #28

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: