Annons:
Etikettallmänt
Läst 704 ggr
IdaBabe
2014-02-07 15:44

Förävntningar på en instruktör?

Hej!

Jag ska gå en utbildning om ledarkunskap, och inför den utbildningen har jag som uppgift att ta reda på vad folk har för olika förväntningar och önskningar om hur en gruppledare ska bete sig m.m. 

Därför hade det varit jätte snällt om ni hade velat hjälpa mig lite utifrån era egna åsikter och tankar.😉

1. Vad har ni för förväntningar på er gruppledare när ni ska gå kurs med er hund? 

2. Hur vill ni att gruppledaren ska begränsa de pratsamma i en grupp?

3. Hur tycker ni att gruppledaren ska gå "igång" de blyga och osäkra?

4. Vad är viktigt att tänka på vid gruppens första sammankomst?

Tack så hemskt mycket om ni vill ta er tid och svara på dessa frågorna utifrån era egna åsikter och tankar. 😃

Annons:
AnneN
2014-02-07 16:47
#1

1. Vad har ni för förväntningar på er gruppledare när ni ska gå kurs med er hund? 
* Att gruppledaren ska vara kunnig, lära ut endast positiva träningsmetoder, social, kunna säga ifrån om någon beter sig illa (tex deltagare som ger hunden fysiskt obehag, eller är otrevliga mot andra deltagare), vara strukturerad och ha koll på vad som ska göras för varje kurstillfälle, kunna individanpassa olika övningar efter vilken svårighetsnivå de olika individerna i gruppen är på.

2. Hur vill ni att gruppledaren ska begränsa de pratsamma i en grupp?
* Genom att ha en tydlig struktur på kursupplägget och även kunna säga ifrån att "nu ska vi göra det här, det där får vi diskutera efter kursen".

3. Hur tycker ni att gruppledaren ska gå "igång" de blyga och osäkra?
* Genom att dels låta de blyga slippa stå i centrum om de inte själva vill det och genom massor med uppmuntran.

4. Vad är viktigt att tänka på vid gruppens första sammankomst?
* Presentation av både kursledaren och deltagande ekipage, även kort presentation av den klubb/lokal man har kursen på/i. Gärna någon liten övning där deltagarna får jobba tillsammans i grupper eller 2&2 för att få en "vi-känsla" och ingen behöver känna sig ensam/utanför bara för att denne kanske inte känner någon av de andra i gruppen och/eller är blyg.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja2
2014-02-07 17:05
#2

Jag håller med #1 i varje punkt, och vill även tillägga att jag förväntar mig av en instruktör (tycker själv att det är viktigt på de kurser jag är instruktör för) att presentera synsätt, och att vara lyhörd, och efterfråga kursdeltagarnas mål och förväntningar med kursen.

IdaBabe
2014-02-07 17:52
#3

Tack så mycket för era svar 🙂 Väldigt tacksam för hjälpen och era synpunkter på hur en gruppledare ska framstå och bete sig i olika situationer. 🙂 Tack!

Upp till toppen
Annons: