Annons:
Etikettvalpar-avel
Läst 1894 ggr
Noella
2/9/14, 7:47 PM

Sökes Golden/Border hane för avel.

Hej! Jag har en tik på snart 3 år som jag gärna vill ta Valpar efter. Hon är en helt fantastisk liten tik. Vaken, alert, mjuk följsam, lydigt, glad, barnvänlig, håller sig på gården. Hon löper nu i början av februari så troligtvis så är det försent för den här gången. Om ingen hör av sig på momangen och det stämmer perfekt. Jag söker en trevlig hane med samma blandning. Hör av dig om du har några tips. Vi finns i skogen mellan Norrköping och Nyköping. Vet någon en vacker hane i närheten av oss så skulle vi gärna få kontakt med honom. Vänliga hälsningar Noella.

Annons:
minbebis
2/9/14, 9:11 PM
#1

Är hon höftröntgad?:)

Noella
2/9/14, 9:55 PM
#2

Nej det är hon inte. Och nu har jag pratat med en vän som är veterinär, hon menade att ny forskning kring de belagda positiva effekterna man får i ett första led blandras så som minskad risk för höftledsfel etc. går förlorad om man blandar samma raser igen. Hm..

Noella
2/9/14, 10:32 PM
#3

Men egentligen handlar det förstås om att bara ta Valpar efter dokumenterat friska individer. Vad har du själv för ras?

Mysisa
2/9/14, 10:34 PM
#4

#2 Det stämmer som din vän säger. Men höftledsfel går inte att avla bort ens med första generations blandras, parar du en dobermann med D höfter med en schäfer med D höfter så får inte valparna bra höfter bara för att dom är blandraser. Att första generationens blandras kan bli friskare beror på att det blir en utavels effekt, mamman och pappan bär inte på samma gener (alla renraser är mer eller mindre inavlade) så därför blir det inte dubbel uppsättning av en dålig gen. Men har båda föräldrarna dåliga höfter, då blir det ju iaf dubbel uppsättning av dålig gen. Hoppas du fattar vad jag menar, ser att det ser snurrigt ut nu när jag fick ner mina tankar i text

minavitas.wix.com/kennel

Noella
2/9/14, 10:49 PM
#5

Tack. Jag försöker förstå. Höfter D. är det en gradbeteckning på en typ av höftledsfel som Schäfer och Doberman har gemensamt?

Mysisa
2/9/14, 11:05 PM
#6

A höfter = friska höfter B = halvdåliga C = dåliga D = skrothöfter Betäkningen går att använda i alla raser. Vanligast är dock att man röntgar större raser, därför tog jag två större raser som exempel

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
minbebis
2/9/14, 11:26 PM
#7

Jag skulle börja med att höft röntga iallafall, tycker det är ganska viktigt även om man inte ens kommer att avla på sin vovve. Har samma blandning som du har, en border collie och jaktgolden :)

vallhund
2/10/14, 1:53 AM
#8

#6 HD B är friska höfter,

C något sämre

D dåliga

E katastrofala.

TS, vad är målsättningen med din tilltänkta avel?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Noella
2/10/14, 8:57 AM
#9

Jag tar gärna en kull efter min Jänta, som är den härligaste hund jag har träffat. Hon har så många goda egenskaper. För mig helt perfekt. Både varm, glad, självständig och llyssnande/lydig. Jag behåller gärna en valp själv också.

Hon löper nu, men Valpar kan vänta tills nästa omgång så hinner jag med att höftledsröntga henne.

Mysisa
2/10/14, 7:04 PM
#10

#8 Tack för rättningen, höfter är inte min starka sida

minavitas.wix.com/kennel

Kalli
2/11/14, 5:09 PM
#11

#9: Tips att röntga ED också för att vara på den säkra sidan. Samt läsa på om de rassjukdomar som finns i raserna din tik innehåller samt en ev. hane och kräva att även hanen ska vara hälsotestad.

Noella
2/11/14, 5:55 PM
#12

Jag har haft många blandrashundar som alla varit mycket friska.

Min äldsta tik Border/Golden fyller 15 år nu och har Aldrig varit sjuk. 

Men nu ser jag i alla fall En sak som Är negativa med blandraser.

Ju fler raser desto fler tänkbara rassjukdommar som man måste kolla upp.. :) 

Är det vanligt med att man ED röntgar Golden och Border?

minbebis
2/12/14, 12:03 AM
#13

Beror nog mycket på ägaren, men ja jag skulle nog tippa på det. Golden är ju en tung ras och border collie vallar ju. Men oavsett tycker jag det är viktigt :) se till så att hanen också är röntgad för har han dåliga så skiter det sig ändå :)

Annons:
Zwinto
3/3/14, 9:01 AM
#14

Suck! Låter som den perfekta tiken åt zwinto! Hans höfter är B och frambenen var 0-1. Så han frisk och kry! Väldigt lugn, oerhört intelligent. :) Men tyvärr…. Kastrerade jag honom när han blev ett. ;) Men han hade nog lämnat många fina Valpar. Han får agera som servicehund här hemma när det gäller att hämta strumpor. Jag har byggt en vagn åt honom så han får dra matvaror från Ica :) Han är ett riktigt guldkorn.

Det är inte alltid lätt at le vackert!Skrattar

Dentaku
3/3/14, 12:17 PM
#15

Om han hade 0-1 fram så hade han ju lindrig dysplasi på en armbåge vilket gör att det är bra att du kastrerade. Man bör aldrig avla på någon form av dysplasi!

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Zwinto
3/3/14, 3:09 PM
#16

#15 jag kastrerade honom för att han aldrig skulle avlas på. Och för att slippa hur vissa hanhundar kan bli vid tikar när de löper! Sen för prostatan :) Jag röntgade honom efter som många tyckte att han gick konstigt… (Passgång) Men när han blev två så fick jag klartecken om att dra vagn, däck, cykla, bära väska. Gjorde inget sånt förens jag visste hur kroppen var.

Det är inte alltid lätt at le vackert!Skrattar

Upp till toppen
Annons: